Ramona Mănescu a semnat cu mâna altcuiva contractul de privatizare a CFR Marfă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Premierul Victor Ponta i-a cerut Ramonei Mănescu, noul ministru al Transporturilor, să-l cheme pe Gruia Stoica să semneze contractul de privatizare a CFR Marfă. Mănescu l-a chemat, dar nu şi-a pus semnătura pe document FOTO gov.ro
Premierul Victor Ponta i-a cerut Ramonei Mănescu, noul ministru al Transporturilor, să-l cheme pe Gruia Stoica să semneze contractul de privatizare a CFR Marfă. Mănescu l-a chemat, dar nu şi-a pus semnătura pe document FOTO gov.ro

Luni a fost semnat contractul de privatizare a CFR Marfă între statul român şi câştigătorul Grup Feroviar Român (GFR). Ramona Mănescu, noul ministru al Transporturilor, nu a vrut însă să parafeze tranzacţia, ci i-a delegat sarcina secretarului de stat Cristian Ghibu. Totuşi, Mănescu a asistat pasiv la derularea procedurilor.

Luni s-a consumat încă o etapă din privatizarea companiei de stat CFR Marfă. După mai multe ore de negocieri asupra unor detalii din contractul de vânzare a 51% din acţiunile transportatorului feroviar de marfă, documentul a fost semnat luni, la ora 16.30, la sediul Ministerului Transporturilor. 

Din partea Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei de privatizare, au fost prezenţi la minister, încă de la prima oră a dimineţii, mai mulţi reprezentanţi ai companiei. Ulterior, la sediul instituţiei din Bulevardul Dinicu Golescu, s-a prezentat şi omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR. 

De cealaltă parte, a statului român, contractul a fost semnat de secretarul de stat Cristian Ghibu, şeful comisiei de privatizare. Ghibu a fost numit secretar de stat la Transporturi la începutul acestui an de fostul ministru Relu Fenechiu, după ce acesta a ocupat funcţia de director general al CFR S.A.  

Ramona Mănescu, noul ministru al Transporturilor, pe care premierul Victor Ponta a însărcinat-o să cheme GFR la minister pentru semnarea contractului de privatizare, nu a parafat această tranzacţie, ci i-a delegat sarcina subalternului ei. Asta deşi ea a fost prezentă luni la semnarea contractului. Miercurea trecută, în cadrul protocolului de predare-primire a portofoliului Transporturilor, Ponta, în calitate de ministru interimar, i-a trasat clar sarcina Ramonei Mănescu: „Luni, chemaţi câştigătorul licitaţiei CFR Marfă şi semnaţi contractul!“. 

Noul ministru a transmis chiar a doua zi invitaţia către reprezentanţii GFR, însă nu şi-a exprimat şi intenţia de a semna respectivul contract. Voci din rândul liberalilor susţin că Ramona Mănescu nu a dorit să-şi pună semnătura pe o privatizare de care nu s-a ocupat şi asupra căreia au planat încă de la început suspiciuni. 

Finalizarea tranzacţiei se va face după avizul Consiliului Concurenţei, motiv pentru care atunci vom face o conferinţă de presă, a declarat Gruia Soica, proprietarul GFR.

Ce paşi trebuie să mai parcurgă Gruia Stoica

Executivul a invitat GFR să semneze documentul după 19 zile de când a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern privind privatizarea companiei de stat şi de la momentul în care a început numărătoarea inversă a celor 60 de zile stabilite ca termen pentru finalizarea tranzacţiei. 

Gruia Stoica, proprietarul GFR, mai are însă de parcurs câţiva paşi pentru a deveni acţionarul majoritar (cu 51% din acţiuni) al companiei. 

În termen de 30 de zile de la data semnării, cumpărătorul trebuie să încheie un contract de escrow, care va fi anexă la contractul de vânzare de acţiuni. Apoi, în termen de două zile de la semnarea contractului de escrow, GFR trebuie să vireze într-un cont 10% din preţul de cumpărare, adică 90,94 milioane de lei (aproximativ 20 de milioane de euro). Contul escrow este un depozit colateral constituit de către GFR, ca titular de cont, având ca destinaţie păstrarea unor sume până la încheierea tranzacţiei, ca garanţie a utilizării sumelor strict pentru destinaţia stabilită, respectiv cumpărarea CFR Marfă. 

De asemenea, transferul efectiv al dreptului de proprietate asupra a 51% din acţiunile CFR Marfă este condiţionat de „emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii“ în conformitate cu dispoziţiile Legii Concurenţei „şi/sau emiterea unui asemenea document de către alte autorităţi de concurenţă competente“.  

Gruia Soica a declarat, la ieşirea din sediul Ministerului Transporturilor, după semnarea contractului de privatizare, că GFR va notifica Consiliul Concurenţei în următoarele zile. El a adăugat că termenul până la primirea avizului este de cinci luni. „Poate să dureze, există o lege acolo, se pare că maximum cinci luni de zile“, a mai spus proprietarul GFR.

Presupunând că toate condiţiile sunt îndeplinite în termenele stabilite, încheierea vânzării acţiunilor, adică transferul dreptului de proprietate, se va realiza doar prin creditarea contului vânzătorului, statul român, cu întreaga sumă reprezentând preţul pachetului de acţiuni. Mai exact, garanţia de participare la licitaţie în valoare de 10 milioane de euro, cele 20 de milioane de euro din contul escrow şi diferenţa rămasă până la preţul de vânzare – 172 de milioane de euro.

Are investitorul bani?

De la câştigarea licitaţiei de privatizare a CFR Marfă, Gruia Stoica a spus de mai multe ori că va plăti cele 202 milioane de euro promise din fonduri proprii ale GFR şi din finanţări atrase de la bănci, aflându-se în negocieri cu mai multe grupuri bancare de top. Luni, la ieşirea din Ministerul Transporturilor, proprietarul GFR a declarat că are banii pentru preluarea operatorului feroviar de stat CFR Marfă, iar plata se va face după avizul Consiliului Concurenţei. 

„Avem 32 de zile de la data semnării să depunem 20 de milioane de euro în contul escrow. Apoi trebuie să obţinem avizul Consiliului Concurenţei pentru a depune restul sumei, adică încă 172 de milioane de euro. Conform legii, vom depune notificare la Consiliul Concurenţei în cel mai scurt timp şi aşteptăm răspunsul“, au declarat ulterior, pentru „Adevărul“, oficialii GFR-Grampet.

Preşedintele Traian Băsescu a criticat în ultimele luni privatizarea CFR Marfă şi a pus la îndoială capacitatea financiară a lui Gruia Stoica de a plăti preţul promis pe cele 51% din CFR Marfă, susţinut că omul de afaceri a fost favorizat în acest proces. 

„Nu mi se pare o treabă foarte serioasă când cel care a fost declarat câştigător aleargă ba prin Rusia, ba prin ştiu eu ce ţări să găsească banii cu care să cumpere. Unde îi va găsi pe cei cu care va trebui să modernizeze compania? Altfel, compania este sortită să intre într-un proces căruia îi vor spune «restructurare», dar care va însemna tăiere masivă de vagoane pentru a valorifica fierul vechi să plăteşti ratele la bănci“, a declarat luni Traian Băsescu, la Adevărul Live. 

Şeful statului a mai spus că i se pare esenţial ca investitorul de la CFR Marfă să aibă capacitatea de a moderniza rapid compania, de a o face competitivă pe piaţa europeană şi de a o face competitivă cu sectorul auto din România. El a adăugat că, în opinia lui, contractul ar trebui să conţină o clauză prin care nerespectarea planului de investiţii să atragă  după sine anularea privatizării în orice stadiu.


 Vă recomandăm: 

GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu. După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro.

Cine este Gruia Stoica, câştigătorul CFR Marfă. De la afacerist în satul de romi Toflea la vânzător de dălţi şi operator feroviar. Acum, „regele vagoanelor“. Gruia Stoica (45 de ani), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, s-a născut în comuna Toflea, judeţul Galaţi. El a reuşit să-şi clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă şi să ajungă la o avere de sute de milioane de euro.

Cum a rămas Gruia Stoica singur în cursa pentru CFR Marfă. GFR află joi dacă a câştigat licitaţia pentre preluarea transportatorului feroviar de stat. Joi urmează să fie anunţat câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă. Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, este singura care a depus oferta de preluare, după ce asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras, iar americanii de la OmniTRAX au fost eliminaţi în faza de precalificare.

Gruia Stoica, GFR: „Avem suma minimă de 180 de milioane de euro pentru CFR Marfă, din fonduri proprii şi bancare“. Grup Feroviar Român deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii şi bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria, a declarat Gruia Stoica, proprietarul companiei.

EXCLUSIV Transferoviar s-a retras din cursa pentru CFR Marfă pentru că nu a obţinut de la Raiffeisen Bank garanţia de 10 milioane de euro solicitată. Asocierea formată din firma Transferoviar, deţinută de Călin Mitică, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz s-au retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare trebuia depusă până astăzi, la ora 12.00, la Ministerul Transporturilor, fiind condiţie obligatorie în procesul de privatizare.

Cum trebuie să arate investitorul strategic pe care îl caută statul. Ca să-i evite pe cei care taie fabricile României la fier vechi şi le transformă în malluri, autorităţile au introdus în criteriile de privatizare sintagma „investitor strategic“. „Adevărul“ vă prezintă caracteristicile obligatorii ale acestuia.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite