Război în industria auto: cursa investiţiilor pentru maşini electrice
0Constructorii auto din întreaga lume plănuiesc să investească aproximativ 515 miliarde de dolari în următorii cinci până la zece ani pentru a dezvolta şi construi noi vehicule electrice şi pentru a se îndepărta de motoarele cu ardere internă.
Industria auto se află în plin proces de electrificare. Însă tranziţia spre maşinile electrice se face cu investiţii uriaşe. Sunt de ordinul sutelor de miliarde de dolari, potrivit unei analize Reuters.
În urmă cu mai puţin de trei ani, o analiză similară făcută de Reuters arăta că producătorii auto plănuiau să cheltuiască 300 de miliarde de dolari pentru dezvoltarea vehiculelor electrice şi a tehnologiilor aferente. Însă, între timp, presiunile tot mai puternice din partea autorităţilor pentru ca producătorii auto să renunţe treptat la vehiculele cu combustibili fosili, inclusiv la cele cu motorizări hibride, au determinat companiile auto să urgenteze şi să majoreze investiţiile.
O serie de ţări, de la Singapore la Suedia, au anunţat deja că vor interzice vânzările de maşini noi cu motoare cu ardere internă până în 2030. În Statele Unite, preşedintele Joe Biden a arătat că doreşte ca, până în 2030, 40 până la 50 de la sută din maşinile vândute să fie electrice.
Cu toate acestea, directorii din industrie şi analiştii sunt îngrijoraţi de faptul că cererea de vehicule electrice ar putea să nu se potrivească cu obiectivele producătorilor, dacă nu sunt oferite stimulente suplimentare din partea autorităţilor şi dacă nu se majorează cheltuieli pentru infrastructura de încărcare.
Analiza Reuters arată că deocamdată Tesla este în avangarda producătorilor de vehicule electrice. Compania fondată de Elon Musk pare să fie singura care vinde fiecare vehicul pe care îl poate construi şi pregăteşte noi fabrici de miliarde de dolari la Berlin şi Austin, care îi vor creşte semnificativ capacitatea de producţie. La începutul acestei luni, compania a fost evaluată la 1.200 de miliarde de dolari, de două ori mai mult decât valoarea combinată a Volkswagen, Toyota, Ford şi General Motors.
Grupul german Volkswagen este însă cel care a conduce în ceea ce priveşte investiţiile anunţate în vehicule electrice şi baterii – peste 110 miliarde de dolari până în 2030. Aceste angajamente, care reprezintă mai mult de 20 la sută din cele anunţate la nivelul întregii industrii, stau la baza planurilor agresive ale Volkswagen de a produce patru milioane de vehicule electrice în Europa, China şi America de Nord în următorul deceniu.
Volkswagen, împreună cu ceilalţi mari constructori germani, Daimler şi BMW, plănuiesc să cheltuiască în total 185 de miliarde de dolari până în 2030, în timp ce producătorii de automobile din Statele Unite, General Motors şi Ford, se aşteaptă să cheltuiască aproape 60 de miliarde de dolari până în 2025.
La rândul lor, producătorii de automobile chinezi, în frunte cu SAIC Motors, partenerul local al Volkswagen şi General Motors, au anunţat investiţii de peste 100 de miliarde de dolari în deceniul următor.
Companiile auto japoneze rămân însă în urmă. Honda, Toyota şi Nissan Motor s-au angajat până acum să investească împreună mai puţin de 40 de miliarde de dolari.
Aceste sume nu includ însă zecile de miliarde de dolari investiţi în capacităţile de producţie suplimentare de către cei mai mari producători de baterii din lume, multe proiecte fiind în cooperare cu constructorii de automobile.