Răspunsul lui Grindeanu despre soluția care ar fi putut salva viața bărbatului care a căzut de pe A1

0
Publicat:

La începutul acestui an, pe Lotul I al Autostrăzii Sibiu - Pitești, un șofer a căzut în gol pentru a se salva dintr-un accident, spațiul dintre sensurile de mers nefiind prevăzut cu elemente de siguranță.

Rostul dintre sensurile de mers ale Autostrăzii Sibiu Pitești și grilajele salvatoare Colaj
Rostul dintre sensurile de mers ale Autostrăzii Sibiu Pitești și grilajele salvatoare Colaj

După teribilul accident de pe Lotul Sibiu - Boița al Autostrăzii A1, Asociația Pro Infrastructura a adus în atenția publică chestiunea legată de soluțiile existente în alte țări, în România într-un procent prea mic - aproape inexistent, care ar fi putut să salveze viața unui om în trecut și a altora, în viitor.  

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, i-a oferit unui deputat sibian, într-o recentă interpelare, același răspuns pe care „Adevărul” l-a primit de la reprezentanții Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Brașov privind necesitatea montării unor elemente de siguranță între rosturile de pe sensurile de mers de pe Autostrada Sibiu Pitești, pe porțiunea deschisă circulației până acum, dintre Boița și Șelimbăr. Oficialul a amintit că acestea nu au fost prevăzute în proiectul Lotului I al Autostrăzii Sibiu - Pitești și că nici nu vor fi montate în viitor. În plus, a ținut să menționeze că autostrăzile sunt dedicate exclusiv circulației auto, iar pentru urgențe există benzi de staționare.

A vrut să se salveze dar a căzut în gol

În noaptea de 29 ianuarie, șoferul unui microbuz care a evitat o coliziune în lanț pe Autostrada A1 Sibiu – Boița, a căzut de pe un pod, de la înălțimea de 20 de metri, printre rosturile dintre sensurile de mers. Intenționase să se salveze din calea unei mașini care ricoșase în parapete. Conducătorul auto al acesteia încercase să încetinească, pentru a evita coliziunea, dar din cauza gheții negre de pe carosabil și a vitezei a scăpat mașina de sub control.

Șoferul microbuzului avea 48 de ani și era din Băbeni - Vâlcea. El a reușit să oprească la timp, înainte să se ciocnească de mașinile implicate în coliziunea primară care avusese loc în fața sa. A coborât din autovehicul ca să evalueze pagubele și să acorde ajutor, iar când a văzut mașina ricoșată venind spre el, n-a stat prea mult pe gânduri și a sărit peste glisiere, probabil în ideea de a trece pe sensul opus de mers, ca să nu fie în calea mașinii scăpate de sub control. N-a realizat că se afla pe un pod și nici că între sensurile de mers există un spațiu. A căzut în gol, n-a avut nici o șansă de supraviețuire.

Imagini cu accidentul în lanț de pe Lotul I al Autostrăzii Sibiu Pitești din zona Tălmaciu Tălmăcel Foto DRDP Brașov jpg

După acest tragic eveniment, Asociația Pro Infrastructura a solicitat CNAIR să implementeze o soluție - de genul grilajelor tip grătar - în zona rosturilor dintre sensurile de mers, pentru ca astfel de tragedii să nu se mai repete. Cu atât mai mult cu cât incidentul nu reprezenta o premieră. Un eveniment similar s-a produs și în 2018 pe Autostrada A3 Turda – Gilău.

Excepțiile care prevăd elementele de siguranță, pe poduri și pasaje

Contactați de „Adevărul” reprezentanții DRDP Brașov au explicat că pentru construcțiile de infrastructură rutieră la înălțime nu sunt prevăzute, în general, elemente de siguranță, pentru că ele nu apar ca o obligativitate în actuala legislație. 

Există însă și excepții pentru podurile și pasajele de pe autostrăzile pe sub care există un drum de acces, o cale ferată, trafic pietonal, o cale de comunicație în general. În cazul acestora se montează plase pentru siguranța celor aflați la sol. La fel și în cazul construcțiilor amplasate în apropierea unor localități sau care trec prin interiorul acestora.

O astfel de excepție este întâlnită pe Autostrada A3, lângă Târgu Mureș. Grilajele nefiind prevăzute STAS se montează doar în zone în care există trafic pietonal, cum este cazul celor două pasaje de dimensiuni reduse din Mureș, au mai precizat reprezentanții DRDP Brașov. 

Pe Lotul 1 din Autostrada Sibiu - Pitești, din zona Tălmaciu, unde s-a petrecut tragedia, nu există nici drumuri, nici căi ferate, nici localități, nici trafic pietonal, au mai ținut să menționeze drumarii.

Grindeanu pomenește de benzi de staționare când vine vorba de accidente

În răspunsul oferit deputatului Adrian Gheorghe Cătană (AUR) de ministrul Sorin Grindeanu, se menționează că montarea unor grătare metalice între structurile autostrăzii „nu este reglementată tehnic de niciun normativ sau standard în vigoare”. Și se amintește că nu au fost menționate nici în caietul de sarcini al tronsonului Sibiu - Boița, pentru că nu reprezintă o cerință în STAS-uri sau normative.

„Autostrăzile sunt drumuri naționale de mare capacitate și viteză, rezervate exclusiv circulației autovehiculelor... Sunt prevăzute cu benzi de staționare de urgență ce au rolul de a permite autovehiculelor rămase în pană sau șoferilor aflați în dificultate să staționeze în afara căilor de circulație”, se mai menționează, printre altele, în răspunsul interpelării.

Sibiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite