ÔÇ×Profu` de religieÔÇŁ, la FNT 2014. Extrem - contemporan

0
0

Extrem contemporan─â, dar nu extrem-extrem contemporan─â e piesa ÔÇ×ProfuÔÇÖ de religieÔÇŁ scris─â de Mihaela Michailov ┼či montat─â de Bobi Pricop ├«n versiune scenic─â ┼či scenografie proprie la Teatrul Na┼úional ÔÇ×Marin SorescuÔÇŁ din Craiova.

Am fi avut de-a face cu o pies─â extrem-extrem contemporan─â dac─â ProfuÔÇÖ de religie ar fi fost concentrat─â asupra dezbaterii rosturilor ┼či con┼úinutului orelor de religie din programa ┼čcolar─â. Dac─â ├«n pies─â s-ar fi ├«ncercat solu┼úionarea sau m─âcar abordarea falsei dileme dac─â aceste ore trebuie consacrate studierii istoriei feluritelor religii ori catehiz─ârilor pe fa┼ú─â. ProfuÔÇÖ de religie e doar o pies─â extrem-contemporan─â fiindc─â propune o dezbatere defel scor┼úoas─â despre ce ├«nseamn─â adev─ârul, despre relativitatea lui, despre denaturarea la care e supus din felurite motive, unele deloc ÔÇ×ortodoxeÔÇŁ. Dar ┼či despre probleme ┼čcolii, ale societ─â┼úii, ale rela┼úiilor interumane. Totul adaptat realit─â┼úilor lumii de azi. O lume a controverselor de tot felul, a zvonisticii televizate, un univers viciat ├«n care ┼čtirea tv ┼či talk-show-ul pe teme zise de actualitate au luat locul ÔÇ×gurii satuluiÔÇŁ.

Piesa Mihaela Michailov are la baz─â trei elemente constitutive. Cel mai consistent e reprezentat de cele nou─â scene ├«n care, dup─â modelul bulg─ârelui de z─âpad─â, e ├«ntoars─â pe toat─â fe┼úele povestea unei eleve pe nume Mara care pretinde c─â ar fi fost m├óng├óiat─â pe genunchi, dar ┼či ceva mai sus de profesorul ei de Religie. Modelul sau metoda e, dup─â cum spuneam, a bulg─ârelui de z─âpad─â, iar povestea ┼či solu┼úionarea ei seam─ân─â teribil cu aceea utilizat─â de George Top├órceanu ├«n celebra poezie ├Än jurul unui divor┼ú. Pentru c─â, ├«n final, cea mai mirat─â de dimensiunile na┼úionale dob├óndite de pretinsul incident e chiar generatoarea pove┼čtii, Mara.

Cel de-al doilea element e reprezentat de recursul la citarea unor fragmente din jurnalul Marei, fragmente care arat─â c├ót de tulbure e povestea ┼či c├ót de mare jocul cu faptele ┼či cu detaliile l─âmuritoare ├«n ├«ns─â┼či mintea pretinsei victime a unei incerte agresiuni.

Un al treilea element constitutiv e furnizat de reproducerea unor extrase care mai de care mai fantasmagorice dar, din c├óte se pare, c├ót se poate de autentice, din manualele ┼čcolare de Religie ├«n uz. Recursul la ele nu e justificat dec├ót par┼úial de cursul ac┼úiunii. La mijloc e, mai degrab─â, necesitatea de a aduce argumente suplimentare ├«ntru ├«nt─ârirea gradului de atractivitate a titlului piesei. C─âci, la urma urmei, de atentat la pudoare ┼či de recurs la tactici nepermise ar fi putut fi acuzat, a┼ča cum este acuzat ├«n pies─â, orice profesor, de orice specialitate, titular al oric─ârei discipline. Tot la fel cum capitole tembel redactate se pot g─âsi ├«n mai toate manualele de care se sluje┼čte azi ┼čcoala rom├óneasc─â, atunci c├ónd le are ┼či pe acelea.

image

├Än spectacolul viu, interesant, cu mult umor, cu miz─â, atent condus de la Teatrul Na┼úional ÔÇ×Marin SorescuÔÇŁ din Craiova, regizorul Bobi Pricop nu pare din cale afar─â de preocupat de exacerbarea unei posibile satire anti-religioase. Nu ├«i cere actorului Marian Politic, ├«ntre altele, interpret al profesorului, s─â fac─â din personajul lui un nou Tartuffe, tot la fel cum nici Drago┼č M─âce┼čanu nu e excesiv de ÔÇ×iezuitÔÇŁ atunci c├ónd ├«l joac─â pe Purt─âtorul de cuv├ónt al Bisericii. Interesul lui Bobi Pricop se concentreaz─â asupra studierii strategiilor de manipulare ┼či de colportaj ca ┼či asupra felului ├«n care acestea contribuie la denaturarea masiv─â a realit─â┼úii. De la relativitatea conceptului ├«nsu┼či de adev─âr se ajunge, prin conjugarea unor numero┼či factori de persuasiune, la chiar subminarea acestuia.

Bobi Pricop a asigurat o personalitate, o existen┼ú─â ┼či o relevan┼ú─â aparte fiec─âreia din cele nou─â secven┼úe principale ale mont─ârii. Semnalate ca atare prin notarea lor ┼či a personajelor pe o tabl─â neagr─â ce constituie principala pies─â component─â a decorului semnat de acela┼či Bobi Pricop. ├Än aceast─â opera┼úiune, regizorul i-a avut alia┼úi de n─âdejde pe cei cinci componen┼úi ai distribu┼úiei. Care fiecare interpreteaz─â mai multe roluri. Roluri c─ârora cu to┼úii le asigur─â relevan┼ú─â.

Astfel, Marian Politic ├«l joac─â foarte bine nu doar pe s─ârmanul profesor de religie pe capul c─âruia s-au ab─âtut tot felul de nenorociri, ci ┼či pe prezentatorul insinuant al unui jurnal de ┼čtiri, dar ┼či pe moderatorul ├«nc─â ┼či mai pu┼úin impar┼úial al unui talk show pe teme sociale de actualitate. Drago┼č M─âce┼čanu e ba Bogdan, colegul de clas─â al Marei, ba un nonconformist profesor de sport foarte atent la ÔÇ×stilisticaÔÇŁ zvonurilor, ba deja amintitul Purt─âtor de cuv├ónt. Romani┼úa Ionescu o joac─â pe timorat-complexata Mara, de la zicerile c─âreia porne┼čte toat─â t─âr─â┼čenia, ba pe telegenic─â doamn─â psiholog, ba regulamentar ├«ngrijorata mam─â a Marei, ba pe o av├óntat─â prezentatoare tv.

image

C─ât─âlin Vieru e savuros c├ónd ├«l joac─â pe Andrei, inocentul elev purt─âtor de aparat dentar, ┼či la fel de plin de surprize atunci c├ónd ├«i interpreteaz─â pe implicatul diriginte, pe exaltata Mam─â ori pe un alt prezentator tv. ├Än fine, Raluca P─âun e la cr├Ęme de la cr├Ęme ├«n toate ipostazele ├«n care poate fi v─âzut─â pe parcursul celor mai pu┼úin de 80 de minute c├ót dureaz─â spectacolul. Raluca P─âun e excelent─â ├«n Anca, feti┼úa supraponderal─â cu fric─â de Dumnezeu, ├«n mama de familie, femeie din popor ┼či ├«ntruchipare oltean─â a republicanei de la Ploie┼čti, ├«n Profa de rom├ón─â ┼či ├«n vulcanica prezentatoare de televiziune. ┬á┬á┬á┬á┬á


Teatrul Na┼úional ÔÇ×Marin SorescuÔÇŁ din Craiova- PROFUÔÇÖ DE RELIGIE de Mihaela Michailov;

Versiunea scenic─â, regia, scenografia, coloana sonor─â: Bobi Pricop;

Cu: Marian Politic, Drago┼č M─âce┼čanu, Romani┼úa Ionescu, C─ât─âlin Vieru, Raluca P─âun;

Data reprezentaţiei: 28 octombrie 2014



Ultima or─â

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite