Traficul de coșmar din Iași, tot fără soluții. Continuă războiul dintre șoferi și primărie

0
Publicat:

Traficul din Iași le dă în continuare bătăi de cap șoferilor care nu pot sau nu vor să renunțe la mașina personală în detrimentul transportului în comun, pe care mulți dintre ieșeni îl consideră în continuare depășit. 

Trafic în zona Nicolina din Iași. FOTO Andrei Luca
Trafic în zona Nicolina din Iași. FOTO Andrei Luca

Aglomerația de pe străzile Iașului atinge noi cote odată cu începerea școlii și urmează să ajungă în punctul maxim în luna octombrie, atunci când vor lua startul și cursurile de la universitățile din oraș, iar mii de studenți din județele limitrofe Iașului vor reveni pe străzile și așa neîncăpătoare ale orașului. 

Diverse asociații și ONG-uri au atras atenția asupra faptului că transportul în comun are nevoie în continuare de îmbunătățiri, iar ieșenii vor șosele lărgite și piste de biciclete care să lege toate cartierele, dar care să nu încurce zona pietonală și să fie realizate chiar pe marginea șoselei, la fel ca în marile orașe europene. 

Una dintre cele mai aglomerate zone din oraș, șoseaua Bucium, care face legătura între centrul orașului și o zonă care este tot mai căutată pentru noi cartiere de blocuri sau case, va intra în reabilitare începând cu toamna anului 2022, iar perioada în care se vor desfășura lucrările se anunță a fi una de coșmar pentru șoferi. 

Șoseaua va fi modernizată pe o porțiune de 3,4 km, pe sectorul cuprins între intersecția cu bld. Poitiers și intersecția cu stradela Păun. Drumul are patru benzi de circulație, cu o lățime care variază între 11 și 14 metri. Noul proiect cuprinde și amenajarea unor piste de biciclete, direct pe șosea sau pe trotuar, așa cum se întâmplă în celelalte zone din oraș. 

Municipalitatea susține că lucrările la rețeaua de gaze și de canalizare care au fost făcute în zona Bucium au stricat șoseaua, iar din această cauză, timpul de deplasare în trafic crește la orele de vârf. 

Banda unică nu i-a făcut pe ieșeni să renunțe la mașina personală

Banda unică de circulație, pe care au voie să meargă doar autobuzele și autovehiculele echipate taxi și care reduc cu mult timpul petrecut în trafic de mijloacele de transport în comun, nu i-a făcut pe ieșeni să renunțe la mașina personală și să folosească mai mult autobuzul sau tramvaiul.

La un an de la inaugurarea benzii unice în zona Nicolina-CUG, cozile de mașini sunt la fel de lungi, singurii mulțumiți fiind cei obișnuiți să circule cu mijloacele de transport în comun, aceștia parcurgând distanța de la periferia orașului până aproape de centru în doar câteva minute, spre deosebire de cei care circulă în continuare cu mașina și care, la orele de vârf, pot sta aproape o oră în autovehicul pentru a parcurge aceeași distanță. 

În prima zi de școală, părinții care au ales să își transporte copiii cu mașina personală au regretat, stând în trafic aproape două ore, dus-întors. 

„Au ieșit în intersecții cei de la Poliția Locală, dar care nu ajută deloc, ba chiar aș zice că mai mult încurcă. Cine e de vină? Cei care dau aprobări să se construiască blocuri în neștire”, a spus un șofer ieșean, care este de acord cu majoritatea celor care sunt împotriva noilor cartiere construite la marginea orașului. 

Banda unică pentru transportul în comun. FOTO Primăria Iași
Banda unică pentru transportul în comun. FOTO Primăria Iași

Noile piste de biciclete care ar urma să lege comunele din jurul Iașului cu orașul dar și majoritatea cartierelor între ele ar putea reprezenta un punct în plus spre aerisirea traficului din centru, însă proiectul încă așteaptă diverse concluzii din partea firmelor care fac măsurători în traficul ieșean. 

„Pistele propuse se concentrează pentru completarea celor existente din zona centrală, radial către cartierele de locuințe de la periferia orașului și către comunele învecinate. Astfel vor exista rute de conectare cu centrul municipiului Iași în cartierul Al. Cel Bun/ Dacia și în continuare spre Aparătorii Patriei până  la ERA, piste pentru biciclete pe șos. Voinești, pe bd. D. Cantemir, pe str. Elena Doamna și în cartierul Ciurchi”, se arată în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă. 

Cursă specială pentru elevi și studenți. FOTO Primăria Iași
Cursă specială pentru elevi și studenți. FOTO Primăria Iași

Stațiile de autobuz și de tramvai sunt și ele de multe ori arhipline, numărul autobuzelor scoase pe traseu fiind insuficient la orele de vârf, dimineața sau după-amiaza, atunci când  mijloacele de transport în comun sunt pline de elevi și studenți.

În ciuda faptului că municipalitatea pune la dispoziție tramvaie și autobuze dedicate special elevilor și studenților, aceștia consideră că ar fi nevoie de mai multe mijloace de transport în comun scoase pe traseu, mai ales dimineața. 

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite