De ce se ieftinesc carburanţii mai greu în România decât în statele vecine

De ce se ieftinesc carburanţii mai greu în România decât în statele vecine

Românii au resimţit o uşoară ieftinire a carburanţilor, însă vecinii lor s-au bucurat de scăderi ale preţurilor mult mai mari FOTO Adevărul

Reducerea preţului ţiţeiului s-a resimţit cel mai puţin la benzinăriile din România din rândul statelor din Sud-Estul Europei, întrucât petroliştii de pe piaţa locală au aplicat cele mai mici ieftiniri ale carburanţilor din dorinţa de a-şi rotunji încasările.

Ştiri pe aceeaşi temă

România a înregistrat cea mai mică scădere a preţurilor la carburanţi din Sud-Estul Europei, în condiţiile în care preţul benzinei este cu 5% mai mic faţă de luna decembrie 2014, iar motorina s-a ieftinit, în medie, cu 4,5%, în vreme ce scăderile de preţ din Slovacia, Polonia sau Bulgaria sunt duble sau chiar triple din punct de vedere procentual, potrivit datelor Comisiei Europene.
 
Mai mult, ţara noastră a ajuns în situaţia paradoxală de a avea carburanţi mai scumpi decât Austria, patria-mamă a grupului OMV, în condiţiile în care ponderea taxelor în preţ este mai mare în Austria decât în România. Astfel, preţul mediu pentru benzină era, de 4,94 lei pe litru la ultima raportare, din data de 3 februarie, în vreme ce preţul fără taxe se ridica la 1,95 lei pe litru, impozitele cumulând astfel 60,6% din preţul final în România. 
 
Acelaşi sortiment de benzină, dar comercializat în Austria, costă 1,116 euro pe litru în ţara lui Mozart, faţă de 1,122 euro în România, în condiţiile în care taxele reprezintă 61,34% în „ţara valsului“ şi 60,6% în ţara noastră.
 
Benzina s-a ieftinit cu 5,08% în România în intervalul 15 decembrie – 3 februarie, în vreme ce în Austria reducerea a fost de 6,3%, în Ungaria - de 7,47%, în Slovacia  - de 10,18%, iar în Polonia – de 10,43%. Mai mult, Bulgaria a consemnat în perioada menţionată o scădere a preţului la benzină de 17,58%. Dacă luăm în calcul doar perioada de la începutul acestui an, benzina s-a ieftinit cu 0,75% în Ungaria, cu 1,23% în România şi cu 3,13% în Polonia. 
 
În schimb, în Austria, scăderea a fost de 4,37%, în Slovacia de 8,01%, iar în Bulgaria de 13,89%. Spre comparaţie, ponderea taxelor în litrul de benzină este de 55,2% în Bulgaria, de 57,8% în Polonia, de 58,4% în Ungaria şi de 63,6% în Slovacia.
 

Mai scump ca în Austria

În ceea ce priveşte preţul motorinei ce poate fi cumpărată de la pompele din România, acesta se ridică, în medie, la 5,16 lei pe litru, cu tot cu taxe, şi la 2,26 lei, fără taxe. În cazul motorinei comercializate în ţara noastră, taxele ocupă o pondere de 56,4% în preţul final.  
În Austria, atât preţul cu taxe, cât şi cel fără taxe este mai mic decât cel din România. 
 
Exprimat în euro, un litru de motorină costă la staţiile din România 1,17euro, în vreme ce în Austria preţul mediu este de 1,091 euro pe litru. De remarcat, că în ţara noastră un litru de motorină este 0,51 euro fără taxe, pe când în Austria este 0,49 euro pe aceeaşi cantitate. 
De altfel, fără taxe incluse, motorina este mai ieftină şi în Germania, Marea Britanie (ambele 0,48 euro/litru), Franţa (0,44 euro/litru), Italia (0,49 euro/litru) sau Irlanda (0,47 euro/litru).
 
Având în vedere scăderea preţului ţiţeiului, cumulat cu menţinerea nivelului taxelor pe carburanţi şi cu faptul că petroliştii şi-au permis în alte state să reducă mult mai mult preţurile, rezultă că, în România, benzinarii au aplicat ieftiniri mai mici pentru a nu-şi afecta veniturile.  
 

Guvern versus petrolişti

Premierul Victor Ponta i-a cerut la începutul lunii ianuarie lui Darius Vâlcov, ministrul Finanţelor, să discute cu grupurile petroliere din ţara noastră despre un preţ „rezonabil“ al carburanţilor. Autorităţile argumentează că scăderea la pompă este prea mică în contextul în care taxele au rămas la fel, iar barilul de ţiţei s-a ieftinit de la 115 dolari la 50 de dolari. 
 
Pe de altă parte, dolarul american s-a apreciat puternic faţă de leu: numai de la începutul anului, leul s-a depreciat de la 3,77 unităţi faţă de moneda americană până la 3,85 unităţi, în vreme ce din vara lui 2014 până în ianuarie a mai existat o apreciere de 20%.
 

Ţiţeiul începe din nou să se scumpească

Dacă preţul ţiţeiului s-a înjumătăţit în 2014, în ultimele două săptămâni acest trend a început să se inverseze, astfel că ţiţeiul Brent, de referinţă pe piaţa europeană, se tranzacţiona luni cu 58 de dolari pe baril. Anterior, preţul petrolului s-a prăbuşit până la 49 de dolari pe baril, după ce Organizaţia Statelor Producătoare şi Exportatoare de Petrol (OPEC) a luat decizia de a nu reduce producţia, încercând să îşi protejeze cota de piaţă în faţa producătorilor americani, care extrag hidrocarburi din zăcăminte neconvenţionale.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările