Gruia Stoica este aşteptat săptămâna viitoare la Zagreb să semneze contractul de privatizare a HZ Cargo, operatorul de transport feroviar de marfă din Croaţia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul croat al Transporturilor, Sinisa Hajdas Doncic, şi-a exprimat încrederea că investiţia Grampet - Grup Feroviar Român (GFR) în transportatorul feroviar de marfă HZ Cargo va fi finalizată în două săptămâni, potrivit egenţiei Hina, preluată de Agerpres. Mai exact, contractul de privatizare a fost trimis companiei din România, iar proprietarul său, Gruia Stoica, este aşteptat la Zagreb pentru semnare.

Grampet a fost desemnat la finele lunii iulie câştigător al licitaţiei pentru preluarea operatorului de stat de transport feroviar de marfă din Croaţia. Tranzacţia a vizat preluarea a 75% din acţiuni pentru un preţ total de 60 de milioane de euro, jumătate din bani fiind pentru acoperirea unor garanţii de stat, 20 de milioane de euro pentru investiţii şi 10 milioane de euro capital de lucru. 

Discuţiile sunt încă în desfăşurare, contractual a fost trimis companiei Grampet-GFR spre aprobare, iar proprietarul Gruia Stoica este aşteptat săptămâna viitoare la Zagreb, le-a spus jurnaliştilor ministrul croat al Transporturilor. 

Conform ofertei depuse, Grup Feroviar Român va achiziţiona HZ Cargo în termen de 30 de zile de la semnarea contractului, după plata integrală a celor 60 de milioane de euro. 

GFR, parte a grupului Grampet, a câştigat în iunie şi licitaţia pentru privatizarea CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

La începutul lunii septembrie, reprezentanţii Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei pentru privatizarea CFR Marfă, au semnat cu statul român contractul de vânzare a 51% din acţiunile transportatorului feroviar de marfă. Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, nu a semnat contractul, ci i-a delegat sarcina secretarului de stat Cristian Ghibu.

Executivul a invitat GFR să semneze documentul după 19 zile de când a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern privind privatizarea companiei de stat şi de la momentul în care a început numărătoarea inversă a celor 60 de zile stabilite ca termen pentru finalizarea tranzacţiei. 

Gruia Stoica, proprietarul GFR, mai are însă de parcurs câţiva paşi pentru a deveni acţionarul majoritar (cu 51% din acţiuni) al companiei. 

În termen de 30 de zile de la data semnării, cumpărătorul trebuie să încheie un contract de escrow, care va fi anexă la contractul de vânzare de acţiuni. Deja s-au scurs 20 din cele 30 de zile prevăzute ca termen. Apoi, în termen de două zile de la semnarea contractului de escrow, GFR trebuie să vireze într-un cont 10% din preţul de cumpărare, adică 90,94 milioane de lei (aproximativ 20 de milioane de euro). Contul escrow este un depozit colateral constituit de către GFR, ca titular de cont, având ca destinaţie păstrarea unor sume până la încheierea tranzacţiei, ca garanţie a utilizării sumelor strict pentru destinaţia stabilită, respectiv cumpărarea CFR Marfă. 

De asemenea, transferul efectiv al dreptului de proprietate asupra a 51% din acţiunile CFR Marfă este condiţionat de „emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii“ în conformitate cu dispoziţiile Legii Concurenţei „şi/sau emiterea unui asemenea document de către alte autorităţi de concurenţă competente“.  

Gruia Soica a declarat la începutul acestei luni, la ieşirea din sediul Ministerului Transporturilor, după semnarea contractului de privatizare, că GFR va notifica Consiliul Concurenţei în următoarele zile. Consiliul Concurenţei nu a primit însă nicio nhotificare până acum. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite