Cum va afecta România criza industriei auto. Explicaţiile unui inginer român de la vârful producţiei de profil din Germania
0Un inginer român care lucrează pe o funcţie de management într-o companie producătoare de maşini din Germania a declarat că industria auto, care este „motorul economiei Germania“, a intrat în recesiune, previziunile fiind sumbre.
Stabilit de mai mulţi ani în Germania şi ajuns pe o funcţie de management în industria auto, inginerul român Paul Danci atrage atenţia asupra crizei cu care se confruntă „motorul economiei germane”. „Industria auto germană este deja în criză. Vorbim de o criză începută. Nu vorbim doar despre ceva care se va întâmpla. Se fac disponibilizări la toate companiile şi nu se mai fac angajări. Asta e o măsură deja implementată”, a declarat Paul Danci pentru „Adevărul”.
Inginerul român susţine că firmele germane îşi planifică următorii 15-20 de ani cu estimări ale profitului redus la jumătate. „Se pregătesc anumite disponibilizări din producţie, din inginerie, se pregăteşte ca unele firme externe care livrează servicii sau produse să fie concediate. Se pregăteşte o reducere a costurilor de producţie. E un plan de criză pentru că până acum ideea era ca profitul să fie undeva la 10 la sută. Se preconizează un profit de cel mult 4-5 la sută”, a declarat Paul Danci, potrivit căruia criza industriei auto din Germania afectează inclusiv părţi din India, SUA, Europa de Est şi chiar Europa de Vest”.
Plecat din Timişoara, inginerul român susţine că recesiunea din industria auto germană va afecta şi industria automotive din Timişoara, unde se produc pe scară largă componente pentru firmele germane producătoare de maşini. „În primul rând, unele proiecte vor fi oprite aşa că unele echipe, dintre care chiar din Timişoara, vor trebui desfiinţate, iar numărul de componente poate fi restrâns. Dacă nu mai sunt vânzări ale maşinilor şi numărul de componente suferă modificări”, a explicat Paul Danci.
Inginerul român a mai arătat că, inevitabil, companiile din România care depind de industria auto din Germania vor fi afectate în mod direct. „Producţia se restrânge, în general, deci se pot închide fabrici sau reduce volumele de producţie şi chiar dacă nu se închid se restrânge volumul de activitate. Pentru componentele pentru motoarele termice (motorină/benzină) se restrânge producţia considerabil în următorii 5 - 7 ani. Pentru inginerie/dezvoltare, unele proiecte au fost oprite din cauza nevoii de investiţii continue care sunt şi ele diminuate. Unele proiecte sunt simplificate. Astel, funcţii noi din produse sunt scoase, dezvoltarea e mai puţină, deci mai puţină forţă de muncă. Firmele de consultanţă folosite ca externi sunt afectate pentru că se vor folosi interni sau se va renunţa la anumite aspecte de consultanţă. Nevoia de ingineri sau oameni în producţie în fabricile şi centrele de dezvoltare nemţeşti se reduce, deci automat nevoia de ingineri români va fi redusă”, a mai arătat Paul Danci.
Preşedintele Clubului Economic German din Banat: „Nu văd o criză la uşă”
Preşedintele Clubului Economic German din Banat, Peter Hochmuth confirmă că industria auto din Germania traversează o perioadă dificilă, dar susţine că reducerea profitului nu înseamnă o criză, ci o strategie sănătoasă. „Nu văd o criză la uşă. Nu va fi o creştere cum a fost în ultimii ani. Nu poţi să ai în fiecare an 10 -12 la sută creştere, dar noi suntem la un nivel foarte înalt şi dacă stăm acolo poate fi o viaţă sănătoasă pentru industria noastră. Un profit de patru la sută e mult. Firmele trebuie să se mulţumească cu o creştere. Nu poţi să mergi numai la creştere de vânzare şi de profit. Dacă aceasta este strategia unică, vor fi probleme în viitor. Dacă o firmă are strategie numai pentru creştere uriaşă de vânzare şi profit, aceasta nu este o strategie sănătoasă şi merge în probleme”, a declarat Peter Hochmuth.
Cauzele crizei din industria auto
Inginerul român stabilit în Germania a declarat, în privinţa cauzelor care au generat criza din industria auto, că acestea sunt diferite de criza din 2008. „Astăzi avem un alt tip de criză. În primul rând, vorbim de investiţiile masive care s-au făcut în domeniu pentru a putea face trecerea la maşina electrică, pentru a putea dezvolta noi sisteme pentru maşina autonomă. Investiţiile acestea, fiind de ordinul zecilor de miliarde, nu pot fi amortizate în timp util. Automat, următoarele investiţii vor fi restrânse. Al doilea motiv. Nu se ştie de ce, dar trecerea la maşini electrice se face concomitent cu dezvoltarea noilor sisteme de maşini autonome, deşi nu au nicio legătură directă, pot exista una fără alta. Nevoia de dezvoltare, de personal de calificat, de fabrici noi, de metode noi a dus la creşterea costurilor de producţie. O altă cauză este concurenţa. Cea mai mare piaţă de desfacere pentru maşinile germane este China, care a intrat într-un proces de inovare, şi-a creat propriile modele. Este un competitor direct pentru piaţa germană şi se aşteaptă ca vânzările în China să scadă”, a mai declarat inginerul român.