Ţara unde sunt în construcţie 2.000 de kilometri de cale ferată, pe care vor circula trenuri la viteze uluitoare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
tren talgo 350

Unul dintre cele mai mari şi mai ambiţioase proiecte de infrastructură feroviară vizează construcţia a 2.000 de kilometri de cale ferată, pe care vor circula trenuri la viteze de 300 km/h. Primii 450 de kilometri au fost deja inauguraţi.

Regele Salman bin Abdulaziz Al Saud a inaugurat linia de mare viteză Haramain care uneşte cele două mari centre ale islamului: Mecca şi Medina (sau Makkah şi Madinah, după denumirile arabe).

Trenurile care depăşesc 300 km/h în unele porţiuni sunt Talgo 350 produse de spanioli şi celebre pentru serviciile AVE din Spania. Cei 450 km vor fi parcurşi în sub trei ore.

Puţine proiecte de infrastructură au fost atât de controversate precum prima linie de mare viteză din Arabia Saudită, mega-proiect de 7 miliarde de euro.  Au fost certuri legate de licitatii, dar şi probleme legate de construirea liniei în deşert, astfel că amânările s-au ţinut lanţ, scrie Hotnews

Arabia Saudită este o tară uriaşă (2,1 milioane kmp, de nouă ori mai mare decât România) însă are doar 450 km de linii de cale ferată pentru pasageri, între oraşul Dammam şi capitala Ryadh. Lucrurile se schimbă însă rapid fiindcă sunt în construcţie peste 2.000 km de cale ferată, cel mai interesant proiect fiind cel de construcţie a liniei pe care trenurile vor rula chiar şi cu 300 km/h între cele două oraşe sfinte ale islamului. Este unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din Orientul Mijlociu.

Un tren de test a parcurs la final de 2017 distanţa de 450 km în două ore şi 52 de minute. Acum, trenurile vor fi date în folosinţă pentru publicul larg şi planul este să ajungă în primele luni din 2019 la capacitatea maximă, ceea ce înseamnă că, teoretic, pot transporta 60 de milioane de pasageri/an. Vor fi 35 de trenuri capabile să ducă maxim 417 pasageri fiecare.

Lucrările au început în 2009 şi totul trebuia să fie gata în 2014 la linia de mare viteză Haramain care uneşte cele două mari centre ale islamului: Mecca şi Medina (sau Makkah şi Madinah, după denumirile arabe).

Licitaţiile au fost "cu cântec" şi se crede că spaniolii au primit în 2011 contractul datorită legăturilor fostului rege Juan Carlos cu extrem de influenta familie regală saudită

Linia, care trece şi prin portul Jeddah, dar şi printr-un nou oraş gigantic construit de la zero (King Abdullah Economic City (KAEC), a pus o mulţime de probleme de inginerie din cauză că traversează deşertul şi trebuie să fie ferită de furtunile de nisip, iar şinele trebuie să fie extrem de rezistente, pentru a face faţă unor variaţii mari de temperatură (de la -2 la 50 de grade).

Din cauza lucărilor dificile, costurile au crescut cu peste 350 milioane euro.

Vânturile puternice din deşert reprezintă o problemă şi pe câteva porţiuni au fost construite ziduri de cinci metri înălţime, pentru ca nisipul să nu se acumuleze pe linii. Însă un specialist spaniol, care a ajutat la construcţia unei căi ferate în nordul Africii, spunea că şanţurile de lângă ziduri se vor umple repede cu nisip şi vor trebui curăţate foarte des, procedeu extrem de greoi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite