Căile ferate române se modernizează: Ministerul Transporturilor a semnat contracte de 3 miliarde de lei

0
Publicat:

Contracte în valoare de aproximativ 3 miliarde de lei au fost semnate marţi la Ministerul Transporturilor de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară şi CFR Călători, ce vizează achiziţia a 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs (RE-IR-2) şi modernizarea a 55 de locomotive electrice, 20 de locomotive de manevră şi 139 de vagoane.

Sorin Grindeanu, ministerul Transporturilor
Sorin Grindeanu, ministerul Transporturilor

Astăzi s-au semnat multe contracte, în general cu industria din România, cu excepţia contractului semnat de ARF cu Pesa. Asta înseamnă că cele aproape 3 miliarde de lei, pentru că vorbim de aproximativ 3 miliarde de lei contracte semnate astăzi, vor intra în marea lor majoritate în economia noastră, bani din PNRR. Cu aceste contracte semnate cred eu că mergem înainte pe ceea ce ne-am propus şi pe calea ferată, dincolo de ţintele pe care le avem şi pe care le ştiţi şi pe zona rutieră, să încercăm pe de o parte să modernizăm infrastructura şi tot astăzi vă anunţ că s-a semnat undeva la ora 12:00 ultimul contract din PNRR pe zona de infrastructură - reînnoirea pe calea ferată Bucureşti - Piteşti. E ultimul contract pe care îl aveau cei de la CFR SA, astfel încât toată partea asta de infrastructură prevăzută prin PNRR astăzi când vorbim este acoperită de contracte”, a declarat ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, prezent la ceremonia de semnare a contractelor.

El a precizat că, legat de achiziţia de material rulant nou, sunt proceduri, în diverse stadii, pentru achiziţia a 160 de garnituri de tren noi.

„Partea cealaltă, cea legată de achiziţii de material rulant sau de modernizări, la fel de importantă ca şi prima componentă, pentru că avem de recuperat foarte mulţi ani pierduţi din păcate, suntem în proceduri diverse de achiziţii pentru 160 de garnituri de tren nou în România în acest moment. Unele dintre ele s-au încheiat - aceste proceduri - altele sunt în curs, iarăşi, bani europeni. Cel puţin la Ministerul Transporturilor nu există nici măcar un singur proiect major care să nu fie finanţat din bani europeni, fie că vorbim de PNRR, fie că vorbim până la sfârşitul anului de POIM, care se finalizează la sfârşitul acestui an, sau de Programul Operaţional Transport, care este legat de exerciţiul financiar european în curs”, a adăugat Grindeanu.

La rândul său, preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu, a precizat că noile trenuri RE-IR vor fi livrate la începutul anului 2026, iar până în luna august a aceluiaşi an România va trebui să le primească pe toate 20.

„Trenurile acestea vor fi livrate de la începutul anului 2026 şi sperăm ca în perioada PNRR să fie şi livrate de producător. Ca în orice contract există şi calendar de livrare, există de ambele părţi prevederi legale legate de penalizări, la fel avem şi în celălalt contract. Până la urmă, călătorii cred că doresc să aibă trenuri mai mult decât penalizările şi din acest motiv şi în celălalt contract ne coordonăm activităţile cu furnizorul nostru, astfel încât să se reintre într-un calendar predictibil şi să putem avea trenurile în circulaţie. Până la jumătatea anului 2026, luna august, vor trebui să fie livrate toate garniturile”, a susţinut Roşeanu.

CFR va lucra doar cu companii românești

În ceea ce priveşte CFR Călători, contractele au fost semnate cu companii româneşti - Atelierele Griviţa, Remarul 16 Februarie şi SCRL Braşov. Toate modernizările de vagoane şi locomotive vor trebui finalizate până la jumătatea anului 2026, fiind de asemenea contracte semnate pe PNRR.

„Modernizarea vagoanelor şi locomotivelor - sunt contracte pe PNRR, deci la jumătatea anului 2026 trebuie finalizate, în august 2026. Practic, se schimbă absolut tot. La locomotive se schimbă motoare, transformatoare, osii, absolut totul, iar la vagoane rămân doar caroseriile şi se echipează cu echipamente moderne”, a afirmat directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa.

Întrebat de ce CFR Călători nu cumpără trenuri noi în loc să modernizeze materialul rulant vechi, Preoteasa a răspuns: „Nu cumpărăm noi pentru că PNRR nu dă dreptul la achiziţia de material rulant nou şi dă dreptul numai la modernizări. Pentru acea economie verde, pentru transformarea vechiului material rulant într-un material mai puţin poluant”.

În acelaşi timp, trebuie să subliniem faptul că parcul de material rulant din România este unul destul de consistent, industria producătoare de material rulant din România este una importantă şi are experienţă în astfel de reconstrucţii de material rulant. Atâta timp cât vehiculele feroviare au încă viaţă în ele este păcat - şi asta se face peste tot în lume - se fac astfel de reconstrucţii. Deci, modernizarea înseamnă astfel de reconstrucţii", a subliniat Ştefan Roşeanu.

O firmă poloneză va achiziționa 20 de noi rame electrice

Societatea poloneză Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (Pesa) a câştigat licitaţia pentru achiziţia a 20 de rame electrice destinate serviciilor publice obligatorii de transport feroviar de călători de mediu şi lung parcurs RE-IR2, împreună cu serviciile de mentenanţă pe o perioadă de 15 ani, prin încărcarea Raportului final al procedurii în SICAP, informează joi Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

Valoarea totală a achiziţiei este de 1,1 miliarde de lei, fără TVA, şi include serviciile de mentenanţă şi reparaţii necesare funcţionării în condiţii optime de siguranţă şi confort, instruire a personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor, transportul, asigurarea, punerea în funcţiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie, conform Caietului de Sarcini.

De asemenea, în contractul de achiziţie este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani şi cantităţii cu 9 rame electrice inter-regionale. Suplimentarea cantităţilor achiziţionate va putea fi făcută prin încheierea unor acte adiţionale la contractul de achiziţie.

În baza rezultatelor studiului de fezabilitate care stă la baza acestui proiect şi a indicatorilor tehnico-economici aprobaţi de Guvernul României, ramele electrice RE-IR2 vor fi utilizate, în cadrul contractelor de servicii publice atribuite în baza HG 1.453/2022, pe următoarele rute: Cluj Napoca - Sighişoara - Braşov; Cluj Napoca - Alba lulia - Simeria- Târgu Jiu - Craiova; Braşov - Ploieşti - Buzău - Focşani - Bacău - Paşcani - Iaşi/Suceava; Galaţi - Mărăşeşti - Bacău - Paşcani - laşi/Suceava; Galaţi - Brăila - Făurei - Feteşti - Constanţa (Mangalia); (Mangalia) - Constanţa - Feteşti - Brăila - Mărăşeşti - Bacău - Paşcani - Iaşi/Suceava; (Giurgiu) Bucureşti - Ciulniţa - Călăraşi.

Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca - Oradea şi Craiova- Calafat, după finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate şi pe următoarele rute de circulaţie: Oradea - Cluj Napoca - Sighişoara - Braşov; Cluj Napoca - Alba lulia - Simeria- Târgu Jiu - Craiova - Calafat. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite