CFR Călători riscă să intre în incapacitate de plată. Traficul feroviar ar putea fi paralizat DOCUMENT

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania națională de transport de călători CFR Călători riscă să intre în incapacitate de plată, ceea ce înseamnă că ar putea fi nevoită să oprească traficul de călători, arată un document publicat de companie.

Tren oprit
CFR Călători ar putea intra în incapacitate de plată

UPDATE CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor 

CFR Călători a confirmat informația potrivit căreia traficul feroviar este în pericol de a fi blocat din cauza subcompensării și diminuării veniiturilor:
„Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în același timp, provocările reale cu care se confruntă compania.

CFR Călători intenționează,de asemenea, prin prezentarea acestei situații, a coopta, în depășirea acestor reale provocări, toate autoritățile cu implicații în prevenirea accentuării dezechilibrelor financiare pe fondul subcompensării serviciului public.

Astfel, acordarea unei compensații pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 reprezintă mai mult decat o provocare și ar putea conduce în final la apariția unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar în integralitatea lui, cu atât mai mult cu cât unele modificări legislative sunt de natură a accentuată aceste dezechilibre, modificări care se suprapun peste diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 prin neasigurarea de către Autoritatea de Reformă Feroviara (ARF) a celor 12 rame aferente primului Contract de servicii publice licitat și adjudecat de CFR Călători, întârzierile în furnizare fiind semnificative.Cu titlul de exemplu in ceea ce privește modificările de ordin legislativ sunt modificările în zona facilităților de transport acordate participanților la învățământul superior, modificări care au condus la reducerea veniturilor obținute din facilitățile de călătorie acordate acestei categorii sociale.

În concluzie este imperativ necesar ca valoarea compensației totale anuale cât și a compensației unitare aferente serviciului public în anul 2025 sa nu aibă valori sub nivelul anului 2024.

Avem convingerea că se vor găsi, in cel mai scurt timp posibil, căile de depășire a acestei situații astfel încât serviciul public să cunoască o îmbunătățire vizibilă și nicidecum o înrăutățire, cu atât mai mult cu cât in exploatarea comercială se regăsesc deja primele unități de material rulant modernizate/achizitionate in cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență”.

Știrea inițială

_______________________________________________________________________________________________

„Vă atragem atenția că CFR Călători se află în situația de a intra în incapacitate de plată, cu implicații grave în asigurarea obligației de serviciu public conform contractului de servicii publice, prin oprirea traficului, se arată într-un document obținut de stiripesurse.ro.

Informațiile sunt cuprinse într-o scrisoare oficială transmisă ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, de către directorul general al societății, Traian Preoteasa. Documentul, semnat și de directorul financiar, Aida Hanganu, avertizează că, în lipsa unei finanțări suplimentare, există riscul iminent al opririi traficului feroviar de călători și al anulării trenurilor, în special pe secțiile neelectrificate. „În lipsa unor măsuri rapide, România riscă paralizarea circulației feroviare de călători”, avertizează directorii companiei.  

CFR Călători reclamă că compensația alocată pentru transportul public de călători pentru anul 2025 este de „doar” 1,739 miliarde lei, sumă „insuficientă pentru acoperirea costurilor de exploatare a societății”. Compania reclamă că această compensație reprezintă doar 80% din suma alocată pentru anul 2024, în timp ce veniturile din transportul de călători sunt diminuate ca urmare a unei ordonanțe de urgență, iar cheltuielile sunt cel puțin la nivelul anului 2024.

CFR Călători mai susține că încasează o compensație lunară de doar 132,14 milioane de lei, despre care spune că este insuficientă pentru acoperirea cheltuielilor lunare, anul trecut aceasta fiind de 180 milioane de lei.

Societatea listează obligațiile lunare curente, care se ridică la circa 365 milioane de lei, și printre care se regăsesc: obligațiile fiscale lunare la bugetul de stat (60 milioane lei), plata lunară a ratei de eșalonare (20 milioane lei), salarii lunare de 80 milioane de lei, tichete de masă acordate salariaților (5 milioane lei), taxa de utilizare a infrastructurii achitată către CFR SA (60 milioane lei), energia electrică de tracțiune (40 milioane lei), motorină de tracțiune necesară în desfășurarea activității (30 milioane lei), datoriile comerciale privind reparațiile de material rulant (45 milioane lei), alți furnizori – salubrizare, pază, utilități, materiale (25 milioane lei).

image
Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite