ANALIZĂ Cu cât se mai pot ieftini carburanţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La pompă, preţul benzinei a ajuns sub 5 lei litrul şi mai poate coborî doar cu câteva procente  FOTO Marian Iliescu
La pompă, preţul benzinei a ajuns sub 5 lei litrul şi mai poate coborî doar cu câteva procente  FOTO Marian Iliescu

Scăderea cotaţiilor la petrol cu aproape 60% a dus la o reducere de doar 20% a preţurilor la pompele din România, după ce aprecierea dolarului faţă de leu a diminuat şansele de ieftinire.

Scăderea preţurilor la carburanţi a devenit motiv de contre între autorităţi şi petrolişti. Guvernul cere companiilor să reducă mai mult preţurile la pompă, după ce cotaţiile ţiţeiului au scăzut cu mai bine de 50% pe bursele mondiale, în vreme ce carburanţii s-au ieftinit cu doar 20%. 

Pe de altă parte, dolarul s-a apreciat şi el cu aproape 20%, iar cea mai mare parte din preţul final, de 60%, o reprezintă taxele. „Adevărul“ vă propune o analiză pentru a determina, în condiţiile date, care ar trebui să fie preţul corect al carburanţilor.

Guvernul a avut marţi o primă rundă de consultări cu societăţile petroliere, după ce premierul Victor Ponta i-a însărcinat în acest sens săptămâna trecută pe miniştrii Finanţelor şi Transporturilor, respectiv Darius Vâlcov şi Ioan Rus. Victor Ponta declara, în şedinţa de Guvern de săptămâna trecută, că ar trebui să se ajungă la un nivel „rezonabil“ al preţurilor în România, fără a preciza care este acesta. 

Taxele sunt 60% din preţul la pompă

Problema este că taxele au ajuns acum să totalizeze 60% din preţul fiecărui litru de combustibil comercializat în România. Aici intră accizele – care se calculează acum la un nivel fix în lei, acciza suplimentară de 7 eurocenţi şi TVA de 24%. Astfel, companiile petroliere nu pot avea control decât pe o plajă de 40% din preţul final.

De aici, lucrurile încep să varieze în funcţie de fiecare societate. Astfel, unele pot calcula preţul final în funcţe de cotaţiile Platts ale carburanţilor pe piaţa internaţională, în vreme ce doar acelea care nu au producţie proprie şi importă ţiţei pentru a-l rafina au costuri cu petrolul la cotaţii internaţionale. De asemenea, pe lângă cotaţiile petrolului/cotaţiile Platts, există şi costuri de rafinare şi distribuţie sau cu salariile angajaţilor.

Ce arată calculele

Astfel, benzina s-a ieftinit cu o medie de 22% la pompă, de la 6,3 lei pe litru la sfârşitul lunii iunie, până la 4,9 lei în prezent. Însă acesta este preţul cu tot cu taxe: fără taxe, reducerea ar fi de 37% în lei sau de 46,8% dacă se ponderează cu aprecierea dolarului, potrivit calculelor „Adevărul“.

La motorină, scăderea este de 18,28% la pompă, de la o medie de 6,3 lei pe litru, la 5,14 lei. Dacă se elimină taxele, asupra cărora petroliştii nu au niciun control, atunci scăderea ar fi de 29% exprimată în lei sau de 40,2% exprimată în euro.

Aprecierea dolarului dăunează ieftinirilor

„Din vară (începutul lunii iulie – n.r.) şi până acum, petrolul Brent a coborât cu aproximativ 58%, iar leul a pierdut în faţa dolarului 19,5%. Carburanţii sunt acum în medie cu 20% mai ieftini decât valorile din vară. Ţinând seama de ponderea costului cu materia primă în preţul final, am putea estima o ieftinire naturală a carburanţilor cu aproximativ 19-20%, ceea ce ar însemna că preţurile sunt aliniate cu evoluţia internaţională.

Dacă leul n-ar fi pierdut teren atât de abrupt în faţa dolarului, ieftinirea carburanţilor ar fi fost mai accelerată. Vedem în continuare o tendinţă de scumpire a dolarului în timp ce petrolul se apropie de minime, ceea ce va face preţurile să fluctueze în perioada următoare, potenţialul de ieftinire durabilă fiind limitat“, a declarat, pentru „Adevărul“, Claudiu Cazacu, analist-şef al companiei de brokeraj XTB România.

Războiul arabilor cu şisturile

Cotaţiile ţiţeiului Brent au scăzut de la un nivel de 115 dolari pe baril la 49 de dolari, din vara lui 2014, din cauza producţiei mai mari în zăcăminte neconvenţionale din America de Nord şi a refuzului Organizaţiei Statelor Producătoare şi Exportatoare de Petrol (OPEC) de a reduce producţia. Acesta a refuzat să scadă extracţia în încercarea de a-şi conserva cota de piaţă, de 40%. Arabia Saudită, cel mai influent membru al OPEC, a anunţat deja că nu va reduce producţia nici chiar dacă barilul va ajunge la 20 de dolari.

Mai puteţi citi:

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite