Oratoriul bizantin de Crăciun de Paul Constantinescu, prezentat de Filarmonica „George Enescu”, în ajunul Naşterii Domnului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În această perioadă, se transmit concerte online la Filarmonica "George Enescu", înregistrate în sala Ateneului Român   Fotografii: Romică Zaharia
În această perioadă, se transmit concerte online la Filarmonica "George Enescu", înregistrate în sala Ateneului Român   Fotografii: Romică Zaharia

Joi-seara, în ajunul Naşterii Domnului sărbătorite în acest an în condiţii de pandemie, Filarmonica „George Enescu” prezintă, de la ora 19.00, Oratoriul bizantin de Crăciun de Paul Constantinescu, pe canalele online ale instituţiei. Concertul va fi preluat şi pe pagina de Facebook a Radio România Muzical.

Înregistrarea concertului este din luna decembrie din 2019. Prima audiţie a acestei lucrări monumentale a avut loc tot la Ateneul Român, pe 21 decembrie 1947, cu maestrul Constantin Silvestri la pupitru.

Prin cele două oratorii ale sale, de Crăciun (Naşterea Domnului) şi de Paşte (Patimile şi Învierea Domnului), Paul Constantinescu realizează pentru prima dată în muzica românească o versiune a genului de oratoriu, prin excelenţă apusean, pe care l-a adaptat tradiţiei bizantine.

Oratoriul bizantin de Crăciun se bazează, în principal, pe  Evangheliile după Luca şi Matei dar şi pe alte surse de inspiraţie şi religioase. Muzica impresionează profund prin atmosfera arhaică, spirituală, înălţătoare, datorată folosirii melodiilor şi armoniilor specifice universului sonor bizantin. În interpretarea Orchestrei simfonice şi a Corului Filarmonicii „George Enescu”, sub conducerea dirijorului Iosif Ion Prunner, strâns înrudit cu marele compozitor şi dirijor Constantin Silvestri, această nouă versiune „Naşterea Domnului - Oratoriu bizantin de Crăciun” i-a avut invitaţi pe soprana Veronica Anuşca, mezzosoprana Antonela Bârnat, tenorul Călin Brătescu şi basul Iustinian Zetea.

În programul de sală al primei audiţii a Oratoriului, din 21 decembrie 1947, compozitorul Paul Constantinescu scria: „Oratoriul pe care-l reprezint astăzi întregeşte ciclul pe care mi l-am propus asupra momentelor esenţiale ale cultului nostru ortodox, pornind de la splendoarea imnografiei şi muzicii bizantine transfigurate prin simţământul şi tehnica modernă, căutând însă să păstrez nealterat fondul său”. „Cele trei părţi ale sale: Buna Vestire (ca un prolog), Naşterea şi Magii (până la omorârea pruncilor), împreună cu celălalt oratoriu Patimile Domnului (care, total transformat, va cuprinde şi Învierea) formează un tot numai prin ideea de bază, însă se diferenţiază prin aspectul muzical şi sentimentele pe care le conţin: primul, vesel, senin şi sărbătoresc, ca un imn de slavă, al doilea profund dramatic, încoronat cu apoteoza Învierii. (….) Înveşmântarea muzicală a textului Evangheliei este un recitativ melodic modal, care păstrând prozodia textului încearcă să zugrăvească expresia momentelor, conturând totodată unitatea de stil”, sublinia compozitorul.

vizual Filarmonica George Enescu

Născut într-o cunoscută familie de muzicieni (Prunner-Silvestri), prezenţi timp de peste un veac pe scena Filarmonicii, Iosif Ion Prunner  începe studiul pianului cu tatăl său la 5 ani. În anul 1997, maestrul Cristian Mandeal, directorul din acea vreme al Filarmonicii George Enescu din Bucureşti îi încredinţa pianistului şi dirijorului  conducerea Corului Filarmonicii. De asemenea, a fost solicitat să dirijeze concerte susţinute de Orchestra simfonică şi Orchestra de cameră ale instituţiei. Din 2018, muzicianul este director general adjunct al Filarmonicii bucureştene.
În România a colaborat cu principalele orchestre din tara, Orchestra Naţionala Radio şi Orchestra de cameră Radio. A fost invitat să susţină spectacole la Opera Naţională Română. A susţinut concerte în importante centre muzicale din Europa şi Asia şi a luat parte la importante festivaluri din Romania, Cehoslovacia, Italia etc. A colaborat cu personalităţi şi orchestre de prestigiu, dintre care menţionăm: Cristian Mandeal, Sergiu Comissiona, Lawrence Craig, Valentin Gheorghiu, Ludovic Spiess, Eugenia Moldoveanu, Michel Plasson, Krzysztof Penderecki, Ion Marin, Adrian Eröd, Neil Stuart, Tatiana Serjan, Dolora Zajick, Carlo Colombara etc. şi orchestre precum Orchestra Naţionala a Franţei, Filarmonica din München, Filarmonica „Arturo Toscanini“, Orchestra Festivalului din Varşovia, Orchestra Philharmonia din Londra, Orchestra Nationala a Cataluniei, Filarmonica din Ostrava, Orchestra Capitole Toulouse.
În 1991, a înfiinţat Fundaţia şi Orchestra de cameră „Constantin Silvestri“, iar

în 1996 a fost directorul Concursului internaţional de dirijat cu acelaşi nume. În 2003 i s-a conferit pentru întreaga activitate Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler.

Veronica Anuşca

Născută în Piatra Neamţ, soprana Veronica Anuşca a absolvit Facultatea de Interpretare Muzicală şi cursurile de master din cadrul UNMB, secţia canto, la clasa de canto a prof. univ. dr. Ionel Voineag, iar în prezent este doctorand al UNMB, având-o drept conducător  ştiinţific pe prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu.

Şi-a început cariera artistică încă din perioada studiilor de master la Opera Naţională Bucureşti, în cadrul Studioului Experimental de Operă şi Balet „Ludovic Spiess

A obţinut premii importante la competiţiile de specialitate şi a fost distinsă cu diplome şi medalii, printre care Premiul II la Concursul Internaţional de Canto „Hariclea Darclée” (Brăila), Premiul I la Concursul Internaţional de Canto „Maeştrii Artei Lirice - Petre Ştefănescu-Goangă” la Opera Naţională Bucureşti, Marele Premiu la Concursul Internaţional de Interpretare Vocală „Sabin Drăgoi” (Timişoara), Premiul pentru debut la secţiunea Operă în Gala Premiilor VIP pentru Artele Spectacolului, Diploma şi Medalia de Excelenţă pentru performanţa artistică acordate de Uniunea Muzicienilor Interpreţi din România. Pregătirea muzicală intensă i-a permis abordarea unui repertoriu extrem de vast.  În paralel cu activitatea artistică, Veronica Anuşca şi-a început cariera de profesor de canto în 2007, predând la licee de muzică din ţară, iar în prezent activează la catedra de canto a Colegiului Naţional de Muzică „George Enescu” din Bucureşti.

Născută în 1981, mezzosoprana Antonela Bârnat a urmat Liceul de Artă din Braşov, apoi Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, absolvind Facultatea de Interpretare muzicală, specializarea Canto, la clasa prof. Georgeta Stoleriu. Din 2005 colaborează cu Opera Naţională din Bucureşti. În octombrie 2010 a efectuat un turneu în Elveţia, Germania şi Franţa cu opera Orestia II - Choeforele de Aurel Stroe. A participat la Festivalul Zilele Muzicale ale lui Martie din Ruse, Bulgaria (dirijor Horia Andreescu) şi a debutat în rolul Merope din opera Oedipe în cadrul Festivalului „George Enescu” - ediţia 2011 - iar în ediţia următoare a debutat în rolul Siegrune din opera Walkiria de Wagner. În 2012 a interpretat rolul Marcellina din opera Nunta lui Figaro de Mozart în cadrul Festivalului de Operă „Gut Immling”, Germania. Solista a înregistrat şi a susţinut recitaluri de muzică românească contemporană. Dintre distincţiile câştigate, menţionăm Premiul II la Concursul Internaţional de Canto „Maeştrii artei lirice - Magda Ianculescu” (2009, Bucureşti); Premiul III la „Malmö Singing Competition” (2007, Suedia); Premiul I şi Medalia de aur la „International Contest for lyrical soloists”(2003), Rodos, Grecia.

Antonela Barnat
Calin Bratescu opera

Călin Brătescu a absolvit Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi. Unul dintre primii lui mentori, în arta vocală, a fost Corneliu Fânăţeanu, iar mai târziu şi-a definitivat pregătirea artistică, cu Ion Buzea şi Viorica Cortez. A petrecut o perioadă în ansamblul permanent al Operei Naţionale din Bucureşti, după ce timp de cinci ani a fost solist al Operei din Braşov. În prezent, este liber profesionist. În 2004, a câştigat Marele Premiu la Concursul Internaţional „Città di Alcamo”, iar în 2006 a fost finalist la Concursul Internaţional „Francisco Viñas” din Barcelona. Călin Brătescu colaborează frecvent cu orchestre renumite şi cu dirijori consacraţi. La Opera Naţională Română din Cluj a debutat în rolul Manrico din Il Trovatore, după evoluţii pe scena Operei Naţionale din Bucureşti (Pinkerton în Madame Butterfly), la Opera din Debrecen (Pollione în Norma), precum şi la Opera din Timişoara (Maurizio în Adriana Lecouvreur). Printre realizările majore din stagiunile anterioare, se numără şi debutul său la Opéra National du Rhin, Strasbourg, în rolul Julien (Louise), sub bagheta dirijorului Patrick Fournillier, şi la Opéra Royal de Wallonie din Liège, ca Don José. De asemenea, cu Greek National Opera din Atena pe scena teatrului Odeon Herodes Atticus, în rolul lui Pollione (Norma).

Născut în 1986, basul Iustinian Zetea este absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti (2009), unde a urmat şi cursuri de master la clasa de canto a prof. univ. dr. Ionel Voineag. În 2007 a participat la Concursul Internaţional de Canto Verviers, Belgia. A câştigat Marele premiu la Concursul Naţional de Muzică Francofonă „Chant, Sons sur Scène” din cadrul Festivalului Internaţional  de  Francofonie (2005) şi a fost laureat al concursului „Mihail Jora” (Premiul „Garbis Zobian” - 2006 şi premiul II - 2008). A fost finalist al concursurilor internaţionale „Magda Ianculescu” şi „Arta Florescu” din Bucureşti (2009 şi 2010). De asemenea, i-a fost decernat Marele premiu, Trofeul „Ion Dacian” în cadrul Festivalului Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical „Viaţa e frumoasă”, Bucureşti (2009). A colaborat cu filarmonicile din Râmnicu Vâlcea, Satu Mare, Târgovişte, cu Orchestra de Cameră Radio, Orchestra de Tineret  „Notes&ties”. Basul Iustinian Zetea este membru în diferite formaţii corale („Armonia”, „Euro Art”, „Cammerata Transilvanica”, „Accoustic”).

 Stagiune online

Joi, 24 decembrie 2020, ora 19.00, Ateneul Român

Concert vocal-simfonic

Orchestra simfonică şi Corul Filarmonicii "George Enescu"
Dirijor Iosif Ion Prunner

Program

  • Paul Constantinescu - Naşterea Domnului - Oratoriu bizantin de Crăciun

Solişti
Veronica Anuşca
Antonela Bârnat
Călin Brătescu
Iustinian Zetea

Înregistrarea concertului din 20 decembrie 2019 va putea fi ascultată pe canalele online ale Filarmonicii „George Enescu“: site (https://www.fge.org.ro/), pe pagina de Facebook (https://www.facebook.com/filarmonica.george.enescu/) şi pe canalul YouTube (https://bit.ly/2wMctlw).

Partener media al evenimentului este  Radio România Muzical.

Concertul este transmis, joi seară, şi pe pagina de Facebook a Radio România Muzical (https://www.facebook.com/Radio-Rom%C3%A2nia-Muzical-227784404990 ).

Calin Bratescu opera
Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite