Guvernul Bolojan, acuzat de scumpirea RCA cu 19% după expirarea plafonării

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Prețul poliței RCA pentru vehiculele grele a crescut cu 19% imediat după expirarea plafonării de la 1 iulie 2025, de la 9.000 la 11.000 de lei pe an pentru un camion nou, clasa B0. Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) acuză Guvernul și ASF.

Prețul poliței RCA pentru vehiculele grele a crescut cu 19% FOTO Arhivă
Prețul poliței RCA pentru vehiculele grele a crescut cu 19% FOTO Arhivă

UPDATE: Asigurătorii acuză COTAR de dezinformare

Asigurătorii afiliați UNSAR (Uniunea Națională a Asigurătorilor din România) au acuzat COTAR de dezinformare, precizând că nu fac decât să servească propriile interese.

„Am luat notă cu îngrijorare de textele înaintate în presă de o asociație care, fără competențe pe zona de asigurări, continuă să îi dezinformeze pe români, având în vedere propriile interese economice.

În fața acestui veritabil val de informații trunchiate sau chiar false, industria de asigurări consideră absolut necesar să ofere o imagine clară, bazată pe date oficiale și verificabile, despre ecosistemul asigurărilor RCA”, a informat UNSAR.

Redăm integral precizările asigurătorilor:

„În primul rând, atragem atenția asupra dezinformărilor privind stabilitatea jucătorilor activi pe piața RCA. Reamintim, astfel, că piața de asigurări din România își menține stabilitatea financiară, cu indicatori de solvabilitate și lichiditate solizi – conform datelor publicate de ASF. La finalul anului 2024, societățile de asigurări autorizate și supravegheate de ASF au continuat să prezinte un nivel solid de capitalizare, cu rata cerinței de capital de solvabilitate (SCR) de 1,6 și rata cerinței minime de capital (MCR) de 3,74, peste pragul minim reglementat, ceea ce confirmă capacitatea acestora de a face față angajamentelor asumate față de asigurați. În ceea ce privește lichiditatea, indicatorul aferent activității de asigurări generale, acesta s-a menținut la un nivel robust (3,09), context în care activele lichide au crescut cu 20%, confirmând o poziție financiară sănătoasă.

În al doilea rând, se face o falsă comparație cu alte țări din Europa. În realitate, evoluția primelor RCA este în directă legatură cu numărul foarte mare de accidente pe care vehiculele înmatriculate în România le produc atât în țară, cât și în străinătate.

Concret, România înregistrează o frecvență a daunelor RCA de 5,6%, ceea ce înseamnă că una din aproximativ 18 polițe generează un dosar de daună. Acest nivel este considerabil mai ridicat decât cel observat în alte state din Europa Centrală și de Est: Polonia (3,2%), Cehia (2,8%), Slovenia (2,7%), Letonia și Slovacia (3,5%) sau Bulgaria (3,7%). Țări precum Germania, Suedia sau Franța, se situează și ele mai bine – cu frecvențe între 2,4% și 4,4%. În plus, dauna medie aferentă unui accident în România depășește suma de 2.200 EUR, situându-se deasupra mediei din Europa Centrală și de Est, ceea ce reflectă costurile tot mai ridicate asociate reparațiilor, manoperei, pieselor de schimb și despăgubirilor pentru victimele accidentelor de circulație (persoane vătămate corporal și aparținătorii celor decedați).

În plus, România se situează și pe un nedorit top 3 la numărul de accidente de vehicule produse în străinătate (date 2023) dintre toate statele care fac parte din Sistemul Carte Verde (47 de state).

În al treilea rând, numărul ridicat de evenimente acoperite prin polițele RCA generează automat despăgubiri semnificative pentru companiile de asigurări. Despăgubirile plătite anul trecut de companiile de asigurări, în baza polițelor RCA, au crescut cu 38%, până la peste 4,7 miliarde lei. Acestor despăgubiri li se adaugă și sumele plătite de FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților (în creștere cu circa 48%), precum și rezervele constituite de asigurători conform legislației. Astfel, în final, valoarea totală pentru asigurările RCA atinge nivelul de circa 7,9 miliarde lei.

Accident - asigurare - polita RCA FOTO Shutterstock

Prin urmare, realitatea este că, în medie, din fiecare 10 lei încasați din primele RCA, aproape 8 lei se duc doar pentru acoperirea daunelor rezultate din accidentele rutiere și a rezervelor aferente. Pe lângă toate acestea, companiile de asigurări mai trebuie să acopere taxe și contribuții (inclusiv către FGA) – cerințe legale necesare desfășurării activității, cheltuieli cu distribuția polițelor, de administrare și nu numai.

Subliniem că primele RCA rezultă dintr-o metodologie specifică, avizată și de un actuar independent. Aceasta ia în calcul factori multipli, precum istoricul de daune al șoferului, caracteristicile vehiculului, localizarea geografică, inflația daunelor, creșterea costurilor cu despăgubirile, costurile cu contribuțiile legale obligatorii, precum și alte criterii, cu respectarea principiilor actuariale general acceptate.

Pentru îmbunătățirea situației existente, este nevoie de mai multe măsuri concrete care să contribuie la reducerea accidentelor rutiere – precum demersul inițiat de UNSAR sub denumirea de Coaliția pentru Siguranță Rutieră, de transparentizarea și raționalizarea costurilor din service-urile auto, creșterea nivelului de cooperare între toți actorii implicați – asigurători, autorități și consumatori – pentru a crea un sistem sustenabil și echitabil. Unele dintre aceste măsuri ar putea fi implementate inclusiv prin introducerea unor prevederi corespunzătoare în proiectul de modificare a legii RCA aflat actualmente în procedură legislativă la Parlamentul României.

UNSAR și industria de asigurari își reafirmă angajamentul față de corectitudine, transparență și protejarea interesului public, fiind deschise dialogului și oricărei inițiative care urmărește echilibrul între drepturile consumatorilor și responsabilitățile asumate de industrie”.

_________________________________________________________________________________________________

Știrea inițială

COTAR avertizează că plafonarea nu a protejat populația, ci a fost „o păcăleală menită să ofere timp asigurătorilor să-și optimizeze fiscal profiturile și să evite o reglementare reală”.

Organizația acuză ASF, condusă de Alexandru Petrescu și vicepreședintele Sorin Mititelu, că „nu doar că a tolerat acest haos, dar a și girat abuzurile, cu bună știință”.

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, adresează, într-un comunicat de presă, întrebări instituțiilor statului: „În ce țară normală e posibil ca un asigurat cu bonus maxim (B8), adică fără accident de minimum 8 ani, să devină ”asigurat cu risc ridicat” și să plătească mai mult pentru asigurarea obligatorie a mașinii? Unde în lume, în afară de România, o poliță RCA – care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 – devine mai scumpă la reînnoire, după așa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%?”, potrivit Mediafax.

COTAR critică dur Guvernul condus de Ilie Bolojan, instalat din 23 iunie 2025, că „păstrează tăcerea, deși am transmis avertismente în legătură cu haosul din piața RCA”. Organizația afirmă că nici coaliția formată din PNL, PSD, USR-PLUS, UDMR „nu a luat nicio măsură reală pentru a apăra peste 8 milioane de români obligați să plătească RCA la prețuri mai mari decât în Germania, deși veniturile sunt de 5 ori mai mici, iar daunele auto nu se achită”.

Ștefănescu denunță că „aceste profituri record cu mult peste orice țară din UE sunt, de fapt, și mai mari decât cele raportate oficial”. Președintele COTAR explică: „Majoritatea companiilor de asigurări își optimizează fiscal profiturile de 30 de ani, râzând de ANAF, de Guvern și de Parlamentul României care nu fac decât să-i împovăreze pe români, în avantajul multinaționalelor”.

Conform datelor prezentate de COTAR, din 100 de lei colectați din RCA, 56 de lei reprezintă cheltuielile administrative ale asigurătorilor, în timp ce doar 37 de lei merg către despăgubiri – cel mai mic procent din UE.

COTAR avertizează că „o societate austriacă din topul vânzărilor RCA în România este la un pas de faliment și are nevoie urgentă de cel puțin 100 de milioane de euro majorare de capital, nici ASF, nici Guvernul nu fac nimic, deși știu asta”.

Ștefănescu compară cu cazul Euroins: „Se stă pasiv, se mimează supravegherea, până când, din nou, milioane de români vor rămâne fără despăgubiri și cu un RCA pe care îl plătim degeaba, nu pentru a primi despăgubiri, ci pentru a le da niște bani unor multinaționale. La fel ca în cazul Euroins care a fugit cu sute de milioane de euro din România, deși toate instituțiile și serviciile știu au de asta”.

COTAR prezintă un studiu de caz pentru același autoturism, cu același proprietar și același istoric de daune (clasa B8):

2021: 358 lei

2022: 727 lei

2023: 630 lei

2024: 673 lei

2025: 1.240 lei.

„Această creștere alarmantă de aproape 300% în cinci ani – cu o dublare în 2024 – s-a produs fără o justificare economică validă, în absența unor daune sau schimbări în profilul asigurătului”, explică organizația.

Organizația cere destituirea de urgență a vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu, inițierea unor anchete ale autorităților, inclusiv DNA, privind majorările abuzive, reorganizarea ASF și trecerea sectorului de asigurări în subordinea Ministerului de Finanțe.

„Dacă Guvernul Bolojan nu ia măsuri urgente și ferme pentru a stopa acest mecanism nociv al polițelor RCA, vom considera că este complice la acest jaf legalizat. COTAR nu exclude inițierea unor proteste legale în toată țara, pentru a apăra dreptul românilor la un RCA corect și legal”, avertizează Ștefănescu.

Economie

Top articole

Partenerii noștri

image
digisport.ro

Ultimele știri
Cele mai citite