Video Priveliști care dau fiori pe o șosea din Retezat. Fenomen distrugător pe drumul spre Gura Apelor VIDEO
0O șosea turistică din Munții Retezat, Hunedoara, se numără printre cele mai periculoase drumuri din România, iar venirea iernii o face și mai periculoasă.
Drumul Judeţean 685 Râu de Mori – Lacul Gura Apelor – Poiana Pelegii (Parcul Naţional Retezat), asfaltat până la barajul Gura Apelor a fost construit în anii ´70, în timpul lucrărilor la Amenajarea hidroenergetică Râu Mare – Retezat, care cuprinde Barajul Gura Apelor din Retezat, lacul său de acumulare și hidrocentralele Retezat și Clopotiva.
Drumul spre barajul Gura Apelor
Ultimii 25 de kilometri ai șoselei încep din satul Clopotiva și urcă prin valea Râului mare din Retezat spre barajul aflat la circa 1.000 de metri altitudine, care stăvilește un lac de acumulare întins pe 400 de hectare, înconjurat de munții Retezat și Țarcu (video).
Barajul Gura Apelor din Retezat a fost construit din anrocamente (bolovani şi pietriş), grohotiş, argilă, granit, roci stâncoase și era cel mai mare astfel de baraj din Europa anilor ´80.
Dimensiunile sale impresionante l-au transformat într-o atracție turistică. Barajul Gura Apelor din Retezat (video) are o înălţime maximă de 168 de metri, o lungime la coronament de 480 de metri, o lăţime maximă la bază de 574 de metri şi o lăţime la coronament de 12 metri.
Turiștii care vor să vadă lacul și barajul din Retezat au de parcurs un drum plin de pericole, mai ales iarna.
Șoseaua turistică din Hunedoara este extrem de degradată. Nu a mai fost modernizată din anii ’70, când vechiul drum forestier continuat cu potecile de munte de pe valea râurilor Mare și Lăpușnic a fost amenajat ca drum industrial pentru miile de camioane de mari dimensiuni folosite pe șantierele din Retezat.
Gropile formate cu timpul și șanțurile lăsate în carosabil în urma unor lucrări la rețeaua de apă și canalizare sunt obișnuite pentru numeroase drumuri din Hunedoara, însă niciunul dintre ele nu are prezintă atâtea riscuri cauzate de căderile de stânci și pietre ca drumul din Retezat.
Alunecări de teren frecvente
Cele mai vizibile urmări ale alunecărilor de teren pot fi văzute pe ultimii cinci kilometri ai șoselei, între popasul Gura Zlata și Barajul Gura Apelor din Retezat.
În cel puțin zece locuri, stânci uriașe desprinse din versanți au ajuns pe carosabil, împreună cu trunchiuri de copaci, maluri de pământ și cu nenumărații bolovani de toate mărimile.
Alunecările de teren sunt vizibile în mai multe locuri și pe malurile abrupte ale lacului Gura Apelor din Retezat.
„Ne-a fost un pic teamă la vederea acestei priveliști a drumului înainte de a ajunge pe baraj. Dar lacul și barajul sunt impresionante, iar la întoarcere o să fim și mai precauți în zonele cu riscă de căderi de pietre”, spune Laura, o turistă venită din Timișoara.
În timpul iernii, nu doar căderile de pietre și gropile de pe drumul spre barajul Gura Apelor (video) cauzează probleme călătorilor. Din loc în loc, izvoarele care coboară de pe versanții abrupți, acoperiți cu pădure, se revarsă peste șosea și creează la temperaturi negative punți de gheață, peste care mașinile pot aluneca.
Consiliul Județean Hunedoara informa că proiectul de reabilitare a drumul din Retezat, pe tronsonul Cârneşti (DN 68) – Baraj Retezat - Cabana Rotunda, (km. 8+219 – 32+873) este cuprins în Programul Naţional de Investiţii „Anghel Saligny”.