Video Lucrările la Autostrada cu tuneluri pot începe. Obstacolul important înlăturat din calea șantierului VIDEO

0
Publicat:

Aproape 20 de hectare de pădure aflate pe traseul autostrăzii Deva - Lugoj vor fi defrișate, pentru a face loc sectorului de circa nouă kilometri numit „Autostrada cu tuneluri”.

Autostrada Lugoj - Deva, zona Holdea, unde va începe construcția tunelurilor. Foto: Daniel Guță
Autostrada Lugoj - Deva, zona Holdea, unde va începe construcția tunelurilor. Foto: Daniel Guță

Un „obstacol” important în calea începerii construcției tunelurilor de pe sectorul de nouă kilometri, rămas nefinalizat din Autostrada A1 Lugoj – Deva, o suprafață de pădure de 18,5 hectare, va fi înlăturat.

Defrișări pentru autostradă

Un ordin de ministru era necesar pentru a fi avizate defrișările.

„Veste bună de final de an de la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. A fost emis ordinul de ministru necesar pentru scoaterea definitivă din fondul forestier național a unei suprafețe necesare pentru construirea tunelurilor de pe autostrada A1 Lugoj – Deva, lotul 2, secțiunea E”, a informat Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.

Suprafața forestieră de 18,48 hectare se află în proprietatea publică a statului și administrarea Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva, Direcția Silvică Timiș, prin Ocolului Silvic Făget.

„Odată cu emiterea acestui ordin, nu mai există niciun fel de opreliști pentru eliberarea integrală a amplasamentului. După ce se va emite Autorizația de Construire, antreprenorul poate să intre pe șantier și să înceapă lucrările”, a informat DRDP Timișoara.

Recent, constructorii sectorului de autostradă au anunțat că angajează „mineri”, pentru construcția tunelurilor. Lucrările la Autostrada cu tuneluri din vestul României vor începe, cel mai probabil, în primăvara anului 2024.

În vara anului 2023, circa cinci kilometri din traseu au fost decopertați și pregătiți pentru lucrările de construcție de pe „Autostrada cu tuneluri” (video), însă pe cea mai dificilă porțiune a noii magistrale rutiere, constructorii nu au intervenit.

Au avut loc și defrișări de arbori, în zone unde nu a fost necesar ordinul de ministru pentru scoaterea din fondul forestier a suprafeței acoperite cu pădure.

Trei ani de lucrări la Autostrada cu tuneluri

Finalizarea celor nouă kilometri de autostradă este estimată pentru toamna anului 2026. „Pentru proiectarea și execuția Lotului 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva (secțiunile E și D), cu lungime de aproximativ 10 kilometri au fost alocate 45 de luni (11 luni proiectare și 34 de luni execuție). Contractul, finanțat prin PNRR, a fost semnat la începutul lunii octombrie a anului trecut (2022) la o valoare de 1,83 de miliarde de lei (fără TVA)”, informa Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Cea mai dificilă porțiune din tronsonul Margina-Holdea o reprezintă cele două ecoducte din zona Holdea. Ele vor avea peste doi kilometri și vor forma un culoar „verde” care va permite migrația animalelor sălbatice din Munții Poiana Ruscă spre Munții Apuseni.

Aşa-numitele tuneluri pentru urşi, aflate pe sectorul nefinalizat din Autostrada Lugoj Deva (100 de kilometri) au fost solicitate încă din 2010 de organizaţiile de mediu, printr-un memorandum transmis Comisiei Europene.

Acestea au cerut protejarea zonei traversate de autostradă, cuprinsă în situl Natura 2000 Podişul Lipovei – Poiana Ruscă.

Autostrada începută în anii 2000

Șoseaua de mare viteză traversează pe cei 100 de kilometri la care a fost proiectată în anii 2000 o regiune de șes și de câmpie, astfel că în mod normal nu ar fi trebuit să ridice mari probleme de proiectare și execuție.

Însă terenul instabil în anumite porțiuni și sectoarele care traversează arii protejate, incluse pe lista siturilor Natura 2000, au impus construcția unor ecoducte și lucrări, cum este tronsonul Dealul Liliecilor (video), condiționate de mai multe avize din partea statului român.

Primul dintre cele patru tronsoane ale sale, în lungime de 28 de kilometri, în județul Timiș, a fost finalizat în 2013, iar lucrările la celelalte trei loturi, care traversează județele Timiș și Hunedoara, au început în anul următor și urmau să fie finalizate până în 2016. Ele au fost date în folosință, cu excepția tronsonului de nouă kilometri aflat în prezent în șantier, în perioada 2017 – 2019.

Celelalte tronsoane din Autostrada Lugoj Deva au fost finalizate în perioada 2013 - 2019, în timp ce lucrările la sectorul de 9,13 kilometri au fost oprite din 2017.

Licitația a fost reluată de CNAIR, iar în 2022 contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor la tronsonul Margina-Holdea, inclusiv a tunelurilor, a fost atribuit unei asocieri conduse de Spedition UMB, pentru suma de peste 1,8 miliarde de lei, fără TVA, bani alocați de statul român prin Programul Național de Redresare și Reziliență.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite