INTERVIU Directorul Vodafone România: „Obsesia mea nu este să fim primii, ci cei mai buni“

INTERVIU Directorul Vodafone România: „Obsesia mea nu este să fim primii, ci cei mai buni“

Inaki Berroeta este directorul executiv al Vodafone România FOTO „Adevărul“/Marian Iliescu

Inaki Berroeta, CEO Vodafone România, a vorbit cu „Adevărul“ despre planurile companiei sale în următorii ani şi piaţa din ţara noastră.

Ştiri pe aceeaşi temă

CEO-ul Vodafone România, Inaki Berroeta, nu se încadrează în tiparul şefilor obişnuiţi de companii. Vorbeşte cu entuziasm despre produsele lansate şi este foarte competitiv. Ne-a demonstrat acest lucru în momentul când am spus că serviciile de internet mobil nu pot fi bine diferenţiate la viteză. A scos propriul telefon, a pornit un streaming către o televiziune spaniolă şi ne-a pus să facem acelaşi lucru, de faţă cu el, pe serviciile de date ale unei companii concurente. El consideră că România are una dintre cele mai bune infrastructuri din Europa, iar în următorii ani smartphone-urile vor depăşi telefoanele obişnuite. De asemenea, 2014 va însemna pentru Vodafone lansarea pe scară largă a serviciilor 4G, dar şi confirmarea faptului că are cea mai bună conexiune.

Adevărul: Aţi lansat de curând ofertele Vodafone RED. De ce a fost nevoie de un nou abonament de minute nelimitate?

Inaki Berroeta: Ideea din spatele RED nu este despre minute. Am văzut pe piaţă oferte de tipul acesta. Dar majoritatea aveau minute în aceeaşi reţea, ceea ce îţi limita alegerea. Noi am decis să lansăm un plan mai mult decât nelimitat, unul fără griji. Primeşti abonamentul şi suni pe cine vrei.

De ce tocmai acum?

Am considerat că e momentul potrivit. Anul trecut am lucrat la alte lucruri: tradiţional, suntem consideraţi cei cu cea mai bună reţea. În plus, am vrut ca toţi angajaţii Vodafone să fie pregătiţi. Acum, orice angajat are un smartphone. Am vrut ca ei să ştie despre produsele noi, să poată ajuta clienţii.

Una dintre limitările abonamentelor RED este cea legată de datele mobile. Vodafone RED 29 are doar 500 de MB.

Cred că e destul. Dacă ne uităm la clientul mediu, el foloseşte mail-ul, stă pe internet, se uită la câteva video-uri, iar folosirea datelor e mai mică de 500 de MB. Evident, avem şi utilizatori care vor să se uite la TV pe telefonul mobil, vor mai mult multimedia. Cu cel mai mare abonament (n.r. – 69 de euro) ei au 4 GB de internet. Trebuia să existe o limită, pentru că spectrul este o resursă limitată. Cred că oferta este destul de agresivă. Toate comunicaţiile tale sunt gratuite. Nu ai nevoie de Voice over IP, pentru că ai mesajele şi convorbirile deja în abonament.

Cât de des îşi schimbă clienţii telefoanele?

Depinde mult de cum le folosesc. Clientul mediu va schimba telefonul o dată la doi ani, iar în România sunt mulţi clienţi de cartele prepaid cărora nu le pasă ce telefoanele folosesc. Penetrarea smartphone-urilor este încă mică. Dacă ne uităm la cei care cumpără smartphone-uri, ei vor schimba telefoanele cam o dată la 18 luni în România.

Care este trendul în România, în privinţa penetrării smartphone-urilor şi vânzării de telefoane normale?

Feature phone-urile vor dispărea. De Crăciun, vindem cam 40% smartphone-uri. Atunci oamenii cumpără mai mult ceea ce îşi doresc. Există pieţe în Europa unde 80% din device-uri sunt smart. Mai avem un drum lung. România are provocări mari, puterea de achiziţie nu este atât de mare ca în alte ţări şi din acest motiv încercăm să obţinem preţuri bune de la producători şi să creăm planuri cu device-uri ieftine. În curând vom vinde mai multe smartphone-uri.

Ce fel de sisteme de operare folosesc România?

Android are o cotă de piaţă uriaşă, deoarece sunt foarte multe terminale cu preţ mediu. Problema cu Windows şi cu Apple este că telefoanele sunt în continuare foarte scumpe. Dacă e să compari Samsung şi iPhone pe segmentul high-end nu sunt mari diferenţe, ci fluctuaţii în funcţie de moment.

„Când am venit, nu totul era clar, din cauza limitărilor tehnologice. Acum, România are printre cele mai bune infrastructuri din Europa. 

Care este diferenţa dintre România pe care aţi găsit-o şi cea de acum, la nivelul pieţei din România?

Cred că în primul rând avem planuri integrate, unde datele nu mai sunt parte separată din abonament, ceva extra. Am făcut produse pentru clienţi la care ne gândim ca la o comunicaţie completă. De asemenea, penetrarea smartphone-urilor a crescut dramatic şi avem mai multe aşteptări de la utilizatori. În plus, reglementarea a adus multe lucruri bune. România a fost mereu o piaţă competitivă, iar anul trecut am avut licitaţia pentru spectru, care creează posibilităţile unor investiţii în infrastructura mobilă. Când am venit, nu totul era clar, din cauza limitărilor tehnologice. Acum, România are printre cele mai bune infrastructuri din Europa.

În 2014 se va deschide noul spectru şi 4G se va dezvolta în România. Ce investiţii sunt făcute acum şi ce schimbări vor veni de anul viitor?

Avem deja 18.000 de clienţi pe 4G. Spectrul este deja deschis. În 2014 va veni un spectru nou şi 4G va fi disponibil în mai multe zone. Multe lucruri pe care le faci acum pe reţelele fixe, cum ar fi transferul de date rapid, vor putea fi făcute pe reţele mobile. Acum avem 10 oraşe pe care le acoperim, iar în 2014 vom încerca să creştem acoperirea şi să îmbunătăţim viteza.

Ce planuri aveţi pentru piaţa din România în următorii cinci ani?

Ne vom îmbunătăţi acoperirea în anumite zone: noi drumuri, noi zone industrial şi comerciale. Nu e o investiţie mare, avem deja o acoperire foarte mare. Mai trebuie să modificăm reţeaua pentru o cerere mai mare de date, trebuie să investim în 4G şi în viteza internetului. De asemenea, trebuie să îmbunătăţim infrastructura existentă, deoarece odată cu schimbările de spectru, trebuie să optimizăm reţeaua.

Care este strategia Vodafone în România? Vreţi să ajungeţi operatorul numărul 1?

Strategia mea este să fim cei mai buni. Te întreb, cine e cel mai bun sistem de operare din lume? Apple sau Android? Dacă întrebi pe oricine care nu e în industrie, va spune Apple. Suntem numărul unu pe piaţa business şi am fost mereu acolo, datorită reţelei noastre mai bune. Suntem numărul doi la consumer. Din punctul meu de vedere suntem lideri de piaţă la nivelul calităţii serviciilor pe care le oferim. Vreau să ofer ce-i mai bun pentru clienţi. Asta e obsesia mea. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările