Pictorul în vârstă de numai 36 de ani a stabilit un record uluitor pentru piaţa românească a artiştilor în viaţă, vânzând luna trecută, la New York, pânza „Persian Miniature“ cu 350.000 de dolari. Este un succes personal, dar cu un mare impact în România. Se creează astfel un centru de interes de care beneficiază „şcoala de la Cluj“, din care Ghenie face parte, şi, indirect, întreaga artă contemporană românească.

Vânzarea din februarie, la Sotheby’s, a operei lui Ghenie, „Dr. Mengele 2“, cu un preţ de 183.500 de dolari (faţă de o estimare de 47-63.000 de dolari), părea un record absolut ea însăşi şi îl poziţiona pe artistul clujean mult peste cota de piaţă a tuturor celorlalţi artişti români în viaţă. A urmat o expoziţie personală (încă în desfăşurare) la galeria Pace din New York, cu doar 13 pânze prezente, dar cu vânzări absolut remarcabile.

PARTEA INVIZIBILĂ A UNUI TRIUMF

Sarah Goulet, oficialul galeriei Pace, ne-a confirmat că toate lucrările din expoziţia lui Ghenie au fost deja vândute, la preţuri cuprinse între 42.000 şi 350.000 de dolari. Pictura care a stabilit noul record este „Persian Miniature“.

Astfel, cu un echivalent de 269.000 de euro (350.000 de dolari la cursul din martie) pentru lucrarea de top şi vânzări cumulate ce se apropie de un milion de dolari, Ghenie îi depăşeşte într-un clasament anual pe Nicolae Tonitza şi Nicolae Grigorescu şi devine unul dintre cei cinci pictori români (alături de Brauner, Rubin, Tonitza şi Grigorescu) cu opere vândute la peste 250.000 de euro.

Un asemenea clasament amestecă, oarecum, lucrurile. În mod normal, la stabilirea cotelor de autor sunt luate în considerare, exclusiv, adjudecările prin licitaţii. Spre deosebire de casele de licitaţii, galeriile de artă anunţă doar rareori vânzările efectuate.

Astfel, în lipsa unei practici unitare, cifrele reuşite de Ghenie la Pace New York (la fel ca şi eventualele vânzări de la Hong Kong, unde va expune la sfârşitul lunii mai) vor fi avute în vedere de colecţionari şi de evaluatori, dar nu vor fi cuprinse în bilanţul financiar ce va fi calculat la finalul sezonului.

Chiar şi în aceste condiţii, numai cu vânzările de la Sotheby’s, Phillips şi Grisebach, artistul clujean a depăşit 200.000 de dolari pe piaţa terţiară în ultimul an şi va fi prezent în următorul catalog Top 500 Artişti Contemporani publicat în fiecare vară de Artprice.

IMPACTUL CULTURAL AL LUI GHENIE

Născut în 1977, Adrian Ghenie s-a făcut cunoscut prin intermediul galeriei Plan B din Cluj-Napoca şi în ultimii ani a fost extrem de prezent la târgurile şi expoziţiile internaţionale, reuşind în 2012, la Paris, o primă vânzare de peste 50.000 de euro.

Critica l-a alăturat tematic unor neoexpresionişti precum Anselm Kiefer şi Francis Bacon şi a remarcat dadaismul seriei centrale din arta lui Ghenie, „Bătaia cu plăcinte“.

În aceasta, personaje definitorii ale mai multor dictaturi sunt portretizate, ca în comediile mute, cu chipuri diforme, acoperite de tarte cu frişcă. Tonurile sumbre ale tablourilor, suprapuse cu bufoneria lejeră, demitizantă, au surprins, iar operele sale au fost achiziţionate de muzee din Statele Unite şi Olanda, dar şi de mari colecţionari francezi.

Nicio pictură a lui Ghenie nu a fost vândută prin licitaţii în România, dar colegii săi din „şcoala de la Cluj“, precum Mircea Suciu, Şerban Savu şi Mircea Cantor, au reuşit vânzări importante la Bucureşti, semnalând interesul colecţionarilor români pentru artiştii cu succes internaţional.