Cartelul mâncării: Consiliul Concurenţei a amendat patru retaileri şi 21 de furnizori ai acestora cu 35 de milioane de euro. Aceştia fixau preţurile la raft

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Concurenţei a amendat retailerii Metro, Real, Selgros şi Mega Image şi 21 de furnizori ai acestora, cu sume totale de 154 milioane lei, aproximativ 35 milioane euro, în cadrul unei investigaţii privind fixarea preţurilor în perioada 2005-2009.

UPDATE Selgros, Mega Image şi Tymbark au anunţat că vor contesta în instanţă amenzile Consiliului Concurenţei.

În urma investigaţiei, a fost sancţionată încălcarea legii concurenţei atât pentru stabilirea preţurilor de la raft, cât şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor.

„Consiliul Concurenţei a constatat că preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un pret fix sau minim. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul“, se arată într-un comunicat al instituţiei.

Dintre retaileri, cea mai mare amendă, de 49,68 milioane lei, a fost primită de compania Metro Cash&Carry Romania, urmată de Selgros Cash&Carry Romania SRL– 29,2 milioane lei, Mega Image SRL - 24,56 milioane leişi Real Hypermarket Romania SRL - 23,86 milioane lei.

Dintre furnizori, au fost sancţionate cu cele mai mari amenzi Transilvania General Import Export SRL – 4.693.436 lei, Quadrant-Amroq Beverages SRL –3.193.541 lei, Danone PDPA SRL– 2.639.243 lei, Macromex SRL– 2.354.190 lei şi Whiteland Import Export SRL – 2.324.484 lei.

Amenzi semnficative, între 200.000 euro şi 500.000 euro, au primit şi Albalact SA– 2.199.507 lei, Star Foods EM SRL – 1.953.160 lei, Tymbark Maspex Romania SRL – 1.646.923 lei, Napolact SA– 1.164.467 lei şi Delaco Distribution SA– 910.047 lei.

De asemenea au mai fost sancţionate firmele Covalact SA – 659.267 lei, Argus SA– 623.106 lei, Agroalim Distribution – 607.214 lei, Zarea SA – 347.489 lei, Granddis SRL – 327.157 lei, Gerola Prodinvest SRL – 308.923 lei, Cramele Halewood SA – 278.694 lei, Parmalat Romania SA – 269.852 lei, Prodlacta SA – 166.122 lei, De Silva Intermed SRL – 31.753 lei şi Impex Bock SRL –5.751 lei (1.307 euro).

În ceea ce priveşte comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri şi furnizori conţineau o clauză care prevedea că, în aceeaşi perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze. În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în acelaşi timp, la promoţii şi

implicit la cel mai mic preţ, în magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promoţii în lanţuri de magazine concurente trebuie să aparţină furnizorului.

La sfârşitul anului trecut, Consiliul Concurenţei a declanşat o nouă investigaţie, care vizează posibila încălcare a regulilor de concurenţă naţionale şi comunitare de alte lanţuri de retail din România şi anume Auchan România SA, Carrefour România SA, România Hypermarche SA (Cora), Kaufland România SCS şi furnizori ai acestora.

În anul 2013, Autoritatea de concurenţă din Austria a amendat grupul Rewe pentru înţelegeri cu un grup de furnizori pentru fixarea preţurilor de vânzare la raft, a preţurilor de promoţie şi a intervalelor exclusive pentru realizarea promoţiilor.

O altă investigaţie care vizează segmentul de retail alimentar se află în desfăşurare la autoritatea germană de concurenţă.

„Observatorul preţurilor“

Tot la sfârşitul anului trecut, Guvernul a aprobat Memorandumul privind înfiinţarea unui sistem de monitorizare a preţurilor bunurilor de consum, respectiv „Monitorului preţurilor bunurilor de consum“.

Proiectul, care va fi derulat de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România) cu sprijinul prin Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor - ANPC şi al Consiliului Concurenţei, prevede crearea unui platforme on-line care să afişeze săptămânal preţurile produselor care fac parte din coşul zilnic al populaţiei. 

Obiectivele proiectului sunt pe de-o parte informarea consumatorilor care vor putea compara preţurile şi identifica magazinele de unde pot cumpăra alimentele de bază la cele mai mici preţuri, iar pe de altă parte scăderea preţurilor ca urmare a creşterii concurenţei între magazine.

Mai puteţi citi:

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite