Polițe RCA: Tot ce trebuie să știi despre factorii care influențează prețul asigurării

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Costul unei polițe RCA poate varia din mai multe motive: compania asiguratoare, marca mașinii, capacitatea cilindrică a vehiculului dar și multe altele, cum ar fi datele despre șofer sau alte persoane care conduc mașina, informații suplimentare despre autoturism sau sistemul bonus-malus.

foto accident autostradă
Polițe RCA: Tot ce trebuie să știi despre factorii care influențează prețul asigurării

Cele mai importante informații atunci când se calculează o poliță RCA sunt vârsta șoferului, de cât timp are permisul dar și modelul mașinii, precum și caii putere și capacitatea cilindrică a autovehiculului, însă sistemul bonus-malus este și el un factor care poate modifica drastic prețul unei polițe RCA.

Sistemul bonus-malus este un sistem de recompensare sau penalizare a șoferilor, în funcție de istoricul lor. Spre exemplu, o mașina nouă, condusă de un șofer care nu a mai deținut un alt autoturism și nu are un istoric al daunelor, va începe de la B0 (valoarea neutra). Dacă până în momentul expirării poliței nu va produce niciun accident, la reînnoirea ei va ajunge la B1 si va fi recompensat cu o reducere. Șoferii responsabili pot ajunge pana la B8, o clasa care vine cu o reducere de 50%. Dacă, însa, șoferul a înregistrat accidente din vină proprie, va fi încadrat într-o noua clasă de risc, iar polița RCA va fi mai scumpă. De la B0 poți ajunge la M. Cea mai mare penalizare se înregistrează la nivelul M8, unde valoarea poliței RCA se dublează.

Prima de Risc 

Prima de risc este un factor care de calculează înmulțind frecvența accidentelor pentru o anumită categorie de șoferi care conduc o anumită categorie de mașini cu valoarea medie a pagubelor produse de aceștia în cazul unui accident, spre exemplu, pentru un șofer cu vârsta de 35 de ani care deține un autoturosm cu motorizare 2.0 se vor lua în calcul datele pentru categoria sa de vârsta și pentru aceasta tipologie de motor.

Conform datelor ASF, în România la momentul actual sunt asigurate 1.389.430 de autoturisme cu motor 2.0 și care au ca proprietar un individ cu vârsta cuprinsă între 31 și 40 de ani. În 2019, această categorie de șoferi a provocat 70.798 de accidente, ceea ce rezultă o frecvență de 5,3%, iar pagubele totale produse în aceste accidente au fost de 462.336.765 de lei, valoarea medie per daună fiind de 6.595 de lei

Astfel, pentru șoferul menționat mai sus, prima de risc ar fi egală cu 349 de lei, la care se adaugă și prima de risc de referință, pentru prețul final al poliței RCA.

Prima de Risc de Referință

Prima de Risc de Referință este compusă din mai mulți factori, care influențează costul unei polițe RCA. Aceștia sunt: factorul pentru daune mari, factorul IBNR, inflația daunelor și marja de siguranță.

Factorul pentru daune mari este același pentru toate categoriile de vârsta sau de motorizare, deoarece, potrivit ASF, daunele mari nu pot fi prevăzute sau delimitate după criterii.

Factorul IBNR reprezintă valoarea estimată a pagubelor întâmplate și neavizate, și a fost calculat de către ASF la un procent de 17,5% pentru șoferi care au vârsta cuprinsă între 31 și 40 de ani care dețin un vehicul cu motor de 2.0.

Factorul de inflație a daunelor se folosește pentru a se face calculul în mod statistic pentru valoarea unei viitoare pagube, iar acesta a fost setat de ASF la 4,49%, pentru categoria de șoferi mai sus menționată.

Iar ultimul factor luat în calcul pentru Prima de Risc de Referință este marja de siguranță, care este utilizată în cazul în care valorile estimate mai sus au erori, iar în cazul unui șofer precum cel menționat mai sus, aceasta marjă este egală cu 5,8%.

Adăugând aceste procente la suma de 349 de lei din Prima de Risc, se ajunge la suma de 502 lei, însă polița RCA nu este atât de ieftină, deoarece se iau în calcul și alți factori.

Prima Brută de Referință

În cazul Primei Brute de Referință se ia în calcul coeficientul bonus-malus, care se calculează în funcție de numărul de mașini din fiecare categorie, pentru un șofer cu vârsta cuprinsă între 31 și 40 de ani cu un autovehicul 2.0 acesta fiind de 32,4%.

De asemenea, aici se mai ia în calcul și marja de profit și cheltuielile asiguratorilor, care poate fi cuprinsă între 3% și 25%.

Astfel, după ce se iau și acești factori în calcul, prețul final pentru o poliță RCA pentru un șofer cu vârsta cuprinsă între 31 și 40 de ani cu o mașină cu motor 2.0 este de 1031 de lei, iar în cazul în care șoferul se încadrează la categoria B8 și polița sa va fi redusă cu 50%, costul final este de 515 lei.

Ce costa mai mult: reparația în service sau în regie proprie?

Reparația în regie proprie a unui autovehicul asigurat RCA se referă la faptul că asiguratul are opțiunea de a solocita despăgubirea pe baza evaluării făcute de către asigurator înainte ca vehiculul să fie reperat, iar banii îi vor fi virați direct în cont pentru a se ocupa el însuși, pe cont propriu, de aducerea acestuia la starea de dinaintea producerii evenimentului.

Diferența, pentru asigurat, între plata reparației în regie proprie sau în service este metoda de plată: În cazul în care asiguratul alege să își repare singur mașina, după întocmirea unui deviz, compania de asigurări îi virează banii direct în contul personal, pe când în cazul reparației în service, banii se duc direct la asociația care se va ocupa de reparația mașinii.

Ce sumă poți obține pentru reperația în regie proprie?

Asiguratorul va întocmii un deviz după evaluarea daunelor survenite autovehiculului după accident, pentru a determina care este suma estimativă pentru reparația sau înlocuirea pieselor avariate, cheltuielile pentru materiale sau piese folosite și costurile cu manopera legate de montarea sau demontarea pieselor avariate, aferente reparației.

În cazul în care costul reparațiilor exceda valoarea vehiculului la data producerii accidentului sau a limitei de despăgubire din polița RCA, autovehiculul este declarat de daună totală de către asiguratori.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite