GFR mai trece astăzi un hop în privatizarea CFR Marfă. Ce paşi mai are de parcurs Gruia Stoica

0
0

Grup Feroviar Român (GFR) va semna astăzi, la sediul Ministerului Transporturilor, contractul de vânzare a 51% din acţiunile CFR Marfă, însă Gruia Stoica mai are de îndeplinit câteva condiţii esenţiale pentru a deveni proprietarul transportatorului feroviar de marfă.

Astăzi se parcurge încă o etapă din lungul drum al privatizării CFR Marfă. Reprezentanţii Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, câştigătoare a licitaţiei pentru privatizarea CFR Marfă, merg astăzi la Ministerul Transporturilor pentru a semna contractul de vânzare a 51% din acţiunile transportatorului feroviar de marfă. 

Executivul a invitat GFR să semneze documentul după 18 zile de când a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern privind privatizarea companiei de stat şi de la momentul în care a început numărătoarea inversă a celor 60 de zile stabilite ca termen pentru finalizarea tranzacţiei. 

Privatizarea, în aşteptarea lui Mănescu

De ce nu a semnat GFR contractul mai repede? În plin proces de privatizare a CFR Marfă, portofoliul Transporturilor a rămas fără ministru. Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor, a fost demis la jumătatea lunii iulie, după ce a fost condamnat la cinci ani de închisoare pentru complicitate la abuz în serviciu în dosarul „Transformatorul“. 

Ulterior, preşedintele Traian Băsescu l-a numit interimar pe premierul Victor Ponta pentru o perioadă de maximum 45 de zile în care liberalii să vină cu varianta unui alt titular. 

Prima variantă a fost deputatul Nini Săpunaru, preşedintele Comisiei de Agricultură din Camera Deputaţilor, însă Ponta nu a fost de acord cu această nominalizare şi a cerut liberalilor să vină cu o nouă propunere. Cea de-a doua variantă propusă de liberali a fost europarlamentarul Ramona Mănescu, soţia lui Rareş Mănescu, primarul Sectorului 6 al Capitalei. 

Ponta a înaintat această propunere lui Băsescu, a fost acceptată, iar Ramona Mănescu a depus jurământul cu exact o săptămână în urmă. Iar miercurea trecută a avut loc protocolul de predare-primire a ministerului, eveniment în cadrul căruia Ponta i-a trasat o sarcină clară Ramonei Mănescu: „Luni, chemaţi câştigătorul licitaţiei CFR Marfă şi semnaţi contractul!“

Contractul, pus sub lacăt 

La doar o zi de la preluarea mandatului, Mănescu i-a invitat luni pe reprezentanţii GFR la sediul Ministerului pentru a semna contractul. Astfel că de miercuri, funcţionari din Ministerul Transporturilor şi avocaţi ai GFR-Grampet au discutat ultimele detalii ale contractului. 

„Până luni (azi-n.r.), trebuie să finalizeze contractul. Principalele clauze ale contractului au fost făcute publice, însă există o serie de clauze care nu sunt date publicităţii. Cel mai probabil, contractul va fi secretizat, cum a fost şi Bechtel. Altfel, contractul ar fi fost anexă la Hotărârea de Guvern privind privatizarea CFRv Marfă“, a declarat, pentru „Adevărul“, Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.  

Ce paşi trebuie să mai parcurgă Gruia Stoica

Dacă Gruia Stoica, proprietarul GFR, va semna astăzi contractul de privatizare a CFR Marfă, el va trebui să mai parcurgă câţiva paşi pentru a deveni acţionarul majoritar (cu 51% din acţiuni) al companiei. 

În termen de 30 de zile de la data semnării, cumpărătorul trebuie să încheie un contract de escrow, care va fi anexă la contractul de vânzare de acţiuni. Apoi, în termen de două zile de la semnarea contractului de escrow, GFR trebuie să vireze într-un cont 10% din preţul de cumpărare, adică 90,94 milioane de lei (aproximativ 20 de milioane de euro). Contul escrow este un depozit colateral constituit de către GFR, ca titular de cont, având ca destinaţie păstrarea unor sume până la încheierea tranzacţiei, ca garanţie a utilizării sumelor strict pentru destinaţia stabilită, respectiv cumpărarea CFR Marfă. 

De asemenea, transferul efectiv al dreptului de proprietate asupra a 51% din acţiunile CFR Marfă este condiţionat de „emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii“ în conformitate cu dispoziţiile Legii Concurenţei „şi/sau emiterea unui asemenea document de către alte autorităţi de concurenţă competente“.  

Reprezentanţii Grampet-GFR au declarat recent, pentru „Adevărul“, că imediat după semnare vor depune la Consiliul Concurenţei notificarea privind preluarea CFR Marfă, iar în termen de 30 de zile vor depune cele 20 de milioane de euro în contul escrow.

Presupunând că toate condiţiile sunt îndeplinite în termenele stabilite, încheierea vânzării acţiunilor, adică transferul dreptului de proprietate, se va realiza doar prin creditarea contului vânzătorului, statul român, cu întreaga sumă reprezentând preţul pachetului de acţiuni. Mai exact, garanţia de participare la licitaţie în valoare de 10 milioane de euro, cele 20 de milioane de euro din contul escrow şi diferenţa rămasă până la preţul de vânzare – 172 de milioane de euro.

Consiliul Concurenţei: GFR lucrează la notificare

Preşedintele Consiliul Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat săptămâna trecută că GFR nu a cerut încă Consiliului un punct de vedere privind privatizarea CFR Marfă, dar că el ştie că GFR lucrează la notificare, iar instituţia are termen pentru răspuns de maxim cinci luni de la depunea solicitării. Chiriţoiu a precizat că instituţia pe care o conduce a luat legătura cu GFR în primăvară şi a fost „un anumit schimb de date“, dar firma „a spus că este foarte ocupată cu pregătirea ofertei pentru licitaţie“.

„Dar ştiu că lucrează la notificare, deci la cererea pe care o vor depune la noi şi a rămas ca în momentul în care sunt într-o fază avansată cu ea ne-o vor arăta deja înainte să depună oficial şi vom avea o discuţie. E o procedură legală normală, la care apelează şi alte companii“, a spus Chiriţoiu.

El a mai spus că Guvernul are un termen stabilit prin HG până la care vrea să încaseze banii din privatizarea CFR Marfă şi că „nu-l opreşte nimeni să încaseze aceşti bani înainte să existe o autorizaţie din punctul de vedere al Consiliului Concurenţei“. Acest termen este jumătatea lunii octombrie. Rămâne însă de văzut dacă GFR acceptă să vireze statului cele 202 milioane de euro înainte de a primi avizul Concurenţei. 


Vă recomandăm: 

GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu. După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro.

Cine este Gruia Stoica, câştigătorul CFR Marfă. De la afacerist în satul de romi Toflea la vânzător de dălţi şi operator feroviar. Acum, „regele vagoanelor“. Gruia Stoica (45 de ani), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, s-a născut în comuna Toflea, judeţul Galaţi. El a reuşit să-şi clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă şi să ajungă la o avere de sute de milioane de euro.

Cum a rămas Gruia Stoica singur în cursa pentru CFR Marfă. GFR află joi dacă a câştigat licitaţia pentre preluarea transportatorului feroviar de stat. Joi urmează să fie anunţat câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă. Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, este singura care a depus oferta de preluare, după ce asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras, iar americanii de la OmniTRAX au fost eliminaţi în faza de precalificare.

Gruia Stoica, GFR: „Avem suma minimă de 180 de milioane de euro pentru CFR Marfă, din fonduri proprii şi bancare“. Grup Feroviar Român deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii şi bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria, a declarat Gruia Stoica, proprietarul companiei.

EXCLUSIV Transferoviar s-a retras din cursa pentru CFR Marfă pentru că nu a obţinut de la Raiffeisen Bank garanţia de 10 milioane de euro solicitată. Asocierea formată din firma Transferoviar, deţinută de Călin Mitică, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz s-au retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare trebuia depusă până astăzi, la ora 12.00, la Ministerul Transporturilor, fiind condiţie obligatorie în procesul de privatizare.

Cum trebuie să arate investitorul strategic pe care îl caută statul. Ca să-i evite pe cei care taie fabricile României la fier vechi şi le transformă în malluri, autorităţile au introdus în criteriile de privatizare sintagma „investitor strategic“. „Adevărul“ vă prezintă caracteristicile obligatorii ale acestuia.

Economie


Ultimele știri
Cele mai citite