Ruşii, la concurenţă cu Nicolae Tonitza

Ruşii, la concurenţă cu Nicolae Tonitza

„Copiii mujicului în casa boierului“, de Nikolai Petrovici Bogdanov-Belski, pictură cumpărată cu 560.000 de lei

Pictorul român rămâne, deocamdată, liderul licitaţiilor din 2012, dar o operă de Bogdanov-Belski a trecut pragul de 100.000 de euro.

Ştiri pe aceeaşi temă

Diversificarea este cuvântul de ordine în casele de licitaţii. Performanţa cea mai semnificativă a lunii septembrie a fost adjudecarea primei opere de artă europeană la un preţ de peste 100.000 de euro. Luna august adusese un alt eveniment inedit, prima licitaţie de maşini de colecţie, iar lunile precedente fuseseră marcate de primele duplexuri internaţionale organizate de o casă de licitaţii din România. Diversificarea va continua şi în perioada următoare, fie că e vorba despre o licitaţie exclusiv cu pictori de top, fie de obiecte ezoterice sau erotice, fie de primul duplex Bucureşti-Londra.

În cele cinci licitaţii desfăşurate luna trecută s-au făcut vânzări de 1,25 de milioane de euro, exclusiv artă plastică, în creştere cu 38% faţă de licitaţiile din iulie. Valoarea totală a artei tranzacţionate în licitaţii în septembrie a fost de 1.224.034 de euro, faţă de 879.560 de euro în iulie. În august nu au avut loc licitaţii de pictură şi sculptură.

Bogdanov-Belski, primul „stranier"

Pictorul rus Bogdanov-Belski a devenit primul pictor străin cu o operă vândută cu peste 100.000 de euro într-o licitaţie românească. Arta europeană are puţini cumpărători în România, iar oferta nu este nici ea foarte bogată. Cea mai importantă pictură pusă în licitaţii, în urmă cu aproape trei ani, „Tăietorul de lemne", semnată de Camille Pissarro, a avut un preţ de pornire de 2.850.000 de euro, dar nimeni nu a licitat pentru opera provenită din colecţia dr. Dona de la Muzeul Naţional de Artă al României.

Alte opere, semnate sau atribuite unor pictori notorii la nivel european, precum Aivazovski, au apărut recent în licitaţii, însă, atunci când a fost vorba despre lucrări mari, acestea au rămas neadjudecate. Pentru Nikolai Petrovici Bogdanov-Belski, prima prezenţă într-o licitaţie românească a fost în licitaţia România-Moldova de la Artmark, în această vară. Pictura de foarte mici dimensiuni (12x9 cm) cu titlul „Berber" a fost cumpărată cu 1.200 de euro, triplu faţă de preţul de pornire. În septembrie, o altă pictură a aceluiaşi autor a apărut la casa de licitaţii Alis, de această dată fiind o lucrare de foarte mari dimensiuni, 107,5x137 cm. Preţul de adjudecare a fost de 125.843 de euro, puţin peste preţul de pornire.

 „Copiii mujicului în casa boierului" devine astfel prima picură europeană de peste 100.000 de euro în România, iar Bogdanov-Belski se adaugă pe o listă care cuprinde doar cinci nume de pictori români pentru care o asemenea limită a fost depăşită la Bucureşti. Pe piaţa internaţională, Bogdanov-Belski are un record personal de 1.123.360 de euro şi alte 24 de picturi vândute peste preţul obţinut în România.

Nicolae Tonitza, campionul de serviciu

Dacă vânzarea pentru Bogdanov-Belski este semnificativă pentru că poate indica apariţia unui apetit investiţional pentru arta europeană, campionul momentului la Bucureşti este totuşi Nicolae Tonitza.

Ca în mai toate marile licitaţii din 2012, şi în cea de Impresionism şi Postimpresionism, de la Artmark, cel mai mare preţ a fost obţinut de o pictură de Toni­tza. Cu 140.000 de euro, uleiul „Nud cu spatele" a fost recordul lunii septembrie. Alte vânzări importante au mai fost, la Artmark, „Fetiţa în alb", de acelaşi autor (67.500 de euro), „Ciobăniţă", de Nicolae Grigorescu (60.000 de euro), şi „Micuţa tătăroaică (Rachiş Ali)", de Tonitza, 48.000 de euro.

Artmark a organizat în această perioadă o singură sesiune de licitaţii. Alis a avut două sesiuni. În prima, cea mai importantă adjudecare a fost o pictură de Pallady, „Colţ de stradă", 7.333 de euro, iar în cea de a doua, pânza lui Bogdanov-Belski.

Tot două licitaţii au avut loc şi la Goldart. Prima a fost câştigată de uleiul „Acoperişuri dinspre Piaţa Sf. Gheorghe", sub semnătura lui Lucian Grigorescu (vândut cu 5.500 de euro), iar cea de a doua - de o pânză de Samuel Mutzner, „Micuţa japoneză" (adjudecată cu 28.000 de euro).

970.375 de euro a fost cifra de vânzări în cea mai importantă licitaţie a lunii trecute (Impresionism şi Postimpresionism).

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările