Cum ar evolua industria transporturilor dacă România ar avea 2.000 km de autostradă (analiză)

0
Publicat:

Industria de transport rutier de mărfuri ar putea crește cu 38% dacă autostrăzile din România s-ar întinde pe 2.000 km, față de cei 1.000 km existenți, potrivit analizei unei companii de transport de mărfuri din România și Europa.

autostrada jpg

Potrivit analizei, schimburile comerciale ale României cu țările din UE s-ar putea intensifica, iar volumul de mărfuri transportate s-ar putea dubla în acest sens în următorii ani.

Anul 2023 a marcat atingerea bornei de 1.000 de km de autostradă în România, iar alți circa 1.000 km sunt pregătiți pentru următorii 6 ani. Impactul unei rețele complete de autostrăzi va fi unul major asupra sectorului de transporturi și va fi multiplicat și asupra celorlalte ramuri ale economiei, în condițiile în care 70% din mărfuri sunt transportate pe cale rutieră în România, conform datelor INS din 2022.

De asemenea, un efect important al extinderii autostrăzilor va fi asupra exportului de mărfuri, care ar putea cunoaște o creștere accelerată. Printre cele mai importante destinații pentru transporturile rutiere de mărfuri ale României sunt Germania, Italia, Polonia, Slovacia, Republica Cehă şi Ungaria, potrivit datelor DSV Road.

Schimburile comerciale ale României cu celelalte state europene sunt pe o tendință ascendentă, însă la această creștere organică vom putea să mai adăugăm încă 38% doar datorită rețelei de autostrăzi. Este un capitol la care România a suferit mult timp, iar dacă la finalul acestui deceniu vom avea dați în trafic toți cei 2.000 km, atunci vom putea realiza cât de mult ne-a lipsit această infrastructură. Autostrăzile cresc viteza și capacitatea de transport, scad timpii de tranzit și implicit emisiile CO2, ne ajută să acoperim mai rapid toate zonele din țară, astfel că unele regiuni, precum Moldova, vor avea acces la investiții majore și dezvoltare”, declară Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road.

Printre principalele avantaje identificate de companie, privind impactului autostrăzilor asupra sectorului de transporturi de mărfuri, se numără:

• Creșterea vitezei de transportare, de la circa 50km/h în prezent, la circa 80km/h

• Creșterea exporturilor și importurilor cu 10%

• Creșterea capacității de transport pentru un tir, cu cel puțin 20%

• Impactul asupra creșterii economice prin transporturi mai eficiente datorită volumelor mai mari

• Acoperirea mai rapidă a unor zone cu potențial de creștere, precum Moldova

• Reducerea emisiilor de CO2 și încadrarea în obiectivele ESG pentru companii

• Precizie crescută în timpul de tranzit al mărfurilor, ceea ce va facilita și mai mult dezvoltarea soluțiilor de urmărire a mărfurilor în timp real, cum sunt cele ale DSV Road

Acești factori pot fi îmbunătățiți și mai mult când România va accede la Spațiul Schengen. Iar necesitatea unei rețele feroviare bine puse la punct este, de asemenea, un capitol care ar putea ajuta foarte mult transporturile. Accesul facil la piața comunitară este poate cel mai mare beneficiu economic pe care îl poate avea România ca membru UE. Însă, pentru a ne bucura pe deplin de acest beneficiu, este important ca infrastructura să rămână un proiect de țară în anii ce vor urma”, punctează Mihai Teodorescu, Country General Manager Road România și Sustainability Ambassador în cadrul companiei.

Potrivit acesteia, aderarea la Spațiul Schengen ar putea aduce economii de 30% la fiecare transport care trece granița, în condițiile în care în prezent pierderile sunt estimate la circa 2,4 miliarde de euro anual, potrivit Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite