Strălucirea libertinajului din „Mon Cabaret Noir“ de Răzvan Mazilu VIDEO

0
0
Coregraful Răzvan Mazilu, în Mon Cabaret Noir, este şi creatorul costumelor spectaculoase FOTOGRAFII: Mihai Benea
Coregraful Răzvan Mazilu, în Mon Cabaret Noir, este şi creatorul costumelor spectaculoase FOTOGRAFII: Mihai Benea

Coregraful Răzvan Mazilu a montat, la Teatrelli, primul spectacol de cabaret noir din Bucureşti, intitulat „Mon Cabaret Noir“, în care aduce strălucirea şi decandenţa de perioada interbelică. Următoarele reprezentaţii cu "Mon Cabaret Noir" sunt programate pe 11, 13 şi 14 aprilie.

Dacă în 2014, monta „Cabaret“ la Teatrul German de Stat din Timişoara şi „West Side Story“, la Teatrul Odeon, în Festivalul Naţional de Teatru, Răzvan Mazilu a revenit asupra genului, de astă dată, în sala Teatrelli, unde a pus în scenă primul show de cabaret noir din Bucureşti, „Mon Cabaret Noir“.

În noul spectacol, patru actriţe, una mai expresivă decât cealaltă, Ilona Brezoianu, Anca Florescu, Alina Petrică şi Ana Bianca Popescu, o întruchipează pe avangardista dansatoare de cabaret pe Anita Berber (1899 - 1928).

dansatoare mon cabaret noir
"Am descoperit-o pe această artistă în documentarile mele despre cabaretul german, când am montat musicalul Cabaret la Teatrul German din Timişoara", a declarat Răzvan Mazilu, pentru Adevărul.

Textele sunt un colaj realizat de Răzvan Mazilu, după Dan Mihu (care a scris special pentru spectacolul Mon cabaret noir, inspirat de documentele şi cărtile despre Anita Berber, de cartea "Cele şapte adicţii şi cinci profesii ale Anitei Berber" de Mel Gordonşi de alte texte scurte din "Jurnalul unui geniu" al lui Salvador Dali, de confesiunile despre droguri ale lui Edith Piaf,  de mărturiile despre Anita semnate Joe Jenicek, cronicar al vremii.

Răzvan Mazilu s-a apropiat de gen, după ce a văzut „Cabaret“, unul dintre cele mai de succes musicaluri din toate timpurile, cunoscut în întreaga lume datorită filmului regizat de Bob Fosse în 1972, cu Liza Minelli în rolul principal. 

Cu spatele întors

mon cabaret noir

În „Mon Cabaret Noir“ se cântă live muzică din repertoriul lui Edith Piaf, Jaques Brel, Marlene Dietrich, The Dresden Dolls (Anca Florescu -foto, cu o păpuşă în mână, interpretează emoţionant celebra „Missed Me“), dar şi din cabaretul noir contemporan.

De altfel, pe muzica lui Jaques Brel, Răzvan Mazilu dansează cu spatele întors, cu o expresivitate sfâşietoare, disperarea şi suspendarea celui părăsit din „Ne Me Quitte Pas“.

Dacă în „Cabaret“, de la Timişoara, celebrele partituri au fost interpretate live de o orchestră de 14 instrumentişti, la Bucureşti, actriţele cântă pe negativ, în elegantul salon de la Teatrelli. „Am făcut o documentare foarte atentă pentru acest spectacol, care cuprinde cântece de cabaret din perioada de aur, anii 20, dar şi din repertoriu modern“, spune Răzvan Mazilu.

Dincolo de paiete

razvan mazilu

Cabaretul rămâne o oglindă foarte fidelă a realităţii, cu o putere foarte pregnantă de satiră, de critică la adresa societăţii şi a lumii. În showul lui Răzvan Mazilu, există o atracţie a măştii şi a fardului, a burlescului, a exagerării trăsăturilor, caracterelor faptelor şi tipologiilor, care merge în profunzime, după cum mărturisea coregraful, într-un interviu, pentru Adevarul.

Decorurile spectaculoase recreează atmosfera de budoir din anii interbelici, fiind realizate de tinerii artişti plastici Romana Ţopescu şi Dragoş Trăistaru.

Elegante, suple, cu costume extravagante, dar rafinate, mai mult dezgolite, în ciorapi de plasă negri, actriţele cântă şi dansează printre spectatori. Spectacolul este interactiv, actriţele merg, cu mişcări languroase, printre mese, stau cocoţate pe barul din spatele sălii, fiind nişte apariţii cu totul spectaculoase.

Reţeta de droguri prizate pe petale de trandafiri albi e adevarată, nu e o invenţie, spune Răzvan Mazilu. În final se cântă într-un oval de trandafiri albi, artificiali înmuiaţi în ceară - o imagine superbă. 

Spectatorul stă în sală, în sofisticatul salon, în faţa unui pahar de vin roşu pe care îl poate comanda la bar, şi se bucură de defilarea unor femei superbe. Îl înconjoară oglinzi, tablouri deocheate, un craniu, lumini stranii, frângerea personajelor, cu un machiaj strident, pătat de lacrimi, plonjând în propria neputinţă de a învinge destinul implacabil.

„Mă prăbuşesc în mine“, spune la un moment dat una dintre actriţe.

„Cabaret noir“ ne arată că suntem plini de prejudecăţi, pe care ne place să ni le inventăm. Prin acest spectacol, Răzvan Mazilu aduce în scenă un spirit liber şi tremurul mâinii frânte care-l caută.

Mon Cabaret Noir

Teatrelli/Creart

Cu: ILONA BREZOIANU, ANCA FLORESCU, ALINA PETRICĂ, ANA BIANCA POPESCU şi RĂZVAN MAZILU

Concept, regie, coregrafie, costume: RĂZVAN MAZILU

Decor, obiecte, afiş: ROMANA TOPESCU & DRAGOŞ TRĂISTARU
Sound-design: MIHAI DOBRE, GABRIEL BARUTA
Texte: DAN MIHU, SALVADOR DALI, EDITH PIAF, JOE JENČÍK
Asistent regie-coregrafie: SILVIA CĂLIN
Make-up Artist: DORA CODITA
Light Design : ALIN POPA


 

mon cabaret noir
Mai multe - Opinii

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite