Noul an școlar pentru elevii ucraineni veniți în România. Principala problemă: bariera lingvistică

0
Publicat:

Cadrul legislativ din România nu permite decât două variante: integrarea în sistemul de educaţie ca audienţi sau ca elevi. Apare însă o problemă: bariera lingvistică. La Iași există un singur cadru didactic care ştie limba ucraineană.

La Iași există un singur cadru didactic care ştie limba ucraineană  FOTO Shuttestock
La Iași există un singur cadru didactic care ştie limba ucraineană FOTO Shuttestock

Peste o sută de elevi ucraineni vor studia în noul an şcolar în instituţiile de învăţământ din judeţul Iaşi. Deşi au fost acceptaţi şi primiţi cu braţele deschise în şcolile din ieșene, copiii din Ucraina îşi găsesc cu greu locul. Învăţătorii şi profesorii spun că diferă în primul rând programa şcolară, iar bariera lingvistică este o altă problemă.

În context, în acest an vor fi organizate lecții de limba română pentru elevii din Ucraina. Inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași, Luciana Antoci, a precizat că orele vor fi organizate pe module și vor fi găzduite de sălile inspectoratului.

Bariera lingvistică nu îi afectează însă doar pe elevii din Ucraina, ci a apărut ca o provocare şi pentru cadrele didactice din Iaşi. ISJ a dorit să organizeze o serie de cursuri gratuite de limba română pentru tinerii din Ucraina, ca să se adapteze mai uşor şi să poată intra în şcolile din România. Însă există un singur cadru didactic care ştie limba ucraineană în județul Iaşi care îi sprijină pe cei de la ISJ să ofere aceste module lingvistice.

Da, vom organiza astfel de module lingvistice la Inspectoratul Școlar și ne sprijină în acest sens singurul profesor la nivel de județ care e cunoscător de limba ucraineană și, cu alte cuvinte, bariera lingvistică nu este doar a lor, ci este și a noastră atunci când dorim să inițiem demersuri care să-i sprijine”, explică Inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean Iași, Luciana Antoci.

Nu vor fi ascultați și nu vor primi note

Cadrul legislativ din România, spune Luciana Antoci, nu permite decât aceste variante: integrarea în sistemul de educaţie ca audienţi sau ca elevi. De aceea, spune inspectorul general, mulţi elevi din Ucraina au ales să lucreze în regim particular, sprijiniţi de mulţi profesori care s-au refugiat cu ei în Iaşi.

La Școala Gimnazială „Veronica Micle” din Iași au fost amenajate spații adecvate, unde se desfășoară activități recreative educaționale, cu 38 de copii ucraineni instituționali.

Începând din acest an le-am pus la dispoziție spații special amenajate. Vor fi grupați pe categorii de vârstă. Vor desfășura activități în comun cu elevii noștri, dar în mare parte a timpului vor fi împreună doar ei, cu personal specializat”, explică Gabriel Gavriluț, directorul Școlii Gimnaziale „Veronica Micle” din Iași.

De asemenea, în județul Iași s-au înscris 200 de copii care au urmat cursurile școlilor din Occident și ai căror părinți au revenit în țară.

La nivelul şcolilor din municipiu avem şi peste 200 de elevi care au venit în ultima perioadă împreună cu părinţii lor întorşi de la muncă din străinătate, pe care urmează să îi integrăm în şcolile ieşene. Ei sunt distribuiţi în mai multe şcoli care îi pot absorbi, fiindcă trebuie să rămânem pe o reţea şcolară deja aprobată, nu putem constitui formaţiuni de studiu noi, şi atunci trebuie să îi distribuim pe aceşti elevi acolo unde există locuri în şcolile din Iaşi. Nu vor învăţa în clase destinate special elevilor ucraineni”, a explicat Luciana Antoci, inspector şcolar general al ISJ Iaşi.

Specialiștii spun că prezenţa ca audienţi în rândul claselor de elevi români este importantă pentru tinerii din Ucraina fiindcă aceştia au nevoie de integrare lingvistică, socială, în comunităţile în care intră.

Iaşi

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite