CFR Călători şi-a bugetat o pierdere de 92 milioane de euro, în acest an. Mai mulţi bani pentru reparaţiile vagoanelor şi întreţinerea materialului rulant
0CFR Călători va termina anul 2019 cu o pierdere de 92 milioane de euro, arată proiectul de buget al companiei, care prevede mai mulţi bani pentru reparaţii şi întreţinere pentru materialul rulant şi pentru reparaţiile de vagoane.
Subvenţia pentru transportul feroviar de călători primită în acest an va fi mai redusă cu 5,22% faţă de 2018, reiese din proiectul de Buget de Venituri şi Cheltuieli CFR Călători pe 2019, obţinut în exclusivitate de Club Feroviar. În cifre absolute, se constată o diminuare cu aproape 56 milioane de lei comparativ cu anul precedent, de la 1,071 miliarde de lei la 1,015 miliarde.
Totalul veniturilor prevăzute în BVC CFR Călători pe 2019 este şi el mai mic cu 1,25% faţă de 2018, în cifre absolute diferenţa fiind de 27,1 milioane de lei. Dacă anul trecut execuţia veniturilor a arătat un total de 2,163 miliarde de lei, acum valoarea este estimată la 2,136 miliarde lei. În consecinţă, scad cu 26,63 milioane de lei şi veniturile din exploatare.
Un mic avans, de 3,17%, se constată în ceea ce priveşte veniturile din transportul de călători, care vor ajunge în acest an la 918 milioane de lei, comparativ cu 889,8 milioane de lei, cât a fost execuţia bugetară a anului precedent. În creştere, cu 4,68%, sunt şi veniturile din traficul internaţional, care se estimează că în acest an vor ajunge la 30 milioane de lei.
O creştere spectaculoasă, de 3.673,58%, o vor înregistra veniturile din vânzări de active. Ce-i drept, acestea au fost anul trecut la un nivel modic, de numai 53.000 de lei, iar în proiectul pe 2019 sunt prevăzuţi două milioane de lei. Veniturile din închirierea spaţiilor rămân relativ constante (creştere de doar 1,25%), până la nivelul de 5,5 milioane de lei.
Mai multe vagoane modernizate
De cealaltă parte a bilanţului, cheltuielile prognozate pentru acest an de operatorul de stat de transport feroviar de călători sunt cu 13,08% mai mari decât execuţia bugetară din 2018.
În cifre absolute, totalul cheltuielilor creşte de la 2,271 miliarde de lei la 2,567 miliarde de lei. Cheltuielile de exploatare cresc şi ele în acest an cu 12,82%, până la valoarea de 2,552 miliarde de lei. În creştere cu 3,7 milioane de lei, până la nivelul de 169,15 milioane de lei, sunt şi cheltuielile cu combustibilul (motorina pentru locomotivele şi automotoarele Diesel care circulă pe liniile neelectrificate).
În proiectul de BVC CFR Călători pe 2019 este prevăzută o creştere spectaculoasă a cheltuielilor alocate pentru reparaţii şi întreţinere pentru materialul rulant, de 47,51% faţă de anul precedent. În cifre absolute, aceste cheltuieli se vor ridica la 164 milioane de lei.
Creşterea este şi mai mare în cazul reparaţiilor de vagoane: 145,69% în plus, până la nivelul de 50 milioane de lei. În cee ce priveşte întreţinerea şi repararea locomotivelor, şi aici suma alocată, de 37 milioane de lei, este cu 75% mai mare decât cea din execuţia bugetară a anului trecut.
Pierdere de peste 90 milioane de euro în proiectul de BVC CFR Călători pe 2019
În anul în curs, cheltuielile de personal ale CFR Călători vor fi cu 17,44% mai mari ca în 2018, ajungând la valoarea de 1,001 miliarde de lei.
Se majorează, cu 24,55%, şi cheltuielile cu tichetele de masă, până la 43 milioane de lei. Cheltuielile cu utilizarea infrastructurii (TUI) se menţin la un nivel relativ constant, de 490 milioane de lei.
Trăgând linie, rezultă o pierdere estimată de 431,051 milioane de lei în acest an (aproape 92 milioane de euro), de aproape patru ori mai mare decât cea de anul trecut.