Povestea celei mai frumoase gări a Hunedoarei: locul în care timpul s-a oprit în anii 1950

0
0
Gara are o vechime de peste o jumătate de secol. Gara din Hunedoara. FOTO: D. G. ADEVĂRUL
Gara are o vechime de peste o jumătate de secol. Gara din Hunedoara. FOTO: D. G. ADEVĂRUL

Povestea gării din Hunedoara a început în anii 1950, în care România se afla sub influenţa sovieticilor. Arhitectura monumentului nu a făcut excepţie de la trendurile acelor vremuri, dar constructorii au avut grijă ca gara să se distingă printre celelalte staţii CFR din judeţ. Două fresce imense tapetează pereţii gării, înfăţişând scene din viaţa localnicilor. Cele două tablouri au devenit atracţii turistice.

Gara Hunedoarei a fost construită în anii 1950, iar arhitectura monumentului are influenţe sovietice. „Steaua lui Stalin” aşa cum era numit simbolul URSS, veghează de aproape şase decenii de pe turnul staţiei CFR, deşi în prezent puţini hunedoreni îi mai dau atenţie. Simbolul sovietic a ruginit, iar ceasul montat pe acelaşi turn a înţepenit de ani buni. Timpul pare să se fi oprit în loc pe peroanele staţiei, care sunt pustii în cea mai mare parte a zilei. În trecut, trotuarele largi, ornamentate cu vase şi scuaruri de flori, erau supraglomerate de sutele de muncitori care aşteptau să plece cu trenul spre combinat.

Liniştea gării
Gara avea un restaurant, două săli de aşteptare, iar în jurul ei câteva baruri şi terase îi primeau pe navetiştii combinatului siderurgic. Cele mai multe dintre încăperi au fost puse sub lacăt, au intrat forţat în conservare.

Pe liniile ferate, rar mai rămâne câte o locomotivă. Iarba acoperă terasamentul feroviar şi se întinde peste calea ferată ruginită. Acum, doar două trenuri mai pornesc din gara Hunedoarei spre Simeria, iar cele două vagoane ale acestora sunt şi ele mai mult goale.

Totuşi, gara a rămas unul dintre monumentele cu care localnicii se mândresc şi una dintre cele mai frumoase din judeţ. Clădirea staţiei feroviare se impune printre supermarketurile şi ruinele industriale care o înconjoară.

Peroanele ei sunt folosite ca decor pentru amatorii de fotografie, iar holul mare al gării oferă un peisaj suprarealist. Două fresce imense ocupă pereţii monumentului. Una dintre ele înfăţişează o scenă din vechile uzine ale oraşului, în care personajele sunt muncitori şi oţelari. În cel de-al doilea tablou, acţiunea se mută pe unul din dealurile Hunedoarei, ocupat de alţi muncitori aflaţi la iarbă verde. În fundalul tabloului, apar din nou uzinele. Frescele şi-au pierdut coloritul şi s-au degradat o dată cu trecerea timpului, dar continuă să atragă atenţia vizitatorilor.

Hruşciov, întâmpinat la gară de mii de hunedoreni
Cel mai important moment din istoria gării s-a petrecut în iunie 1962, când Hunedoara a fost vizitată de liderul Uniunii Sovietice, Nikita Hruşciov. Însoţit de şeful de stat Gheorghe Gheorghiu Dej, Hruşciov a coborât din trenul special cu care călătorise în uralele a mii de hunedoreni, aduşi special pentru a participa la întâmpinarea liderului URSS.

Gara din Hunedoara, aprilie 2014

„Încă înainte cu mult de sosirea lui Hruşciov cu trenul special, mulţimi mari de oameni au fost aduse la gară pentru a repeta lozincile de întâmpinare. Hruşciov călătorise întreaga noapte spre Hunedoara, după ce vizitase rafinăriile de din Oneşti. Urma să plece din Hunedoara spre Lupeni, unde se află cele mai importante mine de cărbune din România. Întreaga populaţie de 55.000 de locuitori ai Hunedoarei a ieşit în stradă, înfruntând cu steguleţe roşii fluturate energic căldura tropicală, pentru a-i aduce onoruri liderului sovietic şi oficialităţilor guvernului comunist”, relatau reporterii Asociated Press.

image

Vă recomandăm şi:

Nikita Hruşciov, cel mai puternic om care a vizitat Hunedoara. Cum a fost primit şeful URSS în ţinutul lui Dracula          Hunedoara a intrat pentru prima dată în atenţia celor mai importante ziare occidentale în vara anului 1962, după ce a primit vizita liderului sovietic Nikita Hruşciov. Întreg oraşul şi-a schimbat înfăţişarea pentru a-l onora cum se cuvine pe şeful URSS, considerat unul dintre cei mai influenţi oameni din lume.

FOTO Gara Hunedoarei, locul unde sunt păstrate simbolurile din comunism       Gara municipiului Hunedoara a devenit o umbră a ceea ce însemna pentru localnici în deceniile trecute. Peroanele ei au rămas pustii. De două ori pe zi, trenurile de navetişti mai pornesc din gară spre Simeria, însă de cele mai multe ori garniturile sunt goale.

FOTO Nikita Hruşciov şi Gheorghe Gheorghiu Dej au cinat aici. Fostul restaurant Corvin este aproape ruinat             În vara anului 1962, Hunedoara primea vizita istorică a liderul Uniunii Sovietice, Nikita Hruşciov. Cel mai puternic om al URSS din acea vreme a vizitat Castelul Corvinilor şi combinatul Hunedoarei şi a cinat „La groapă”, locul cochet ce urma să poarte numele de Restaurantul Corvin. Ultimii ani au transformat imaginea fostului restaurant Corvin, cea mai mare parte a complexului fiind lăsată în paragină.

„Acesta este Petru Groza!” Cum l-au caracterizat jurnaliştii americani pe capitalistul din Deva devenit şeful primului guvern comunist          „Este genul de om pe care sovieticii l-ar exila inevitabil în Siberia. Şi totuşi conduce un guvern comunist”, titrau ziarele americane după ce avocatul şi moşierul din Deva fusese impus de sovietici la conducerea primului guvern comunist. Povestea celui mai important om politic din trecutul Hunedoarei devenea astfel, în 1946, subiect de presă în Statele Unite ale Americii.

FOTO “Jocurile foamei” din primele zile ale anului 1990: cum reacţionau hunedorenii în faţa ajutoarelor umanitare trimise din Occident            În săptămânile care au urmat de la răsturnarea regimului Ceauşescu, vreme în care românii se confruntau cu o situaţie ce poate părea de neconceput în prezent, iar teama de foamete era întreţinută de nesiguranţa în care se afla societatea, sosirea primelor ajutoare umanitare trimise în ţară din Occident a creat situaţii incredibile.

Mai multe - Hunedoara

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite