Secretar de stat: CFR Călători nu poate opri transportul. Compensațiile, subiect de dialog

0
Publicat:
Ultima actualizare:

CFR Călători trebuie să asigure toate rutele prevăzute în contractul de serviciu public, iar situația compensației reclamată sâmbătă de companie trebuie rezolvată prin dialog, a declarat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionuț-Cristian Săvoiu.

Tren al CFR Călători care staționează
CFR Călători ar putea intra în incapacitate de plată

Săvoiu a afirmat că este important ca Ministerul de Finanţe să asigure fondurile necesare Autorităţii pentru Reformă Feroviară, care la rândul său să le poată aloca, conform contractelor, tuturor operatorilor de transport feroviar de călători, inclusiv CFR Călători. Reacţia acestuia vine după ce CFR Călători a anunţat că acordarea unei compensaţii pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 şi diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 ar putea conduce în final la apariţia unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar.

În ultimii trei ani, în condiţiile unei transparenţe crescute a modului de calcul şi monitorizare a activităţii tuturor operatorilor feroviari, Guvernul a suplimentat fondurile pentru a ajunge la echilibru financiar, fără a fi periclitată continuitatea serviciului public. În baza acestei politici, niciunul dintre operatori, inclusiv CFR Călători, nu au mai înregistrat pierderi în ultimul an”, arată oficialul din Ministerul Transporturilor.

El mai arată că anul 2025 a început, din punct de vedere financiar, in linie cu nivelul alocat pentru anul anterior, creând premisele unei mai bune predictibilităţi a activităţii operatorilor.

Bugetul CFR Călători aprobat recent de Guvern, la propunerea companiei şi susţinut de ARF si Ministerul Transporturilor, este unul echilibrat şi fără pierderi. În baza execuţiei reale Ministerul Transporturilor si Infrastructurii România va lucra permanent, la fel ca in anii anteriori, împreună cu Ministerul Finanţelor atunci când situaţia o impune, ARF si operatorii feroviari, pentru asigurarea lichidităţilor pentru plata subvenţiilor si facilităţilor de călătorie către toţi operatorii pe tot parcursul anului”, afirmă el.

Situaţia semnalată de CFR Călători trebuie să fie rezolvată prin dialog între această companie, reprezentanţii ARF, sub monitorizarea atentă din parte nivelelor decizionale din cadrul MTI şi în dialog activ cu reprezentanţii Ministerului de Finanţe când situaţia o va impune, spune Săvoiu.

El mai declară că „este imperios necesar ca toţi operatorii de transport feroviar de călători, inclusiv CFR Călători, să asigure toate rutele prevăzute în obligaţiile asumate prin contractul de serviciu publicPentru aceasta însă operatorii feroviari trebuie să îşi poată achita costurile lunare de exploatare (salarii, combustibil, taxă pentru utilizarea infrastructurii, energie). De aceea este important ca Ministerul de Finanţe să asigure fondurile necesare Autorităţii pentru Reformă Feroviară, care la rândul său să le poată aloca, conform contractelor, tuturor operatorilor de transport feroviar de călători, inclusiv CFR Călători”, menţionează secretarul de stat.

Săvoiu mai arată că transportul feroviar de călători este un serviciu public care trebuie furnizat constant, iar Ministerul de Finanţe are un rol determinant în asigurarea acestor sume necesare atât operatorilor de stat cât şi celor privaţi.

Acordarea unei compensaţii pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 şi diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 ar putea conduce în final la apariţia unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar, anunţă CFR Călători într-un comunicat.

Acordarea unei compensaţii pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 reprezintă mai mult decât o provocare şi ar putea conduce în final la apariţia unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar în integralitatea lui, cu atât mai mult cu cât unele modificări legislative sunt de natură a accentua aceste dezechilibre, modificări care se suprapun peste diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 prin neasigurarea de către Autoritatea de Reformă Feroviara (ARF) a celor 12 rame aferente primului Contract de servicii publice licitat şi adjudecat de CFR Călători, întârzierile în furnizare fiind semnificative”, transmite compania.

CFR Călători a informat sâmbătă că „se află în situația de a intra în incapacitate de plată, cu implicații grave în asigurarea obligației de serviciu public conform contractului de servicii publice, prin oprirea traficului”.

Informațiile sunt cuprinse într-o scrisoare oficială transmisă ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, de către directorul general al societății, Traian Preoteasa. Documentul, semnat și de directorul financiar, Aida Hanganu, avertizează că, în lipsa unei finanțări suplimentare, există riscul iminent al opririi traficului feroviar de călători și al anulării trenurilor, în special pe secțiile neelectrificate. „În lipsa unor măsuri rapide, România riscă paralizarea circulației feroviare de călători”, avertizează directorii companiei.

CFR Călători reclamă că compensația alocată pentru transportul public de călători pentru anul 2025 este de „doar” 1,739 miliarde lei, sumă „insuficientă pentru acoperirea costurilor de exploatare a societății”. Compania reclamă că această compensație reprezintă doar 80% din suma alocată pentru anul 2024, în timp ce veniturile din transportul de călători sunt diminuate ca urmare a unei ordonanțe de urgență, iar cheltuielile sunt cel puțin la nivelul anului 2024.

CFR Călători mai susține că încasează o compensație lunară de doar 132,14 milioane de lei, despre care spune că este insuficientă pentru acoperirea cheltuielilor lunare, anul trecut aceasta fiind de 180 milioane de lei.

Societatea listează obligațiile lunare curente, care se ridică la circa 365 milioane de lei, și printre care se regăsesc: obligațiile fiscale lunare la bugetul de stat (60 milioane lei), plata lunară a ratei de eșalonare (20 milioane lei), salarii lunare de 80 milioane de lei, tichete de masă acordate salariaților (5 milioane lei), taxa de utilizare a infrastructurii achitată către CFR SA (60 milioane lei), energia electrică de tracțiune (40 milioane lei), motorină de tracțiune necesară în desfășurarea activității (30 milioane lei), datoriile comerciale privind reparațiile de material rulant (45 milioane lei), alți furnizori – salubrizare, pază, utilități, materiale (25 milioane lei).

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite