Caravana Educalternativa a ajuns la final. Rezultate: înscrierea la şcoală a 18 copii care nu mai fuseseră înscrişi în sistem

0
0

Programul Caravana Educalternativa implementat la Satu Mare de către Asociaţia Stea în  ultimele  10  luni  a ajuns la final. Cele mai importante rezultate obţinute în cadrul acestui proiect vizează prevenirea abandonului şcolar a 97 de copii aflaţi în situatie de risc şi înscrierea la şcoală şi grădiniţă a 18 copii care nu fuseseră niciodată înscrişi în sistemul educativ.

Caravana  Educalternativa,  care  în  ultimele  10  luni  a  derulat  activitati  socio-educative  pentru  copii  si  tineri provenind din familii defavorizate din Satu Mare, a ajuns la final.

Pentru a marca încheierea Caravanei, Asociaţia Stea a organizat, într-una dintre cele mai mari zone de intervenţie,“Stadionul UNIO” din Satu Mare, un carnaval cu măşti la care au fost invitaţi copiii şi tinerii beneficiari, precum şi voluntarii şi reprezentanţii partenerilor din proiect.

Cu toţii au sărbătorit rezultatele deosebite obţinute în acest proiect şi au pus în valoare ceea ce au învăţat în ultimele luni. Caravana Educalternativa, ce a avut loc în cadrul proiectului  „Educaţie pentru viitor”, a fost realizată de către Asociaţia Stea în perioada februarie- octombrie, având ca scop susţinerea educaţiei timpurii, a integrării în sistemul educativ şi a dezvoltării abilităţilor de viaţă a copiilor şi tinerilor din medii defavorizate din municipiul Satu Mare. Proiectul, iniţiat şi coordonat de Andrei Henciu, angajat Orange, a fost selectat în cadrul concursului„Susţine  un  ONG”  organizat  de  Fundaţia  Orange,  ce  oferă  anual  fonduri  pentru  proiecte  coordonate  deangajaţii Orange România, program ce a oferit în 2014 finanţări de peste 125.000 lei.

Cu ajutorul Caravanei Educalternativa un număr de 169 de copii şi tineri şi 52 de părinţi au beneficiat in ultimele10 luni  de  activităţi  de  alfabetizare,  programe de  tip  didactic, jocuri  educative,  activităţi de  animaţie  socio-educativă,  concursuri sportive,  ateliere de educaţie pentru sănătate, programe de educaţie civică şi  acţiuni decurăţenie realizate în folosul comunităţii,  ateliere de  educaţie parentală,  informare,  consiliere şi mediere pentruacces la servicii sociale şi de bază în comunitate. Cele mai importante rezultate obţinute în urma acestora vizează prevenirea abandonului şcolar a 97 de copii aflaţiin situatie de risc şi înscrierea la şcoală şi grădiniţă a 18 copii care nu fuseseră niciodată înscrişi în sistemuleducativ, reprectiv creşterea gradului de responsabilizare a părinţilor pentru asigurarea în familie a unui mediupropice pentru dezvoltarea copiilor.

Diana Tarţa,  asistent  social  în cadrul  Asociaţiei  Stea care a lucrat  în mod direct  cu aceste familii  se declară mulţumită de progresele făcute cu majoritatea părinţilor însă consideră că nevoia de intervenţie prin programe de educaţie parentală este în continuare foarte mare în zonele defavorizate.

 ”Am întâlnit multe situaţii în care părinţii nu şi-au înscris copiii la grădiniţă şi şcoală din ruşine pentru că nu le pot asigura nici cele mai elementare resurse:haine, igienă, rechizite. În aceste cazuri, cu o minimă investiţie materială şi consiliere, barierele în calea accesului la educaţie au fost spulberate uşor. O altă problemă o reprezintă însă stima de sine foarte scăzută şi mentalitatea părinţilor care, confruntându-se de-a lungul vieţii cu multe greutăţi, ajung să se desconsidere şi inclusiv să le transmită copiilor lor că ei nu sunt capabili să înveţe şi că eforturile de a fi ca ceilalţi copii sunt zadarnice. Aici este  extrem de important  ca  aceste  familii  să  primească susţinere  din  exterior,  pentru ca  nimic  nu este  maipericulos pentru aceşti copii decât să ajungă să-şi înrădăcineze ideea că ei nu sunt capabili de nimic bun”, spune Diana Tarţa,  asistent  social  în cadrul  Asociaţiei  Stea.

”Acest proiect ne-a permis să creştem în mod semnificativ accesul copiilor şi familiilor vulnerabile din Satu Marela programele educative şi de consiliere pe care înainte puteam să le desfăşurăm doar la centrul nostru de zi undelocurile  sunt limitate.  Practic,  am crescut  de până la  8 ori  numărul  celor pe care  i-am putut  susţine în modaprofundat  şi  rezultatele,  mai  ales  în  ceea ce priveşte  copiii,  sunt  într-adevăr remarcabile.  Dacă la  începutulactivităţii caravanei, majoritatea lor,  în mod deosebit cei care nu au fost niciodată la şcoală şi grădiniţă, erau extrem de energici, aproape imposibil de implicat în orice fel de activităţi de grup în care se cerea să fie atenţi şisă conlucreze cu alţi copii respectând anumite reguli, în numai câteva luni, schimbarea este majoră: la ora actualănu mai există nici o diferenţă de comportament între aceşti copii şi oricare alt copil din comunitate care participăla programul şcolar. Aceasta este o realizare importantă, deoarece din experienţa noastră, majoritatea copiilor din mediile defavorizate pe care i-am sprijinit să ajungă la şcoală în anii trecuţi au avut dificultăţi majore de integrare. Mai mult, unii dintre ei, au ajuns să fie înregistraţi cu cerinţe educaţionale speciale, nu datorită unor probleme desănătate mintală, ci datorită unui retard major de dezvoltare a unor abilităţi de bază care a apărut ca urmare alipsei aproape totale de atenţie şi îndrumare educativă în familie”, Cristina Bala, directorul Asociaţiei Stea.

“Chiar dacă proiectul “Educaţie pentru viitor” se află la final, baza materială achiziţionată cu sprijinul Fundaţiei Orange permite susţinerea în continuare a copiilor care frecventează grădiniţa şi şcoala. Caravana Educalternativava fi sistată până la primăvară, însă echipa mobilă a Asociaţiei Stea va continua să monitorizeze şi să lucreze cufamiliile, iar copiii şi tinerii cu cele mai mari nevoi de susţinere vor beneficia de activităţile educaţionale, deconsiliere şi de baza logistică şi materială pentru igienă şi sănătate în cadrul centrului de zi al asociaţiei. Valoarea totală a proiectului „Educaţie pentru viitor” a fost de  53.274 lei, din care 30.260 lei au fost oferiţi de Fundaţia Orange. Implementarea proiectului a fost posibilă şi datorită co-finanţării pe care Asociaţia STEA aprimit-o din partea partenerilor Grenoble Isere Romania şi Solidarité Enfance Roumanie (Franţa), Popica Onlus(Italia) şi Consiliul Local Satu Mare prin Serviciul Public de Asistenţă Socială. 

Vă recomandăm şi

Guvernul dezbate mâine bugetul pe 2015 cu patronatele şi sindicatele, dar proiectul nu este gata încă

Cum explică Ministerul Educaţiei noul opţional de Istorie recentă a României

Cum poate deveni Republica Moldova o ţară eco-responsabilă

Satu Mare


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri