Mihai Daraban, şeful Camerei de Comerţ a României: „Transporturile maritime între România şi Turcia sunt vitale“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Strâmtorile Bosfor şi Dardanele sunt tranzitate de mii de nave, unele poposind în România prin Constanţa, poarta de intrare în Uniunea Europeană pentru o serie de mărfuri   FOTO Getty Images
Strâmtorile Bosfor şi Dardanele sunt tranzitate de mii de nave, unele poposind în România prin Constanţa, poarta de intrare în Uniunea Europeană pentru o serie de mărfuri   FOTO Getty Images

Turcia este cel mai mare partener economic al României din afara Uniunii Europene, iar conexiunile între cele două ţări, maritime şi aeriene, sunt vitale pentru economiile noastre, spune Mihai Daraban, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României.

„Turkish Airlines doreşte intensificarea zborurilor pe România. Noi suntem în discuţii pentru ca, pe acele rute de transport neacoperite de TAROM sau de alt operator român, să intervină Turkish Airlines. Transporturile maritime între România şi Turcia sunt vitale. Transporturile pe apă, în general, sunt vitale. Aici putem discuta, desigur, de restricţiile provenite din tratatul de la Montreaux dar sperăm că atât noi cât şi turcii să găsim o soluţie bilaterală cu sprijin şi de la parteneriatul strategic cu SUA astfel încât Bosforul să fie mai relaxat pentru transportul şi de marfă şi în domeniul militar”, a precizat Mihai Daraban.

Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR) a semnat, marţi, un protocol de colaborare cu Asociaţia Oamenilor de Afaceri Turci din România (TIAD) în cadrul unui seminar de afaceri privind oportunităţile de afaceri existente pe piaţa din România pentru mediul de afaceri din Turcia. Preşedintele CCIR, Mihai Daraban, şi preşedintele Asociaţiei Oamenilor de afaceri Turci în România (TIAD), Murat Demiray, şi-au reafirmat intenţia de creştere a schimburilor comerciale între cele două ţări, conform Agerpres.

În 2014, Turcia a continuat să fie principalul partener comercial extracomunitar al României şi al cincilea partener în cadrul schimburilor comerciale totale, respectiv a patra piaţă de export şi al nouălea furnizor la import, conform datelor publicate de Ministerul Economiei. În acelaşi timp şi România este un partener comercial important al Turciei. Potrivit statisticii turce, în 2014, România a fost a 18-a piaţă pentru exportul Turciei şi al 17-lea furnizor de mărfuri. Turcia ocupă locul cinci ca destinaţie a exportului românesc (2014 şi 6 luni 2015).

„În România avem o comunitate de afaceri turcă foarte puternică. Există 14.277 de societăţi cu capital turcesc. Capitalul străin turc plus investiţiile directe se ridică la 6,5 miliarde de euro. Oamenii de afaceri turci ca mentalităţi, ca structură de business sunt oarecum compatibili cu piaţa noastră. Ei însuşi spun că sunt mulţumiţi în România. Preşedintele Turciei ne-a vizitat la CCIR dând un semnal foarte puternic de sprijin absolut, inclusiv din punct de vedere economic”, a precizat Mihai Daraban.

Cu prilejul seminarului de afaceri, vicepreşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti, Aurel Vainer, a semnat un protocol de colaborare cu preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie din regiunea Iskenderun, Levent Hakki Yilmaz.

Totalul schimburilor comerciale româno-turce, în primele şase luni din 2015, a fost de 2,490 miliarde de euro, în scădere cu 8,4% faţă de aceeaşi perioadă 2014. Exporturile s-au situat la 1,296 miliarde de euro, în scădere cu 19,97%, iar importurile au fost de 1,194 miliarde euro, în scădere cu 10,68%. Conform datelor Ministerului Economiei, pe primele şase luni din 2015, România menţine un sold pozitive pe această relaţie, valoarea acestuia fiind de plus 101,4 milioane de dolari.

Produsele metalurgice sunt pe primul loc în structura exportului României în Turcia (22,72% din total export), urmate de autovehicule şi piese schimb (17,45%), produse minerale (12,57%), maşini şi aparate electrice (11,45%), cereale, alte produse vegetale (9,77%), mase plastice şi cauciuc (7,10%), produse din lemn (5,31%), produse chimice (4,47%), produse şi materiale textile (2,24%).

Principalele produse importate din Turcia sunt metalele comune (21,3%), maşini şi aparate electrice (17,88%), materiale textile si confecţii (15,44%), mase plastice, cauciuc (9,46 %), produse chimice (4,75%), produse vegetale (5,6%), produse alimentare (3,46%), scrie Agerpres.

Principalele domenii în care au investit firmele turce în România sunt servicii bancare şi de asigurări, industria prelucrătoare şi alimentară, complexe comerciale, parcuri logistice, hoteluri, birouri şi construcţii rezidenţiale, ferme agricole. Investiţiile firmelor româneşti în Turcia, efectuate de firme şi persoane fizice, însumează circa 15 milioane de dolari, în 99 de societăţi mixte, din care 31 din domeniul comerţului cu ridicata şi cu amănuntul, 18 în industria prelucrătoare, 10 transport, depozitare şi comunicaţii, 10 servicii sociale şi de personal.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite