Fosile de dinozauri unice în lume au fost găsite în Țara Hațegului. Cum arătau dinozaurii pitici FOTO

Fosilele unor dinozauri pitici, din grupul Rhabdodontidae, au fost descoperite în ținuturile Hațegului, iar cercetătorii care le-au studiat au ajuns la concluzia că sunt unice în lume.

Fosile de dinozauri descoperite la poalele Retezatului. Foto: Janos Magyar

Fosile de dinozauri din familia Rhabdodontidae, unice în lume, cu o vârstă de aproximativ 70 de milioane de ani, au fost descoperite în ținuturile Hațegului, informează Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului.

„Primele indicii ale existenței siturilor fosilifere din zonă au fost identificate încă din 2019, iar cercetările ulterioare au scos la lumină resturile unor asociații bogate de vertebrate care au trăit aici către sfârșitul perioadei Cretacic”, au transmis reprezentanții geoparcului.

Fosilele aparțin unei specii erbivore, bipedă și de talie mică, de până la șase metri lungime, membră a grupului Rhabdodontidae (foto).

Potrivit specialiștilor, oasele descoperite sunt într-o stare de conservare foarte bună, fără să fi fost sparte sau deteriorate în mod excesiv în pofida vechimii lor și includ și părți ale scheletului care nu au fost niciodată identificate la Rhabdodontide anterior acestui studiu.

„Deși rude apropiate ale acestor dinozauri au fost descoperite și pe alte continente, de exemplu în America de Nord sau chiar Australia, familia Rhabdodontidae în sine a fost strict endemică arhipelagului insular al Europei cu 85 până la 66 de milioane de ani în urmă. Acest grup de dinozauri ierbivori relativ mici ca și talie, de doi până șase metri lungime, include nouă specii diferite, dintre care trei sunt cunoscute doar din zona Transilvaniei. În plus, multe dintre aceste specii au fost identificate doar recent, în ultimele două decenii”, a declarat drd. Janos Magyar, autorul principal al studiului fosilelor descoperite.

Materialul recuperat cuprinde resturile asociate a doi – trei indivizi aparținând aceleiași specii, cu talii similare și de la care s-au păstrat atât oasele diagnostice ale craniului, cât și vertebre și oase ale membrelor.

„Astfel de asocieri de resturi scheletice reprezentând diferite părți ale corpului - și care, deci, permit o reconstituire fidelă a morfologiei animalului – sunt extrem de rare în cazul Rhabdodontidelor, iar cea studiată de noi este prima documentată temeinic din împrejurimile Văliorii”, a spus dr. Zolton Csiki-Sava, unul dintre cercetători.

În timpul Cretacicului târziu, Rhabdodontidae a fost cel mai bine reprezentat grup de erbivore europene de talie mică-mijlocie.

„Cele mai vechi fosile atribuite grupului Rhabdodontidae provin din Europa de Est. De acolo, aceste animale s-ar fi putut răspândi spre vest, iar mai târziu anumite specii s-ar fi putut întoarce pe actualul teritoriu al Țării Hațegului. Fluctuațiile nivelului mării și procesele tectonice au dus la crearea unor punți terestre temporare între diferitele insule, ceea ce a permis dinozaurilor să se răspândească spre alte teritorii, apreciază cercetătorii”, arătau reprezentanții Geoparcului.

Dinozauri pitici din Țara Hațegului

În regiunea Țara Hațegului, de la poalele Retezatului, primele fosile de dinozauri au fost descoperite aici la sfârşitul secolului al XIX-lea, de către Franz Nopcsa (1877 – 1933), savantul din Hunedoara care a revoluţionat paleontologia.

Franz Nopcsa în două ipostaze. Foto: Wikipedia.

În acele timpuri, localnicii le numeau „oase de urieși”, pe care le găseau la tot pasul în jurul localităților Sânpetru, Vălioara și Ciula Mare de la poalele Retezatului. Pe seama lor au creat o mulțime de legende, în Țara Hațegului poveștile despre „urieși” abundând în tradiția locală.

Însă oamenii de știință au numit speciile care au trăit în urmă cu 66 – 67 de milioane de ani acest ținut dinozauri pitici, pentru că cele mai multe nu atingeau dimensiuni de zece metri. Țestoase uriașe, crocodili și dinozauri pitici făceau parte din fauna „insulei” din Transilvania.

„Resursele limitate de hrană ce erau disponibile în aceste părți ale Europei, la acel moment, au dus la reducerea dimensiunii corpului acestor animale”, arăta paleontologul Felix Augustin.

De-a lungul timpului, au fost găsite în Ţara Haţegului, întâmplător sau în timpul activităţilor ştiinţifice, o mulţime de alte fosile, de dinozauri ierbivori și carnivori.

La începutul anilor 2000 a fost înfiiţat geoparcul numit în prezent Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului, coordonat de Universitatea din Bucureşti, cea care derulează de patru decenii activităţi de cercetare în zonă. Mai multe trasee turistice amenajate duc spre locurile care au păstrat urme ale existenței dinozaurilor pitici în Țara Hațegului.

Hunedoara