Palimpsest

0
0
prometeu inlantuit
Scen─â din ÔÇ×Prometeu ├«nl─ân┼úuitÔÇť, ├«n regia lui Kokan Mladenovi─Ź, dup─â Eschil┬á FOTO Adrian Piclisan

Aparent, totul este un joc. Aparent, totul este un spectacol-┼čcoal─â. Unul ├«n cursul c─âruia un grup de actori are misiunea de a prezenta ÔÇ×cu exemplific─âriÔÇť actualitatea mitului lui Prometeu.

Aparent, am c─âzut cam pe nepoftite la o repeti┼úie pentru spectacolul-┼čcoal─â ce tocmai se preg─âte┼čte. O repeti┼úie ├«n care, ├«ntre cele dou─â p─âr┼úi (Antichitate ┼či contemporaneitate), intervine o pauz─â, r─âstimp ├«n care interpre┼úii ├«┼či trag sufletul, beau ap─â, discut─â ├«ntre ei, se las─â cu greu convin┼či de regizorul tehnic s─â treac─â la a doua parte. Aparent, autorul scenariului ┼či regizorul spectacolului cu Prometeu ├«nl─ân┼úuit de la Teatrul Na┼úional ÔÇ×Mihai EminescuÔÇť din Timi┼čoara, Kokan Mladenovi─Ź, a vrut s─â ├«mpu┼čte doi iepuri deodat─â. S─â ne arate cum se face un spectacol ┼či s─â exemplifice, ceva mai cu dichis ca la ┼čcoal─â, adic─â cu imagini frumoase, intens elaborate ┼či cu ajutorul computerelor, actualitatea ┼či complexitatea unuia dintre cele mai frumoase mituri ale umanit─â┼úii.

├Än realitate, ├«n realitatea profund─â a scenariului dramatic dar ┼či a spectacolului, lucrurile stau cu mult diferit. ┼×i cu mult mai profund. Fire┼čte, prima parte e una concentrat─â. ├Äntre copertele ei sunt rezumate deopotriv─â mitul antic grecesc ┼či piesa lui Eschil. Ne este reamintit faptul c─â Prometeu ┼či-a lep─âdat condi┼úia, a renun┼úat la privilegiile sale, ┼či le-a suspendat, l-a m├óniat pe Zeus fiindc─â le-a d─âruit oamenilor focul. Fiindc─â le-a ar─âtat acestora ce ├«nseamn─â puterea.

prometeu inlantuit

Scen─â din ÔÇ×Prometeu ├«nl─ân┼úuitÔÇť, ├«n regia lui Kokan Mladenovi─Ź, dup─â Eschil┬á (foto: Adrian Piclisan)

C─âci focul e deopotriv─â putere ┼či vulnerabilitate. Totul e o chestiune de mod de ├«ntrebuin┼úare. Prometeu ┼či-a pl─âtit nes─âbuin┼úa, ┼či-a pl─âtit curajul, a pl─âtit propria generozitate (iar─â┼či o chestiune relativ─â, o problem─â de punct de vedere) prin ├«ntemni┼úare, dispre┼ú real ori dispre┼ú comandat din partea alor s─âi. Cei ce i-au fost fideli i-au urmat ├«ntruc├ótva soarta. Au fost ei ├«n┼či┼či terfeli┼úi, umili┼úi, obliga┼úi s─â se dezic─â de cel pe care l-au pre┼úuit ┼či aprobat. A┼ča s-a ├«nt├ómplat cu Hefaistos, plasat ├«n antitez─â cu Hermes.

Partea a doua, cea numit─â ├«n spectacol a Revolu┼úiei, e una ceva mai dezvoltat─â. Poate prea dezvoltat─â, poate insuficient precizat─â din punct de vedere dramaturgic, poate prea dornic─â, excesiv-dornic─â s─â spun─â totul. Chiar din cale afar─â de vorb─ârea┼ú─â. Cu ocoli┼čuri ┼či divaga┼úii ce s-ar fi cerut un pic mai bine ┼úinute ├«n m├ón─â, unele chiar cenzurate sau eliminate. Un Prometeu al zilelor noastre a pus de o nou─â revolt─â. E capul unei revolu┼úii. Consumat─â, dac─â e s─â ne lu─âm dup─â felul ├«n care e ├«nve┼čm├óntat Vulturul, ├«n spa┼úiul unei dictaturi de tip sud-american. E ├«nso┼úit, aclamat, binecuv├óntat de o mul┼úime de anonimi. Metamorfoza ├«n ziua de azi a corului antic. Componen┼úii lui poart─â ┼či aici, ca ┼či ├«n prima parte, m─â┼čti ce nu ne ├«ng─âduie s─â le deslu┼čim chipurile. C├ónd revolu┼úia e ├«nfr├ónt─â, noul Prometeu r─âm├óne singur. To┼úi se dezic de el. Cei care nu o fac, asemenea lui Ocean, sunt tortura┼úi ┼či asasina┼úi. Noul Prometeu e exilat. Comunic─â cu restul lumii ocazional, cu ajutorul unui laptop. E tr─âdat de toat─â lumea, inclusiv de Io, femeia pe care o iube┼čte. I se ├«nsceneaz─â un sexgate, Io consimte s─â mint─â, mass-media modern─â, televiziunile amplific─â scandalul. Fac edi┼úii speciale, breaking- news-uri.

prometeu inlantuit

Scen─â din ÔÇ×Prometeu ├«nl─ân┼úuitÔÇť, ├«n regia lui Kokan Mladenovi─Ź, dup─â Eschil (foto: Adrian Piclisan)

Urmeaz─â r─âsturn─âri de situa┼úie, dezincriminarea inculpatului, punerea lui la ├«ncercare, momentul de ezitare, revenirea la statutul ┼či la condi┼úia moral─â ini┼úiale. ├Än final, anonimii ├«┼či scot m─â┼čtile, ├«┼či declar─â identitatea real─â, numele interpre┼úilor sunt rostite clar pe scen─â (Lumini┼úa Tulgara, Iuliana Cr─âescu, Ana Maria Pandele, Daniela Bostan, Andrea Tokai, Paula Frunzeti, Colin Buzoianu, Adrian Jivan, Claudiu Dogaru, Lauren┼úiu Ple┼ča), totul ├«ncheindu-se cu un ├«ndemn la asumare.

├Än fond, scenaristul ┼či regizorul spectacolului a vrut s─â construiasc─â pe scen─â un veritabil eseu despre putere. Despre relativitatea ei. Despre malforma┼úiile pe care le implic─â puterea. Despre be┼úia puterii. Despre curaj ┼či ├«mpotrivire. Despre curaj, la┼čitate ┼či oportunism. Despre rezisten┼ú─â ┼či refuz. Despre minciun─â ┼či adev─âr. Despre plat─â ┼či r─âsplat─â. Despre identitate ┼či anonimat. Despre vers ┼či revers.

Kokan Mladenovi─Ź a avut de partea sa o scenotehnic─â impresionant─â, utilizat─â inteligent, performant, profesionist. S-a aliat cu o inspirat─â creatoare de decor ╦Ś Marija Kalabi─Ź ╦Ś ce a imaginat un imens cerc dispus ├«n plan ├«nclinat, pe proscenium, cu o consistent─â parte ├«n sal─â. Cu o foarte bun─â autoare de costume ╦Ś Tatiana Radi┼íi─Ź, cu o la fel de bun─â compozitoare de muzic─â de scen─â ╦Ś Irena Popovi─Ź ╦Ś care a translatat eficient ┼či percutant acordurile de sorginte antic─â din prima parte a spectacolului ├«n sonuri contemporane. La Na┼úionalul timi┼čorean, regizorul-invitat a g─âsit doi buni profesioni┼čti ├«n Lucian Matei (video design) ┼či Lucian Moga (light design). Plus Doru Nu┼ú─â, semnatarul statuilor.

Totul, absolut totul ar fi e┼čuat ├«ns─â ├«n sterile c─âut─âri, ├«n exerci┼úii formale, ├«n gratuitate dac─â regizorul nu ar fi avut de partea sa cinci excelen┼úi actori distribui┼úi inspirat ├«n roluri principale. E vorba mai ├«nt├ói despre titularul rolului Prometeu, Ion Rizea, care de c├ótva timp ├«ncoace face, ┼či face foarte bine, ┼či altfel de roluri dec├ót cele cu care ne-a obi┼čnuit. Nu, Ion Rizea, nu ┼či-a abandonat sensibilitatea, nu ┼či-a l─âsat la o parte bun─âtatea intrinsec─â fiin┼úei sale. ┼×i aici ea ├«l ajut─â s─â construiasc─â un rol foarte bun. Numai c─â nu e numai at├ót ├«n rolul din Prometeu ├«nl─ân┼úuit. G─âsim ├«n elaborarea acestuia ┼či inteligen┼ú─â, ┼či r─âscolire, ┼či medita┼úie, ┼či mult, mult consum l─âuntric.

┼×i C─ât─âlin Ursu, interpretul lui Hermes, joac─â un rol altfel dec├ót cele cu care ne-a familiarizat. Nu mai e tinerelul pozna┼č, flu┼čturatic, pus pe glume. Nu joac─â ├«n travesti ┼či nici personaje cu sex incert. Are parte de un personaj unealt─â a puterii, despot ├«n mic, despot major ├«n devenire, tor┼úionar, complexat, un zeu, un om eminamente r─âu ┼či r─âut─âcios. Pe t├ón─ârul Bogdan Spiridon (Hefaistos, Ocean) ├«l v─âd ├«n cel mai complex rol din cariera lui de p├ón─â acum, iar reu┼čita din Prometeu ├«nl─ân┼úuit ├«l recomand─â ┼či pentru alte evolu┼úii cel pu┼úin la fel de interesante. Foarte buni ┼či Claudia Ieremia (├«n Io), ┼či Victor Manovici (├«n Vulturul ┼či For┼úa).


Teatrul Na┼úional Mihai Eminescu din Timi┼čoara- PROMETEU ├ÄNL─éN┼óUIT;

Scenariu dramatic de Kokan Mladenovi─Ź dup─â Eschil;

Adaptare de Codru┼úa Popov ┼či Gianina Jinaru-Dobo┼č;

Un spectacol de Kokan Mladenovi─Ź;

Decoruri: Marija Kalabi─Ź;

Costume: Tatjana Radi┼íi─Ź;

Muzica: Irena Popovi─Ź;

Video design: Lucian Matei;

Light design: Lucian Moga;

Sculpturi: Doru Nuţă;

Cu: Ion Rizea, C─ât─âlin Ursu, Victor Manovici, Claudiia Ieremia, Bogdan Spiridon; Lumini┼úa Tulgara, Iuliana Cr─âescu, Ana Maria Pandele, Daniela Bostan, Andrea Tokai, Paula Maria Frunzeti, Adrian Jivan, Benone Viziteu, Claudiu Dogaru, Lauren┼úiu Ple┼ča;

Data reprezentaţiei: 14 noiembrie 2013 



Ultima or─â

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite