Ce limuzină prezidenţială şi-ar dori Zgonea?
0Mereu, când mă gândesc la Valeriu Zgonea, îmi vine în minte „trompeta de aur”, Valerică, de la Zdob şi Zdub, mai ales în piesa „Ţiganii şi OZN-ul”. Într-atât de mare mi se pare a fi distanţa de la omul care se chinuie să pară fostul inginer de construcţii până la funcţia pe care ar trebui s-o reprezinte măcar onorabil. Ia să ascultăm ce mai trâmbiţează ilustrul preşedinte al Camerei Deputaţilor – „Hai, măi Valerică!”:
„Pentru Klaus Werner Iohannis, «România lucrului bine făcut» e de import. În timp ce premierul Victor Ponta a ales să folosească un automobil Dacia Duster, produs în România, pentru a promova industria auto românească, Iohannis nu poate renunţa la luxul limuzinelor germane.”
Ar fi câteva lucruri de subliniat pentru domnul injiner Zgonea.
Dacă tot e să vorbim despre mândria de a fi român şi alte sloganuri cu Loganuri vânturate de PSD, să nu uităm că Daciile sunt doar Renaulturi cu tabla produsă în Cehia (?) şi doar ambutisată în România. Într-atât e însuşi constructorul de mândru de marca românească încât, sub capotă, pe motor, NU scrie Dacia. Iar până de curând se menţiona şi pe sigla de pe portbagaj: „Powered by Renault”. Apropo, de ce n-o fi concurat domnul Ponta cu Loganuri pe la raliuri, v-aţi întrebat, domnule Zgonea?
Pe de altă parte, serios vorbind, ce să ne facem dacă lucrurile bine făcute, în general, a trebuit să le importăm? Ce să facem dacă, în ultimii 75 de ani, am creat, la nivel de sistem politic şi viziune economică, doar rebuturi şi catastrofe? Să continuăm cu „valorile naţionale” Iliescu, Văcăroiu, Năstase, Hrebenciuc, „nu ne vindem ţara” ori „străinii ne fură pământurile”? N-a fost mai bine că am apelat la importuri gen NATO, UE, fonduri europene, MCV, CEDO, Sibiu – capitală europeană, ba chiar şi „moteur Renault”?
Fără să fim răutăcioşi, am putea considera că domnul Johannis se „antrenează” de mult pentru postura de preşedinte, umblând de pe acum cu limuzina germană în loc de un SUVuleţ românesc. Dar asta în timp ce domnul Ponta, cu nimic mai prejos, oscilează între Skodiţa cu aere de colecţionar nostalgic, sărac şi cinstit, şi Range Roverul soţiei,marcă şi model consacrat de fata preşedintelui, Elena Băsescu...
Pe partea pragmatică însă, dacă e să ducem până la capăt raţionamentul cu naţionalismul maşinii prezidenţiale, poate ne luminează domnul Zgonea. Ce limuzină ar fi indicat să folosească viitorul preşedinte dacă noi, românii, n-avem cu ce-l dota? Cu Duster, cu Logan? Ai avea curaj să-i impui asta domnului Ponta, domnule Zginea? Să nu uităm că nişte studenţi români isteţi chiar au produs o limuzină bazată pe Dacia. Iar Ceauşescu, cât era el de făţarnic, tot cu un Aro, e drept, modificat, se arăta poporului.
Dacă vom renunţa însă la ipocrizie, va trebui să recunoaştem că atât putem noi, românii, deocamdată să ne întindem. Cât ne e plapuma. Germanii îşi produc limuzinele şi conducătorii. Italienii, francezii, englezii şi suedezii idem. Pe când noi, ca şi atâţia alţii, trebuie să îi cam importăm. Sau măcar practicile după care să se ghideze aceştia!
Dar, revenind la parabolă, e oricum mult mai bine decât să folosim nişte compromisuri postcomuniste pe post de limuzine capitaliste, este?