Cel mai recent eurobarometru: Costul vieții, principala preocupare a tinerilor
0Combaterea creșterii prețurilor ar trebui să fie o prioritate absolută în Europa, spun tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 30 de ani. De asemenea, cei din statele membre estice ale UE sunt mai preocupați de securitate și apărare.

Pentru 42% dintre respondenți, rețelele de socializare sunt principala sursă de știri pentru problemele politice și sociale 76% cred că au fost expuși la dezinformare în ultimele șapte zile, iar 70% sunt încrezători că o pot recunoaște, potrivit unui comunicat al PE.
Un sondaj realizat de PE în rândul cetățenilor UE cu vârste cuprinse între 16 și 30 de ani arată că social media este principala lor sursă de informare și că cei mai mulți sunt, de asemenea, conștienți de riscurile dezinformării online.
Creșterea prețurilor și costul vieții reprezintă o preocupare pentru 40% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 30 de ani care au participat la cel mai recent sondaj Eurobarometru pentru tineret, publicat luni, 17 februarie 2025.
Instagram și TikTok, cele mai utilizate medii sociale pentru știri
Instagram este principala platformă pentru obținerea de știri politice și sociale în rândul tinerilor (47%), urmată de TikTok (39%). X (fostul Twitter) este utilizat doar de 21% dintre tineri, arată sondajul.
Tinerii sunt conștienți de expunerea lor la dezinformare. O majoritate semnificativă (76%) a tinerilor consideră că au fost expuși anterior dezinformării și știrilor false.În nouă țări ale UE, mai mult de jumătate dintre respondenți declară că au fost expuși la dezinformare „des” sau „foarte des”,cele mai mari procente fiind înregistrate în Malta (59%), Ungaria (58%), Grecia (57%), Luxemburg (55%) și Belgia (54%).
În schimb, ponderea celor care consideră că nu au fost niciodată expuși la dezinformare și știri false este cea mai mare în România (19%), urmată de Bulgaria (11%).
Respondenții din Malta și Croația au fost cei mai încrezători în capacitatea lor de a recunoaște dezinformarea, în timp ce cei din Austria, Germania și Slovenia au fost cei mai puțin încrezători.
O treime dintre respondenți au declarat că sunt de părere că UE ar trebui să își concentreze atenția asupra mediului și schimbărilor climatice în următorii cinci ani, în timp ce 31% consideră că situația economică și crearea de locuri de muncă ar trebui să fie o prioritate.
Aproape trei din zece respondenți (29%) doresc ca UE să acorde prioritate protecției sociale, asistenței sociale și accesului la asistență medicală. Mai mult de unul din cinci respondenți a evidențiat educația și formarea profesională (27%), locuințele (23%) și apărarea și securitatea UE (21%) drept priorități importante pentru UE.
Apărarea europeană este o preocupare deosebită pentru tinerii din Cehia (36%), Polonia (33%) și Estonia (32%).
„Ascultarea tinerilor europeni și a preocupărilor lor este vitală pentru politicieni, pentru factorii de decizie și pentru democrația europeană. Tinerii de astăzi sunt îngrijorați de creșterea prețurilor, de schimbările climatice, de securitate și de șansele lor de a găsi un loc de muncă bun. Acestea sunt preocupări pe care trebuie să le abordăm în fiecare decizie pe care o luăm și în fiecare lege pe care o adoptăm. Altfel, riscăm să pierdem o generație din cauza deziluziei”, a declarat Roberta Metsola.
Social media devansează televiziunea ca principală sursă de informare. Pentru 42% dintre respondenții cu vârste cuprinse între 16 și 30 de ani, social media este principala sursă de informare cu privire la problemele politice și sociale, televiziunea fiind a doua cea mai populară sursă (39%).
Preferința pentru televizor este vizibilă în special în rândul celor cu vârste cuprinse între 25 și 30 de ani. Această categorie de vârstă este, de asemenea, mai predispusă la utilizarea platformelor de știri online și a radioului decât tinerii între 16-18 ani. Participanții mai tineri (16-18 ani) se bazează mai mult pe rețelele de socializare (45%) decât cei în vârstă de 25-30 de ani (39%) și au încredere în prieteni, familie sau colegi pentru informații (29% față de 23%).
„Peisajul informațional se schimbă rapid. Având în vedere că majoritatea tinerilor își obțin știrile preponderent din social media, politicienii și platformele de social media au o responsabilitate deosebită în combaterea dezinformării în creștere”, a adăugat președintele Metsola.
De asemenea, televiziunea rămâne principala sursă de informare pentru tinerii din Portugalia (53%), Italia (52%), Slovenia (45%) și Franța (43%).
Presa online și/sau platformele de știri și radioul sunt surse de informare pentru 26% dintre participanții tineri și 16% dintre omologii lor mai în vârstă. În ediția din 2021 a sondajului, principalele surse de știri au fost social media și site-urile de știri (fiecare dintre acestea fiind menționată de 41% dintre respondenți).
Sondajul Eurobarometru pentru tineret a fost realizat de Ipsos între 25 septembrie și 3 octombrie 2024 în toate cele 27 de state membre ale UE.
Un total de 25. 863 de tineri cu vârste cuprinse între 16 și 30 de ani au fost intervievați prin intermediul Interviului Web asistat de calculator (CAWI), utilizând panouri online. Rezultatele au fost ponderate în funcție de proporția acestui grup de vârstă în fiecare țară UE.