„Imaginea dezastrului”: Cum arată tronsonul Cheţani-Câmpia Turzii la o săptămână de la rezilierea contractului VIDEO
0Imaginea dezastrului în derularea proiectelor de infrastructură a fost prezentată de asociaţia care monitorizează lucrările cu ajutorul unei filmări cu drona pe şantierul Autostrăzii A3 Cheţani - Câmpia Turzii.
„Vă prezentăm mai jos imaginea dezastrului în derularea proiectelor de infrastructură. Stadiul şantierului de pe Autostrada A3 Cheţani-Câmpia Turzii, la 6 ani de la semnarea contractului şi la cateva zile dupa rezilierea lui”, scris Asociaţia Pro Infrastructură.
Imaginile filmate şi făcute publice de Asociaţia Pro Infrastructura arată cât de puţin au evoluat lucrările în şase ani de când a fost încheiat contractul cu compania românească Straco, acum reziliat.
La 11 martie a.c., CNAIR a anunţat că a notificat Antreprenorul în vederea rezilierii contractului pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de construcţie a sectorului de autostradă Cheţani - Câmpia Turzii.
”Joi, 11.03.2021, CNAIR a notificat Antreprenorul Asocierea SC Straco Grup SRL – SC Total Road SRL – SC Specialist Consulting SRL în vederea rezilierii contractului „Proiectare şi Execuţie pentru Realizarea Autostrăzii Braşov - Târgu Mureş - Cluj - Oradea, Secţiunea 2A: Ogra - Câmpia Turzii, Lotul 3: Cheţani - Câmpia Turzii, km 21+500 - km 37+191". Decizia rezilierii acestui contract este consecinţa faptului că Antreprenorul nu a respectat un număr de 3 înştiinţări de remediere şi a abandonat şantierul”, a transmis CNAIR, într-un comunicat de presă.
Compania a menţionat că, ”după deschiderea traficului rutier pe Nodul Rutier Cheţani, în data de 18.09.2020, Antreprenorul a redus considerabil ritmul de execuţie a lucrărilor”.
”La data deschiderii traficului, progresul fizic era de 36,81%, iar în prezent progresul fizic înregistrat este de 37,86%, Antreprenorul înregistrând un progres de aproximativ 1% în ultimele 5 luni. Menţionăm că rezilierea efectivă intră în vigoare în 14 zile de la notificarea Antreprenorului”, a mai precizat Compania.
Anterior, ministrul Cătălin Drulă anunţase rezilierea contractului pentru că, pe sectorul Cheţani-Câmpia Turzii din A3, progresul în ultimele 5 luni a fost 1%.
„Cu lucrări începute în anul 2016, dar ajunse în 2021 abia la stadiul de sub 40%, nu putem face performanţă în dezvoltarea infrastructurii şi a României, în general”, a scris, joi, pe Facebook, Cătălin Drulă.
Ministrul precizează că firma care construieşte acest lot, ajunsă în insolvenţă şi cu subcontractori neplătiţi, ”a beneficiat de toată bunăvoinţa autorităţilor române”.
”Este soluţia pe care CNAIR a încercat din răsputeri să o evite, pentru că relicitarea restului de tronson presupune nişte proceduri de relativă durată. Însă nu mai putem priva România de acest sector din autostrada A3. Avem nevoie de infrastructură urgent. Istoria acestei licitaţii, derulate în 2015, este şi o lecţie despre acceptarea unor oferte subevaluate de companiile participante. Valoarea licitată de compania câştigătoare a fost de 280 milioane lei, pe când estimarea iniţială pentru acest lot de 15,7km era de 620 de milioane lei. Termenele erau de 4 luni proiectare şi 12 luni execuţie pentru un segment de autostradă în relief foarte uşor”, a mai scris Drulă.
Potrivit acestuia, în acest moment, pe şantier nu se lucrează deloc, iar lucrările deja executate încep să se degradeze.
Sursa citată menţionează că a cerut CNAIR să implementeze un calendar accelerat pentru relicitare, astfel încât să existe un nou constructor în teren cât mai curând.