„Centura Vâlcii”, paralelă cu DN7 / E81: o altă legătură între Râmnicu Vâlcea și Autostrada Sibiu-Pitești

0
Publicat:

O nouă centură menită să ocolească municipiul Râmnicu Vâlcea, aflată la faza de proiect, menită să lege orașul de Autostrada Sibiu - Pitești, urmează să fie construită de Consiliul Județean Vâlcea.

În Vâlcea, doar trei orașe dețin centuri ocolitoare parțiale: Râmnicu Vâlcea, Drăgășani și Călimănești, iar altele intenționează să-și construiască și ele.

Municipiul Râmnicu Vâlcea are jumătate dintr-un inel ocolitor. O porțiune coincide cu DN7 / E81 - Centura de Est – care leagă Sibiul de Pitești, iar cealaltă cu DN67 - Centura de Sud și  leagă DN7 / E81 de DN64 (drumul care duce către Craiova) și de DN67 (drumul care duce la Târgu Jiu.

Consiliul Județean (CJ) Vâlcea are în proiect construcția unei centuri ocolitoare, o nouă variantă, menită să lege municipiul Râmnicu Vâlcea de Defileul Oltului și de drumul care duce în județul vecin, Argeș, pe la poale de Carpați și aici de tronsonul Autostrăzii Sibiu - Pitești.

Este vorba despre un traseu paralel cu DN7-E81, dar poziționat de cealaltă parte a Oltului, cea estică. A fost denumită generic „Centura Vâlcii”.

 în imagine porțiunea din dreapta Oltului
Zona pe unde va trece Centura Vâlcii despre Defileul Oltului Foto captură video YouTube

Centura duce direct în drumul de la poale de Carpați care leagă Vâlcea de Argeș

Din cauza topografiei orașului Râmnicu Vâlcea înconjurat de dealuri și brăzdat de apele Oltului pe toată lungimea sa, de la nord la sud, dar și de ale Olăneștiului, de la vest la est, nu s-au găsit soluții ca inelul ocolitor să fie închis, ca în cazul altor orașe, ci doar o altă variantă ca tranzitul județului să nu afecteze traficul din oraș. 

Tronsonul ar urma să pornească din DN7 / E81, dintr-o comună învecinată, de la sud-est de Râmnicu Vâlcea - Budești - și să se oprească la Călimănești, în drumul județean DJ 703G, proaspăt reabilitat și probabil și cel mai modern din județ, prevăzut inclusiv cu pistă de biciclete. Va avea mai puțin de 20 km.

Pe malul stâng al Oltului există deja un drum județean (DJ703L), care trece prin interiorul localității Dăești, dar „Centura Vâlcii” va fi diferită față acesta.

În video atașat în primele 40 de secunde zona este filmată cu drona dinspre nord spre sud (apare în partea stângă a imaginii), iar următoarea filmare este realizată de la sud la nord (dinspre Râmnicu Vâlcea spre Călimănești și implicit Carpații Meridionali și Defileul Oltului) și zona apare în partea dreaptă a imaginii. 

Piedicile din cauza caselor de vacanță și a luncii Oltului, tranșate în instanță

Proiectul noii centuri ocolitoare ar fi trebuit să fie într-o fază mult mai avansată dacă nu s-ar fi blocat din cauza uneia dintre localitățile de pe traseu, al cărei autorități locale s-au declarat a fi împotriva variantei propuse de Consiliul Județean Vâlcea.

Primăria Dăești a eliberat aviz negativ și nu a oferit certificatul de urbanism necesar. Localnicii s-au arătat nemulțumiți de faptul că deși centura ocolitoare traversează localitatea pe distanța a opt kilometri, ei nu au acces la noua arteră rutieră, iar chestiunea a ajuns în instanța de judecată.

Hartă cu traseul Centurii Vâlcii
Traseul „Centurii Vâlcii” ocolește Râmnicu Vâlcea și merge paralel cu DN7 spre Carpați Foto colaj

Ca în mai toate cazurile de infrastructură, CJ Vâlcea a avut câștig de cauză. S-a ajuns până la Curtea de Apel Pitești care a pronunțat o decizie definitivă în acest sens, în luna octombrie. Recursul ulterior a fost respins, hotărârea pronunțată de magistrații argeșeni rămânând în vigoare. 

Într-un memoriu înaintat către CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere), Primăria Dăești își motivase gestul prin faptul că o parte a traseului merge de-a lungul râului Olt, distrugând ireversibil ecosistemul din lunca acestuia, iar pe 80% din lungime traversează proprietăți private pe care sunt construite locuințe permanente și de vacanță. 

Cele trei tronsoane menite să lege Râmnicu Vâlcea de A1

Proiectarea acestei noi centuri de ocolire a fost gândită pentru a asigura încă o legătură cu Autostrada Sibiu-Pitești care străbate doar nordul județului Vâlcea, prin munți. 

Distanța dintre Râmnicu Vâlcea și singurul nod rutier din județ, cel de la Cornetu - Racovița, al acestei autostrăzi peste Carpați, este de peste 40 de kilometri.

Din acest motiv CNAIR a prevăzut un proiect, intitulat sugestiv Lotul 6 al Autostrăzii Sibiu - Pitești, care prevede un drum expres care să lege Râmnicu Vâlcea de A1, prin DN73C, la Tigveni (puțin peste 20 de kilometri). 

Inițial, s-a dorit ca prin „Centura Vâlcii” să se creeze o conexiune peste dealuri cu autostrada, dat fiind terenul instabil pe care se află DN73C.

Din acest motiv, spre exemplu, traficul greu (mai mare de 7,5 tone), restricționat pe DN7 / E81, între Pitești și Râmnicu Vâlcea, nici nu a fost deviat pe acest tronson, dintre Curtea de Argeș și Râmnicu Vâlcea. Cei care încalcă aceste prevederi riscă amenzi drastice.

Doar că „legătura peste dealuri” avea destule necunoscute, motiv pentru care s-a renunțat la ea, dar proiectul „Centurii Vâlcii” a rămas în picioare. 

Din Râmnicu Vâlcea vor exista practic trei legături cu Autostrada Sibiu - Pitești: una pe Valea Oltului, pe la nodul rutier de la Cornetu (Racovița), alta prin „Centura Vâlcii” și implicit DN703G, iar cea de-a treia prin drumul expres (DN73C). Ultimele două variante ca și A1 Sibiu - Pitești sunt în lucru, la faza de proiectare.

Traseele sunt DN7 / E81 și DJ703L și sunt de-o parte și de alta a Oltului
Cele două trasee care leagă acum Râmnicu Vâlcea de Defileul Oltului Foto hartă

3,8 milioane de lei costă proiectarea „Centurii Vâlcii”

Conform documentației CNAIR, valoarea contractului de proiectare pentru „Centura Vâlcii” se ridică la peste 3,8 milioane de lei, cu TVA, luna februarie 2023 fiind termenul estimat pentru actualizarea studiului inițial, după care urmează elaborarea proiectului tehnic și a detaliilor de execuție.

Se dorește construirea unui drum cu două benzi de circulație pe sens, benzi de încadrare, acostamente și parapeți de protecţie.

Pe lângă traseu, există și alte diferențe între actuala centură de ocolire a municipiului Râmnicu Vâlcea și viitoarea „Centură a Vâlcii”.

Diferențele majore între vechile și noile centuri ocolitoare

„În primul rând accesul în noua variantă nu se va mai face direct, ci doar prin noduri rutiere bine stabilite. Practic, nu va mai putea fiecare să iasă din casă / curte, direct în centură ca până acum. Cum de altfel se întâmplă cu actuala centură de ocolire a municipiului Râmnicu Vâlcea. Nu se vor mai construi nici case și nici nu vor mai exista nici posibilitatea să intri direct de pe câmp în acest drum. Pentru că atunci noile variante ocolitoare nu și-ar mai avea rostul, ar fi doar o altă stradă...”, a explicat pentru „Adevărul” purtătorul de cuvânt al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Craiova, Tudor Cristian.

Centurile vechi au fost construite după alte normative, a mai menționat sursa citată.

„Noile centuri ocolitoare nu mai prevăd nici intersecții la nivel ori sensuri giratorii, decât la intrări și ieșiri. Acestea sunt prevăzute cu pasaje: traversări, subtraversări și supratraversări. În timp ce nodurile rutiere sunt podurile cu bretele, giratoriile sunt la nivel - trebuie să frânezi, să dai prioritate...”, a mai menționat reprezentantul DRDP Craiova, Cristian Tudor.

Traseul A1 Autostrada Sibiu - Piteşti, de peste 120 de kilometri, traversează trei judeţe: Sibiu, Vâlcea şi Argeş şi a fost divizat în şase secţiuni, dintre care ultima prevede drumul de legătură Râmnicu Vâlcea cu A1.

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite