Pensionarii fără decizii de recalculare s-au săturat să aștepte poștașul. „Au zis să avem răbdare, am avut. Dar cât?”
0La mai mult de o lună de când primele decizii de recalculare au ajuns la pensionari, zeci de mii de oameni din toată țara așteaptă în continuare, cu speranță, poștașul. Când răbdarea s-a sfârșit, iau cu asalt casele de pensii pentru a afla ce s-a întâmplat cu deciziile lor.

La Casa Județeană de Pensii Olt, primele zile din săptămână sunt de coșmar pentru funcționarii care le oferă oamenilor informații la ghișeu. Sute de persoane caută răspuns la probleme diverse, încă nerezolvate la recalculare, peste care deja se suprapun alte sute de pensionari care vin cu adeverințe pentru „mica recalculare”.
În sala care devine neîncăpătoare pentru zecile de persoane ce-și așteaptă rândul e larmă mare. La ghișeul unde se vând biletele de tratament e aglomerație; la casierie, de unde se ridică ajutorul de înmormântare, e totdeauna aglomerație; iar acum, de la recalculare încoace, la toate ghișeele unde se oferă relații privind diversele tipuri de pensie/indemnizații lumea se adună ciorchine. Locurile libere pe cele câteva bănci așezate în sala de așteptare sunt vânate permanent. Vin oameni pentru care o așteptare de câteva ore nu poate aduce nimic bun. Însă nici incertitudinea nu le face bine. Au avut răbdare, spun. S-au uitat la televizor, au ascultat toate explicațiile, până când n-au mai știu ce să înțeleagă.
„Ne-au tâmpit, efectiv. Ne spun și de câteva ori pe zi lucruri, de fiecare dată altceva, de nu mai ai cum să înțelegi. Au zis că să avem răbdare, am avut, dar măcar să știi până când, să știi ceva”, explică o pensionară ce a mânat-o în cele din urmă să vină la Slatina, să vadă ce se întâmplă cu decizia ei de pensie.
„Eu n-am primit decizia de recalculare și nici nu mi-a mărit pensia. Am fost asistentă medicală, 38 de ani vechime. Eu în luna mai-iunie m-am transferat de la Dolj la Olt. Acum vreau să văd dacă de la Dolj, de la Olt, unde e problema”, spune o pensionară care a prins loc pe o bancă și acum urmărește panoul unde se afișează numărul de ordine, să afle când îi vine rândul la ghișeu.
Fiica doamnei a încercat să o scutească de un drum, pentru că vine dintr-o localitate aproape de Caracal, sunt peste 40 de kilometric distanță. „Am încercat și eu, a încercat și ea. Două numere de telefon, ocupate permanent. N-a fost chip”, mai spune femeia.
Pentru că, în special la televiziuni, pensionarilor li s-au tot date informații, a ajuns să-și facă propriile calcule. A mai întrebat și foștii colegi, care n-au avut ghinionul dumneaei, ci au primit noile decizii, și crede că ar avea dreptul la o creștere substanțială. „Cred că între 200 și 800 lei, așa cred eu, dar vreau să văd scris, cu punctele acelea de stabilitate, cu…”, adaugă pensionara. Cu puțin timp înainte de a-și vedea numărul de pe bon afișat află că a luat bonul de ordine la ghișeul greșit și că trebuie să aștepte la alt rând. Face și asta.
Ajunge în cele din urmă la ghișeu și află că, la interogarea bazei de date, se afișează mesajul „eroare preluare date”. Acesta ar fi motivul pentru care nu a fost posibilă recalcularea. „Mi-a spus doamna că toți vom primi deciziile, să stăm liniștiți. Când, asta nu se știe”, pleacă femeia tot nelămurită.
„M-am gândit că trebuie să-mi spună și mie ceva”
O altă pensionară se află în aceeași situație. Are o vechime de 33 ani la catedră. Se așteaptă să beneficieze, la fel ca alți colegi, de o creștere, cât de mică, doar că n-a venit nicio decizie, iar pensia din septembrie a fost în același cuantum ca și în august.
„Păi, e normal să fim îngrijorați. Nu mai știi ce să crezi”, își justifică pensionara nerăbdarea. „Mereu l-am întrebat pe poștaș, l-am înnebunit și pe el. Cuponul e la fel ca în august și ca în lunile anterioare. Omul mi-a spus: doamnă, cum vine, eu vă anunț. N-a venit”, mai spune profesoara pensionară. De la ghișeu primește un răspuns care seamănă cu cel oferit și pensionarei dinainte: date eronate, nu s-a putut face recalcularea.
„Așteptăm, ce altceva să facem, doar suntem pensionari, avem tot timpul la dispoziție, așa ni se spune, nu?!”, se aude de altundeva o replica.
La același ghișeu așteaptă și două pensionare din mediul rural, de undeva de lângă Scornicești. Sunt surori. Au avut ocazia să ajungă la Slatina și s-au gândit să afle ce și cum cu pensile. Una dintre pensionare e îngrijorată, pentru că a primit decizia de recalculare și a aflat că pensia rezultată din calcul este 721 lei.

„Am primit decizia, dar a scris mai puțin pe decizie decât mi-a adus poștașul. Lumea zice că o să-mi ia, am 721. Și am venit să întreb, să știu dacă-mi ia. Să-mi iau și eu din cap treaba asta. (…) Mi-a venit pensia normal, care a fost înainte, dar pe decizie scrie mai puțin. Dar nu cred că se supără, nu, dacă întreb? Ei, dar nu e serviciul ăsta pentru așa ceva?!”, își face pensionara fel și fel de probleme înainte să ajungă în fața funcționarei de la ghișeu.
Sora femeii are altă problemă. I-a murit soțul cu doi ani în urmă, iar de atunci a renunțat la pensia de CAP și a ales-o pe ce dea urmaș, pentru că jumătate din pensia soțului era mai mult decât pensia de care beneficia femeia. În ianuarie 2024 pensia de urmaș i s-a mărit la 1.400 lei, dar nici în august și nici în septembrie nu a mai primit vreo altă decizie. „Vreau să știu și eu dacă să mai aștept ceva sau dacă rămâne așa cum e”, spune pensionara.
O altă doamnă a lucrat în industria de panificație și o fostă șefă de acolo i-a recomandat să solicite un buletin de calcul, pentru decizia veche, ca să-i poată spune dacă o ajută cu ceva să mai umble după alte adeverințe, pentru „mica recalculare”. „Am avut ore de noapte, spor de condiții grele, toxicitate, de toate, dar femeia mi-a zis că vrea să vadă ce și cum, să nu mă duc degeaba după adeverințe. Fabrica nu mai e, s-a desființat, pe la Pitești ar fi arhiva”, spune femeia.

Cu o adeverință a venit o altă pensionară. „Nu m-a costat nimic, că eu o am de când m-am pensionat. E bătută la mașină, nici nu era xerox atunci, dar cânnd am depus dosarul mi-au zis să o iau acasă, că nu trebuie”, spune femeia. „La cât de nemernici sunt, n-ar fi de mirare să vă spună că nu mai e bună, că trebuie alta”, comentează un alt pensionar care asistă la discuție.
Din 19 august și până în 20 septembrie, peste 5.200 de pensionari s-au adresat Casei Județene de Pensii Olt, cu diverse cereri. Din cele analizate deja, s-a decis că în 245 cazuri se impune emiterea unor noi decizii, constatându-se că pensionarii au avut motive întemeiate de nemulțumire. Alte 522 cereri sunt în analiză.
De asemenea, câteva mii de dosare doar în Olt așteaptă în continuare recalcularea, iar vești certe despre când vor fi emise noi decizii nu sunt nici pentru cei care au depus dosarele de pensie după 1 septembrie 2024.
Verificări din oficiu, pe lângă cele solicitate de pensionari
Pentru că numărul deciziilor cu probleme emise în procesul de recalculare nu este tocmai unul mic, șefii din Ministerul Muncii, respectiv Casa Națională de Pensii, au anunțat în mai multe rânduri că se va proceda la verificări din oficiu, pe lângă cele de revizuire solicitate deja de către pensionari.
Dacă se constată că anumite pensii au fost mărite nejustificat, banii de care pensionarii deja au beneficiat va trebui să fie returnați. Dacă, din contra, se constată că pensionarii au fost lipsiți de anumite sume din cauza greșelilor la recalculare, sumele se vor achita și pentru perioadele restante, însă pensionarilor nu li s-a dat pentru astfel de situații un termen clar.