Criza semiconductorilor persistă. Cât de mult este afectată industria auto din România
0Problema aprovizionării cu semiconductori afectează de mai bine de un an o parte importantă din industria auto de pe glob. Şi nici industria auto din România nu face excepţie.
Adrian Sandu, secretarul general al ACAROM (Asociaţia Constructorilor de Automobile din România) a explicat pentru „Adevărul” cât de mult a afectat criza globală a semiconductorilor industria auto din ţara noastră.
„Este un efect similar celui de la începutul crizei pandemice instalate anul trecut. Dacă atunci aveam lockdown, acum industria auto suferă din cauza lipsei componentelor electronice. Este o criză ce loveşte nu numai sectorul auto naţional, dar şi pe cel european şi cel global, este o criză globală şi nu este prezentă doar în industria auto, fiind afectate şi alte sectoare industriale. În 2021, în România, până în prezent, am însumat peste 40 de zile de întrerupere a activităţii, ceea ce înseamnă mai mult de 80.000 de vehicule nefabricate din cauza crizei semiconductorilor. Totodată, criza a impactat şi producătorii de componente auto, aceştia neavând activitate circa două luni de zile. Consider că în ceea ce priveşte producţia de vehicule şi cifra de afaceri a sectorului, ne vom situa în 2021 la nivelul anului 2020, criza generată de lipsa semiconductorilor având un impact similar crizei COVID-19”, explică Adrian Sandu pentru „Adevărul”.
Secretarul general al ACAROM speră ca finalul acestei crize să apară cât mai repede, final ce depinde mult de reactivarea unor capacităţi de producţie de semiconductori din Asia şi activarea unora noi. Adrian Sandu speră ca la începutul anului 2022 industria auto din România să revină la un nivel normal de activitate.
„Sunt clienţi care aşteaptă şi cinci luni pentru livrarea maşinilor”
„Adevărul” a stat de vorbă şi cu Viorel Ungureanu, liderul Sindicatului Automobile Dacia, pentru a afla cât de afectată este uzina de la Mioveni de criza semiconductorilor.
„Anticipăm că vom avea în continuare probleme generate de lipsa de componente electronice. Încercăm, pe cât posibil, să fie diminuat acest timp de oprire a producţiei. În luna octombrie, producţia la uzina Dacia a fost oprită câte două zile pe săptămână din cauza crizei semiconductorilor. Sunt foarte multe comenzi de onorat, însă din păcate lipsa de componente ne creează probleme. De la începutul anului, producţia de la uzina Dacia a fost oprită în total pentru 40 de zile. Ceea ce înseamnă o pierdere de 1.400 de vechicule pentru fiecare zi nelucrată. Noi depindem foarte mult de furnizorii din Asia. Este bine pe de o parte pentru noi ca uzină că suntem prioritari printre uzinele grupului Renault şi de fiecare dată când se face rost de semiconductori se direcţionează către Mioveni. Din cauza crizei semiconductorilor, sunt destui clienţi ai Dacia care aşteaptă şi până la cinci luni pentru livrarea maşinilor”, a declarat Viorel Ungureanu pentru „Adevărul”.
Reprezentanţii grupului auto francez Renault a anunţat în luna octombrie că din cauza crizei globale a semiconductorilor producţia sa de automobile în acest an va fi mai mică decât se preconiza anterior, însă au adăugat că îşi menţin în continuare estimările de profit graţie reducerii costurilor.
Renault, proprietarul Dacia, estimează că lipsa de componente electronice a dus la nerealizarea în trimestrul al treilea a unei producţii de circa 170.000 de unităţi. În aceste condiţii, Renault anticipează pentru acest an o pierdere de producţie de aproximativ 500.000 vehicule.
Vă recomandăm să mai citiţi:
Dacia dă startul pre-comenzilor pentru Spring. Cât costă automobilul electric