Câte multinaționale românești vor apărea în următorii 15 ani?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aproape 190 de companii multinaţionale cu capital majoritar românesc vor fi înființate în următorii 15 ani, arată un studiu al PricewaterhouseCoopers (PwC). În plus, vor exista din ce în ce mai multe companii multinaţionale provenind din state precum Singapore, Malaysia şi Coreea de Sud.  

Studiul PricewaterhouseCoopers arată că peisajul economiei globale se va schimba total în următorii 15 ani, pe măsură ce din ce în ce mai multe companii multinaţionale chineze şi indiene vor căuta să se extindă pe pieţele externe. În același timp, și statele europene, precum România sau Ungaria vor fi sediul a tot mai multe companii de talie mare, cu capital majoritat autohton.

Citeşte şi:
Firmele româneşti au migrat în Bulgaria pentru a scăpa de majorarea taxelor

Aproape 190 de companii multinaţionale cu capital majoritar românesc vor apărea pe piață. Astfel, România se va situa aproximativ la acelaşi nivel cu alte state din regiune: Ucraina (192 de companii multinaţionale noi în acelaşi interval) şi Ungaria (221). În schimb, cele mai multe companii multinaţionale noi în regiunea Europei Centrale şi de Est vor proveni din Rusia (930) şi din Polonia (287). 

Multinaționalele chizene și indiene preiau puterea

Raportul mai arată că, în 15 ani, vor exista din ce în ce mai multe companii multinaţionale provenind din state precum Singapore, Malaysia şi Coreea de Sud.  „Ne putem aştepta ca multe companii din zone emergente dinamice (India, China, Rusia, Asia de Sud-Est) să investească în România, pentru a obţine acces "low-cost" la piaţa Uniunii Europene”, a declarat Alexandru Lupea, Partener, Servicii de Audit, Liderul Grupului pentru Industria Energetică, Minieră şi Utilităţi din cadrul PricewaterhouseCoopers România. Firmele româneşti vor fi astfel supuse unei concurenţe sporite, întrucât multinaţionalele din ţările emergente reprezintă competitori mult mai agresivi decât cei tradiţionali din Europa de vest. Pentru a supravieţui, multinaţionalele romaneşti vor trebui să se extindă pe alte pieţe externe profitabile.

O altă schimbare o reprezintă modul de extindere al companiilor de talie mare: dacă înainte alegeau să-și deschisă filiale în țări vecine, în prezent ele se orientează către piețele dezvoltate. „Acestea sunt axate tot mai mult pe sectorul serviciilor pentru afaceri sau pe cel industrial cu valoare adăugată mai mare, spre deosebire de domeniile tradiţionale ale ţărilor emergente – extracţia de resurse naturale”, a adăugat Lupea.

Serviciile IT, printre cele mai profitabile


Unele dintre aceste multinaţionale vor deveni lideri ai domeniilor lor de activitate şi vor necesita servicii la nivel global, aşa cum ar fi, spre exemplu, serviciile de întreţinere şi suport al reţelelor IT şi telecom, se arată în raportul Emerging multinationals.

India va da cele mai multe multinaționale

Se aşteaptă ca din India să provină cele mai multe companii multinaţionale noi, depăşind astfel numărul companiilor chineze. Peste 2200 de companii indiene se aşteaptă să deschidă operaţiuni în afara ţării în următorii 15 ani. Ţările latino-americane analizate (Argentina, Brazilia, Chile şi Mexic) se aşteaptă să genereze mai puţine companii multinaţionale, în vreme ce economiile sud-est asiatice orientate către export (Malaysia şi Singapore), împreună cu Rusia, al cărei principal atu îl reprezintă bogăţia resurselor naturale, precum şi recent industrializata economie sud-coreeană se aşteaptă să genereze în continuare un mare număr de companii multinaţionale.


PwC a luat în considerare 15 ţări emergente: Argentina, Brazilia, Chile, China, Ungaria, India, Malaysia, Mexic, Polonia, România, Rusia, Singapore, Coreea de Sud, Ucraina şi Vietnam.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite