Drumul expres menit să lege Râmnicu Vâlcea de Autostrada A1 Sibiu – Pitești, o incertitudine

0
Publicat:

Secțiunea 6 a autostrăzii A1 Sibiu - Pitești este în pericol să nu se mai construiască. Fondurile pentru drumul expres Râmnicu Vâlcea - Tigveni au fost blocate, după cum a anunțat deputatul Cristian Buican.

Drum afectat de alunecări care se vrea drum expres între Râmnicu Vâlcea și Autostrada Sibiu Pitești
DN73C leagă Râmnicu Vâlcea de Tigveni Argeș se dorește a fi drum expres Foto Google Maps jpg

Cele mai lungi și mai scumpe tronsoane, implicit și cele mai complexe, din Autostrada A1 Sibiu Pitești, vor străbate Vâlcea, prin zona montană, la o distanță apreciabilă față de capitala județului. 

Din acest motiv s-a decis ca Râmnicu Vâlcea să fie legat de A1 TransCarpați printr-un drum expres care se va conecta de autostrada A1, la Tigveni.

Deși s-a anunțat câștigătorul licitației care se va ocupa de documentația acestui tronson, încă este o mare necunoscută dacă și când anume se va realiza ceva efectiv.

Ițele poveștii unui drum cu cântec

În luna martie a anului trecut, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene publica Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), prin care 4,5 miliarde de euro urmau să fie investite pentru transport rutier și autostrăzi. Planul arăta ce autostrăzi și drumuri urma să facă Guvernul prin PNRR, printre care și drumul expres Râmnicu Vâlcea Tigveni.

Multă vreme realizarea drumului expres a fost o necunoscută, pentru că au existat discuții legate de soluția cea mai fezabilă pentru realizarea acestei legături.

Una dintre variante a fost ca drumul expres să coincidă cu DN73C, actualul drum național care leagă Râmnicu Vâlcea de Curtea de Argeș, prin Tigveni.

O altă variantă, mult discutată pe plan local, n-a fost luată niciodată în considerare de oficialitățile de la București.

De asemenea, au mai existat discuții și asupra formei acestui drum.

Semnale de alarmă, ignorate

Au existat nenumărate discuții pe tema drumului de legătură, cele mai înverșunate respingând total prima variantă, din cauza structurii deficitare a DN73C – un drum care reprezintă o eternă problemă din cauza alunecărilor masive care au loc deseori pe acest traseu. Pe mai toată existența acestui drum, tranzitarea mașinilor de mare tonaj a fost o aventură, drumul fiind în permanență în reparații, pe lângă faptul că șerpuiește printre sătuce și are  porțiuni și cu serpentine.

O realitate prea puțin înțeleasă din birourile de la București, dar deseori semnalată din teritoriu.

Acesta este și motivul pentru care rareori DN73 C mai este folosit ca variantă de ocolire pentru traficul greu de pe DN7 / E81, când sunt accidente sau alte probleme pe drumul care leagă Pitești de Râmnicu Vâlcea, pe Dealul Negru. Spre exemplu, vara aceasta când a fost nevoie de devierea traficului greu, în urma unor lucrări la carosabil, circulația s-a realizat prin Pitești - Slatina - Drăgășani - Râmnicu Vâlcea, iar de aici pe Valea Oltului. 

Din acest motiv s-a propus ca traseul drumului expres să fie cu totul altul, dar de fiecare dată discuțiile au rămas în „coadă de pește”, netrecând de stadiul de promisiune, ca și cele legate despre forma sa - ce fel de drum va fi. 

Drum care se vrea expres de legătură între Râmnicu Vâlcea și Autostrada A1 Sibiu - Pitești
DN73C leagă Râmnicu Vâlcea de Tigveni Argeș Foto Google Maps jpg

Între promisiuni și realizări

În luna septembrie a anului trecut, premierul de la acea vreme, Florin Cîțu, originar din acest județ, declara într-o vizită oficială la Vâlcea că va exista legătura între Tigveni și Râmnicu Vâlcea și recunoștea: „A fost drum expres, după aceea fost modificat. Eu sunt aici să vă spun că Tigveni - Râmnicu Vâlcea va fi drum expres...  Vom merge din nou la proiectul tehnic și, așa cum acest drum a fost drum expres în variantele inițiale, va redeveni drum expres”, dădea asigurări fostul premier.

În februarie 2022, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunța că a desemnat câștigătorul licitației pentru cele două loturi ale Secțiunii 6, respectiv Proiect – Construct Regiunea Transilvania.

Fapt reconfirmat în martie printr-un comunicat de presă al CNAIR care anunța că elaborarea DALI pentru DN73C, km 44+800 – km 55+000 Curtea de Arges – Tigveni (Lot 1) și elaborarea SF pentru Reabilitare/Modernizare DN73C km 55+000 – km 68+000 Tigveni – Municipiul Râmnicu Vâlcea (Lot 2), vor avea o valoare totală de 6,801,426.08 lei.

Fondurile urmau să fie prevăzute prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014 - 2020, cu 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul de Coeziune - 4,873,769.71 lei, 15% contribuția proprie 860,077.00 lei, restul de 1,067,579.37 lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA. 

O lună mai târziu, în aprilie, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, preciza pe pagina sa de Facebook suma defalcată pe fiecare lot în parte: reabilitarea şi modernizarea DN 73C – Curtea de Argeş şi municipiul Râmnicu Vâlcea contractele erau în valoare de 1,88 milioane de lei (fără TVA) şi, respectiv, 3,68 milioane de lei (fără TVA).

„Acest sector de drum (format din două loturi) este cunoscut şi ca Secţiunea 6 a A1 Sibiu – Piteşti, deoarece va asigura legătura rutieră directă a municipiilor Curtea de Argeş şi Râmnicu Vâlcea cu Autostrada Sibiu – Piteşti. Primul contract semnat vizează elaborarea Documentaţiei de Avizare a lucrărilor pentru DN 73C între Curtea de Argeş şi Tigveni (Lot 1). Al doilea contract are ca obiect elaborarea unui Studiu de Fezabilitate pentru modernizarea DN 73C între Tigveni şi Municipiul Râmnicu Vâlcea (Lot 2)”, explica Grindeanu.

Antreprenorul român avea la dispoziţie 11 luni pentru finalizarea contractului pentru Lotul 1 şi 14 luni pentru finalizarea obligaţiilor contractuale pentru Lotul 2. 

Importanța pentru vâlceni a drumului de legătură cu autostrada

La finele lunii septembrie, deputatul PNL Cristian Buican a anunțat că alocarea de fonduri prin PNRR a fost blocată, fără să ofere alte explicații în afara imixtiunii politice. A explicat însă de ce este atât de importantă această conexiune nu doar pentru Râmnicu Vâlcea.

„Pe culoarul reprezentat de Valea Oltului se realizează cea mai importantă legătură dintre sudul României, nordul și vestul acesteia. În prezent acest culoar trece prin Râmnicu Vâlcea. Prin realizarea Autostrăzii Pitești - Sibiu astfel încât să se realizeze traseul cel mai scurt dintre București și Sibiu, capitala județului Vâlcea se va afla la câțiva zeci de km de această importantă autostradă. Dezvoltarea în continuarea a municipiului Râmnicu Vâlcea și chiar a întregului județ depinde într-o măsură semnificativă de accesul rapid al mărfurilor și persoanelor atât spre sudul țării, cât și spre Transilvania, în special spre capitală”, a menționat parlamentarul vâlcean.

Variante mai mult sau mai puțin cunoscute

Distanța între Râmnicu Vâlcea și Cornet(u) - Perișani, unde va exista singurul nod rutier din Vâlcea, al Autostrăzii A1 Sibiu - Pitești, este de 45 de km. Aici, traseul va ieși de pe Valea Oltului și va tăia munții spre Argeș.

În schimb, de la Râmnicu Vâlcea până la Tigveni (pe DN73C) sunt doar 24 de kilometri.

Cea de-a treia variantă, cea care urma să plece din Râmnicu Vâlcea spre nordul județului, pentru a se lega de autostradă tot în județul Argeș, înainte de Tigveni, a fost pomenită mai mult pe plan local. 

Cel mai scurt traseu posibil merge pe dealurile dintre apropierea Râmnicului (varianta Runcu - Vâlcea și Ceparii Ungureni - Argeș) pe o distanță de până în 30 de kilometri, prin zone în care nu a mai ajuns niciodată asfaltul până acum, însă ar ocoli porțiunea cu probleme de alunecări de pe DN73C. 

În această zonă, de la nord de Râmnicu Vâlcea, paralelă cu Valea Oltului, s-au făcut în ultimii ani o serie de modernizări la infrastructura rutieră (Călimănești - Berislăvești - Robaia - Paltenu: DJ 703G), iar altele urmează să se realizeze (centura Râmnicu Vâlcea / DN7 - DJ 703L - Sălătrucel).

Un lucru este cert: discuțiile interminabile și nehotărârea pun în pericol soarta acestei conexiuni. Există riscul ca drumul expres menit să lege Râmnicu Vâlcea de Autostrada Sibiu Pitești, indiferent de varianta aleasă, să aibă soarta drumului expres Bistrița – Dej – Cluj, tăiat din Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR).

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite