Florile de 8 Martie îi costă pe români peste 20 milioane de euro

Florile de 8 Martie îi costă pe români peste 20
milioane de euro

Florile oferite doamnelor şi domnişoarelor de 8 Martie îi costă pe români peste 20 milioane de euro, dacă luăm în calcul că măcar o treime dintre acestea primesc un buchet care costă, în medie, 30 de lei, arată un calcul realizat de compania de consultanţă Frames.

Potrivit unui studiu realizat de o companie de profil, cele mai căutate flori sunt, de 8 Martie, cele specifice primăverii, precum ghioceii, freziile, zambilele, lalelele sau narcisele. Cele mai apreciate flori de către români sunt însă trandafirii.

Cert este că, pentru firmele din domeniu, vânzările de 8 Martie reprezintă o mare parte din cifra de afaceri la nivelul întregului an.

Potrivit unui studiu realizat de Frames, afacerile din comerţul cu ridicata al florilor (CAEN 4622) au depăşit, în 2017, nivelul de 336 de milioane de lei. Şi profitul companiilor din domeniu a crescut semnificativ, la 26,1 milioane de lei în 2017, fiind cu aproape 10 milioane mai mare decât în 2016.

„Pe fondul consolidării puterii de cumpărare şi extinderii ofertei de servicii, piaţa florilor din România a continuat să crească în 2018, datele preliminare indicând un avans între 15-20% faţă de anul precedent. Iar 2019 a pornit sub auspicii, de asemenea, foarte favorabile, business-ul din acest sector urmând să treacă, cel mai probabil, de nivelul de 350 milioane de lei”, estimează analiştii Frames.

În sectorul comerţului cu ridicata al florilor erau înregistrate, în 2017, 523 de companii. „Numărul firmelor, în prezent, este aproape dublu faţă de cel înregistrat în 2010, semn al interesului investitorilor pentru acest sector. De exemplu, dacă în 2010 activau 298 de firme, în 2016 se ajunsese la 498 de companii”, spun analiştii.

Statistica arată că cele mai multe companii activează în Bucureşti şi Ilfov (263), urmate de judeţele Cluj (52), Iaşi (49), Argeş (43), Braşov (42), Mureş şi Timiş (33) şi Sibiu cu 30 de firme specializate în comerţul cu ridicata al florilor şi plantelor.

În sectorul afacerilor cu flori activează peste 1200 de angajaţi. Potrivit analiştilor de la Frames, dincolo de datele comunicate la Ministerul Finanţelor şi Registrului Comerţului, business-ul din acest domeniu trebuie privit într-o dimensiune mult mai largă.

„Comerţul cu ridicata al florilor acoperă doar o parte din afacerile din acest sector, reprezentând tranzacţiile provenite în principal din importuri.  În comerţul cu amănuntul activează însă şi companii care produc flori în ţară şi pe care le vând în regie proprie. În plus, există în continuare o piaţa neagră a florilor care se află la un nivel ridicat, atât din prisma volumului vânzărilor cât şi a personalului angajat”, arată studiul Frames.

Cine face jocurile în comerţul cu flori

Primii trei jucători din piaţa de flori din România activează în jurul Capitalei, în concordanţă cu vânzările semnificative din această zonă.

Flowers Market Holland SRL (Ilfov) este liderul clasamentului, cu afaceri de 26 de milioane de lei în 2017 şi un profit de 1,22 milioane de lei. Urmează firma bucureşteană Flor de Los Andes  SRL, cu un business de 16,8 milioane de lei şi un profit de 1,21 mil. lei şi Tri’as Amway SRL (Bucureşti) cu afaceri de 13,7 mil.lei şi un profit de 1,82 mil.lei.

În top 10 cei mai importanţi comercianţi cu ridicata de flori şi plante urmează Stanjenel SRL din Braşov, Hortigala SRL din Covasna, B&P Floral Connection (Bucureşti), Flex for future SRL (Sibiu), TMT Flowers SRL (Neamţ), City Garden Distribution SRL (Bucureşti) şi Floria International Wholesale SRL (Bucureşti), aceste companii înregistrând, împreună, afaceri de 64 de milioane de lei.

Pe ansamblu, 495 dintre cele 523 de companii fac parte din zona microîntreprinderilor, cu business-uri vulnerabile din punct de vedere financiar.

„Chiar dacă media cifrei de afaceri din acest sector a crescut de la 493.000 lei în 2013 la 645.000 lei în 2017, iar cea a profitului net a avansat de la 16.500 lei la 50.100 lei, aproape jumătate dintre firme (247 companii) prezintă un risc foarte mare şi numai 102 de companii au un risc investiţional scăzut. Această situaţie este cauzată de lipsa capitalului investiţional care le face, pe cele mai multe, vulnerabile în caz de criză, orice blocaj pe lanţul comercial fiind de natură să creeze dificultăţi operaţionale”, arată analiza Frames. Statistica arată că firmele din acest sector raportau datorii de peste 200 milioane de lei, cu o medie de 434.000 lei în 2017.

Florăriile virtuale, în trend

Potrivit analizei Frames, piaţa florilor din România se află în plin proces de maturizare şi consolidare.

Într-un sector în care transportul şi depozitarea sunt esenţiale, având în vedere marfa perisabilă, companiile care au investit semnificativ în domeniu au ajuns să controleze mare parte din piaţă, dovadă rezultatele financiare.

„Pe fondul competiţiei acerbe, multe dintre companii au înţeles că viitorul îl reprezintă dezvoltarea la nivel de reţea (import/producţie-distribuţie-comercializare), iar potenţialul de investiţie în acest sens este unul foarte ridicat. Dincolo de dezvoltarea reţelelor de florării, un trend tot mai puternic în piaţă îl reprezintă dezvoltarea serviciilor online. Floria sau Floridelux sunt doar două dintre cele mai cunoscute exemple de business-uri cu flori pe internet care au investit în platforme de comenzi online şi în centre de distribuţie la nivel urban. A cumpăra flori de pe telefonul mobil reprezintă, în 2019, o opţiune tot mai populară”, arată analiza Frames.

Femeile, majoritare în România

Potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică, din cele 19,644 milioane de persoane care la 1 ianuarie 2017 aveau reşedinţa obişnuită pe teritoriul României pentru cel puţin 12 luni, circa 10,041 milioane erau femei, reprezentând 51,1% din totalul populaţiei rezidente.

Dintre acestea, 5,504 milioane locuiau în mediul urban, reprezentând 52,3% din totalul populaţiei urbane. În mediul rural, ponderea populaţiei feminine era de 49,8%. 

Statistica arată, pe de altă parte, că populaţia feminină este mai „îmbătrânită” decât cea masculină cu 3,3 ani. Dacă vârsta medie naţională este de 41,7 ani, vârsta medie feminină  este de 43,3 ani, iar vârsta medie masculină de 40 ani. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: