Echipa Bolojan are şanse bune să repună România pe un drum normal, proeuropean. Acordul Politic

0
0
Publicat:

Asistăm la un început de drum  pentru România. Guvernul Bolojan este aproape instalat, compoziţia sa este cunoscută, structura este acceptabilă şi proiectele deja stabilite. Nu este de presupus că nu va obţine votul de învestitură în parlament, având o majoritate largă: PSD-PNL-USR-UDMR-Minoritati.

Ilie Bolojan alături de Domini Fritz și Sorin Grindeanu FOTO Inquam Photos
Ilie Bolojan alături de Domini Fritz și Sorin Grindeanu FOTO Inquam Photos

Proiectul de guvernare al premierului Bolojan a fost deja expus într-o conferinţă de presă. Mă aştept ca şi programul de guvernare să fie construit pe aceleaşi principii. În dispută cu preşedintele Nicușor Dan, în privinţa creşterii TVA, a câştigat Ilie Bolojan. Creşterea TVA a fost amânată spre toamnă, dar nu eliminată. Acest fapt demonstrează determinarea şi încăpăţânarea cu care Bolojan îşi duce la capăt obiectivele, lucru înţeles pe parcursul funcţiilor deţinute la Oradea şi Bihor.

Urgenţa procesului legislativ

EcoFin a cerut României să adopte și să prezinte măsuri eficienţe pentru reducerea deficitului bugetar până la 15 octombrie, o păsuire binevenită. Dar în august se așteaptă evaluările agenţiilor de rating, de care depind dobânzile la care se împrumută România, şi dacă se va mai putea împrumuta, în cazul în care intrăm în categoria „junk”. Guvernul Bolojan trebuie să demonstreze până în august că se află  pe drumul cel bun, necesar corectării deficitului bugetar enorm pe care îl avem acum.

Tot de acest început de drum depind banii europeni, fără de care bugetul României nu este capabil să susţină dezvoltarea ţării. Există şanse ca primele acţiuni ale guvernului, de reducere a cheltuielilor statului şi creşterea veniturilor să convingă CE că ne aflăm pe drumul cel bun.

Priorităţile guvernului Bolojan

Au fost expuse într-o conferință de presă de către Ilie Bolojan.

„Ce e de făcut și ce am încercat să facem? Trebuie să spunem deschis că nu există soluții simple. Cei care promit soluții magice sunt niște falși profeți. Nu avem cum să schimbăm totul dintr-o dată. Putem repara ce e greșit, atacând constant fiecare lucru greșit și îmbunănătățind permanent ceea ce facem zilnic

Trebuie să le spunem oamenilor adevărul. Vor trebui luate măsuri de corecție, majoritatea nepopulare, dar necesare. Pentru ele e nevoie de masă critică – de susținere parlamentară. Cred că se conturează masa critică și mă aștept ca săptămâna viitoare să se închidă discuțiile

Cred că e nevoie să recâștigăm încrederea între partide, apoi încrederea cetățenilor

Ce cred că trebuie făcut? Măsuri în regim de urgență și cele pe termen mediu”.

·        Cele în regim de urgență – urgentarea accesării fondurilor UE. Trebuie să renegociem planul pentru că nu mai putem respecta anumite ținte. E nevoie să urmărim respectarea tranșelor. Ultima tranșă nu a fost virată integral pentru că nu am respectat promisiunile pe pensii speciale și pe companiile de stat

·        Trebuie înlocuite proiectele care nu mai pot fi terminate, precum cele cu spitalele

·        Trebuie deschise toate apelurile de proiecte, înțeleg că unele nu sunt deschise nici acum

·        Trebuie măsuri de debirocratizare pentru licitații, inclusiv mecanisme de prefinanțare a acestor programe din PNRR ca să recumperăm timpul pierdut

·        O altă urgență e recâștigarea încrederii piețelor financiare și a Comisiei Europene în privința reducerii deficitului bugetar. Astfel vom putea scădea costurile creditelor. România s-a angajat să reducă deficitul bugetar la 7% din PIB, adică peste 2 puncte procentuale, aproape imposibil. Dar asta nu înseamnă că nu trebuie să venim cu un plan în zilele următoare pentru a prezenta creditorilor perpsectiva pe termen scurt: o corecție din creșterea veniturilor, eșalonarea investițiilor și scăderea de cheltuieli. Ar fi trebuit că ordinea să fie inversă, dar din cauza perioadei electorale de un an și jumătate, estimez că nici un guvern nu va putea face corecția fără creșteri de taxe și impozite

·        O analizare investițiilor și amânare sau chiar anulare a unora va fi obligatorie

·        Sinecurile publice trebuie eliminate. Mă gândesc la un comitet pe lângă Eximbank, care a crescut de la 7 la 19 oameni

·        Evaluarea investițiilor: trebuie prioritizate, analizat modul în care sunt alocate, cum se face cofinanțarea. Dar nu e totuna dacă o investiție zace nefolosită sau e folosită de mulți oameni

·        Trebuie să creștem veniturile statului. Nu vom putea evita creșterea impozitului pe proprietăți, dar va intra în vigoare anul viitor

·        Trebuie să evităm evaziunea fiscală. Când se ajunge la depășirea bunului simţ, trebuie înăspirea legislației în domeniu. Altfel, prin măriri de taxe îi lovim tot pe cei care plătesc deja taxele

·        Trebuie găsite mecanisme de taxare prin care cei care fac profituri bune în România să plătească.

Structura guvernului

Mulţi s-au întrebat de ce în guvern au fost aduci 5 vicepremieri, câte unul de la fiecare partid din coaliţie, şi Dragoş Anastasiu, vicepremier cu „tăierile cheltuielilor”, un fel de Musk al României.

Vicepremieri de la partide au rolul de a înlocui celebrele organisme de coordonare ale Coaliţiei, de tipul CoCoPo şi CoCoPa. Premierul Bolojan va spune: aveţi în guvern vicepremieri, acolo se iau deciziile, nu în şedinţe ale şefilor Coaliţiei. Doar ca în guvern ultimul cuvânt îl are premierul, indiferent de părerile miniştrilor sau vicepremierilor. Aşa că deciziile procesului de guvernare sunt în mâinile lui Bolojan, nu la şefii de partide. Bolojan a şi precizat în cuvântul sau de la Congresul USR: ”dezbrăcaţi haina de partid”. Adică deciziile se iau în guvern, conform programului de guvernare, iar controlul şi sancţionarea guvernului se face la parlament, prin moţiuni simple sau de cenzură.  Aceasta a calea democraţiei corecte.

La miniştrii propuşi de PNL Bolojan şi-a impus punctul de vedere. L-a adus pe Alexandru Nazare la Finanţe, un personaj cu studii solide şi stagii de pregătire la organisme internaţionale. A fost dat afară din guvern de către  premierul Cîțu pentru că nu a vrut să cumpere 120 de milioane de doze de vaccin anti-COVID, pentru o populaţie aflată în ţara de 16 milioane. A preferat să-şi piardă funcţia şi să nu-şi bată joc de banii bugetului.

Dragoş Pîslaru a fost adus de Bolojan la Fonduri Europene, deşi nu este membru PNL, şi avea o funcţie importantă la Bruxelles. A acceptat şi el să-şi piardă funcţie de la CE şi să vină în guvernul României, înţelegând urgența şi importanţa etapei de schimbare prin care trece România. Are şi el stagii importante în organismele europene, este la curent cu toate cerinţele CE privind alocarea sumelor din PNRR şi Programul de Coeziune.

Miniștrii USR şi UDMR sunt în regulă, nu au pus probleme în alte funcţii deţinute, iar cei de la USR îl vor susţine pe Bolojan în guvern, accentuând urgenţa schimbărilor.

Miniştrii PSD ar putea fi o problemă. Este de neînţeles cum conducerea PSD l-a acceptat pe Florin Barbu, actual ministru, la conducerea ministerului Agriculturii. Încă Marcel Ciolacu a avertizat că are în subordine 111 instituţii, printre care Direcţia Agricolă a municipiului Bucureşti (!),  cu mii de salariaţi, care nu se ştie ce fac dacă agricultura este privatizată. Ciolacu i-a cerut să le reducă la jumătate, la care ministrul a răspuns premierului Ciolacu că nu schimbă nimic, iar Ciolacu a înghiţit în sec şi a acceptat. Să vedem dacă îi merge şi cu premierul Ilie Bolojan la fel.

Lucrurile sunt clare. Dacă premierul Bolojan nu este mulţumit de prestaţia unui ministru îi cere preşedintelui Nicoșor Dan remanierea acestuia, iar partidul care l-a propus să numească pe altcineva. Sunt convins că vom vedea în curând cereri de remaniere din partea premierului Bolojan.

Va exista şi o comparaţie în guvern, intre prestaţia  miniştrilor  PSD şi prestaţia celorlalţi miniştri. Dacă PSD va fi nemulţumit de evaluarea premierului şi va declanşa moţiunea de cenzură, ştie că haosul politic creat îl va costa electoral, iar Bolojan nu are alternativă la funcţia de premier, pentru că desemnarea premierului aparţine preşedintelui României.

Şi colaborarea şi ideile congruente dintre premier şi preşedinte trebuie avute în vedere. Ei se înţeleg bine deşi îşi susţin cu ardoare opiniile proprii. Ceea ce nici nu-i rău, dacă ajung, până la urmă, la soluţia corectă.

Acordul Politic

În Acordul Politic semnat de cei 4 şefi de partide şi minorităţi se prevede:

Art 1. 7) Fiecare decizie politică majoră este adoptată prin consens politic, cu implicarea directă a tuturor formațiunilor politice componente ale Coaliției și a prim-ministrului.

Ce înseamnă decizie politică majoră şi în ce cadru va fi luată? Cu implicarea directă a tuturor formaţiunilor politice poate însemna şi prin vicepremierii fiecărui partid.

Art 2. 2)Combaterea risipei bugetare prin restructurarea companiilor de stat, reducerea cheltuielilor administrative și limitarea beneficiilor nejustificate;

Iată că guvernul Bolojan are mâna liberă să facă ce trebuie pentru reducerea cheltuielilor de funcţionare a statului

3) Reforma sistemului fiscal, prin eliminarea excepțiilor și creșterea eficienței colectării;

4) Prioritizarea investițiilor în proiectele de infrastructură mare, precum și pentru

comunitățile locale pentru asigurarea resurselor necesare în mod realist și eficient;

5) Reforma pensiilor speciale;

6) Stabilirea de obiective măsurabile și evaluabile pentru fiecare minister și agenție;

7) Comasarea instituțiilor redundante și reducerea birocrației;

Guvernul Bolojan are ca obiectiv acceptat de toate partidele comasarea instituţiilor şi reducerea birocraţiei, prevedere foarte importantă. Este suficient ca Anastasiu şi Bolojan să studieze lista celor 16.000 de ordonatori de credite şi să desfiinţeze pe cei care nu aduc plus valoare funcţionarii statului.

11) Eliminarea privilegiilor nemeritate și tratament egal în fața legii;

Guvernul va putea elimina sporurile speciale, pensiile speciale, şi toate sinecurile şi tratamentele legate de filieră de partid.

16) Reforma administrației prin digitalizarea și interconectarea serviciilor publice și

implementarea unor criterii de eficiență, debirocratizare, simplificare, de dereglementare;

Sunt multe alte prevederi foarte bune, despre care se va comenta în zilele şi săptămânile următoare.

Concluzie

Premisele guvernului Bolojan sunt bune, rămâne ca populaţia şi opinia publică să vegheze să nu i se pună beţe în roate de către partide, în special de către PSD.

Opinii

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite