Video Cenușăreasa Ardealului își recapătă strălucirea prin turism. Unde sunt construite cele mai spectaculoase șosele
0Mai multe șosele turistice construite și modernizate în Hunedoara ar putea transforma județul din „Cenușăreasa Ardealului” într-unul dintre cele mai vizitate locuri din România. Noile rute duc în inima Daciei și a Retezatului și la Castelul Corvinilor.

Hunedoara a fost numit în ultimii ani „Cenușăreasa Ardealului”, pentru că se află printre județele cu cele mai slabe performanțe economice din regiune. Totuși, potențialul turistic și o serie de investiții în infrastructură ar putea reda județului vitalitatea din trecut.
Reper al industriei metalurgice, mineritului și energiei, județul Hunedoara a ajuns să fie numit și Cenușăreasa Ardealului în urma performanțelor economice modeste, din ultimele decenii, comparativ cu alte județe ca Arad, Timiș, Cluj, Alba, Sibiu și Bihor.
Economia Hunedoarei, afectată de prăbușirea industriei comuniste
Economia Hunedoarei a avut de suferit în ultimii ani în urma valurilor de restructurări și falimente din siderurgie și minerit, industrii care asigurau peste 100.000 de locuri de muncă în anii ‘90. Locul foștilor coloși ai României (video - rămășițele combinatului din Hunedoara) comuniste a fost luat de ruine, iar investițiile majore s-au lăsat așteptate.
În acest timp, zeci de mii de oameni au părăsit zona, unii pentru a munci în Occident, alții s-au întors în zonele natale sau au migrat spre orașe mai dezvoltate, ori cu o economie mai dinamică, apropiate fiind Timișoara, Arad, Cluj-Napoca.
Hunedoara a ajuns printre județele din România cu cele mai mici salarii medii nete, acesta fiind de 4.108 lei, în 2024. De asemenea, nu este atractivă nici la capitolul ratei profitului înregistrat de companii și nici în privința atragerii investițiilor importante. Una dintre excepții este Termocentrala Mintia, a cărei modernizare care implică o investiție de 1,4 miliarde de euro.
Județul Hunedoara este traversat de Autostrada A1 de la est la vest (dinspre Sibiu și Cluj-Napoca spre Arad și Timișoara) și de noua magistrală feroviară de mare viteză a României (Coridorul IV Pan-European, care leagă Europa Centrală de portul Constanța), fapt care îi oferă un avantaj geografic, insuficient valorificat, față de județele învecinate din vestul României.
Perlele turismului din România sunt în Hunedoara
Deși nu mai excelează în ce privește performanțele economice și industriale, Hunedoara păstrează câteva dintre cele mai valoroase atracții turistice și monumente ale naturii, populare atât pentru români, dar și pentru călătorii străini.
Aici se află Castelul Corvinilor din Hunedoara, unul dintre cele mai importante castele medievale din sud-estul Europei, cetățile dacice și Sarmizegetusa Regia - incluse în patrimoniul cultural mondial UNESCO, Ulpia Traiana Sarmizegetusa (video)- situl bine conservat al metropolei romane întemeiată de împăratul Traian în Dacia și Parcul Național Retezat - prima rezervație a naturii din România și locul care păstrează cel mai bine rămășițele marilor glaciațiuni.
Cele mai importante obiective turistice ale Hunedoarei au atras în 2024 peste 600.000 de vizitatori, arată statisticile publicate recent de Direcția Generală de Administrare Monumente și Promovare Turistică a Județului Hunedoara, din care mai mult de jumătate au ajuns la Castelul Corvinilor.
Mai mult decât izolarea unora dintre aceste obiective și promovarea lor ineficientă, mulți turiști au semnalat drept principal obstacol infrastructura deficitară, care a îngreunat accesul și vizitarea acestora.
În urmă cu aproape un deceniu, autoritățile din Hunedoara au promis modernizarea drumurilor de acces către cele mai renumite monumente și atracții ale județului, incluzându-le pe lista șoselelor turistice prioritare.
Însă proiectele au întâmpinat numeroase obstacole, iar până astăzi doar o parte dintre aceste rute au fost reabilitate, în timp ce altele abia au intrat în șantier. Localnicii speră că noile drumuri moderne ar putea reda strălucirea „Cenușăresei Ardealului” și, prin turism, ar oferi județului o șansă reală de redresare economică după decenii de declin industrial.
Noile șosele turistice din Hunedoara
În perioada 2014 - 2015, jumătate din cei aproape 40 de kilometri ai drumului Orăștie - Sarmizegetusa Regia (DJ 705A), au fost transformați dintr-un drum forestier greu inaccesibil iarna într-o șosea modernă, construită cu fonduri europene.
În primăvara anului 2024, al doilea tronson al rutei turistice, între Orăștie și Costești, a intrat în șantier. Lucrările la drumul județean de 17 kilometri, extrem de degradat, vor trebui finalizate în 2026, iar odată cu inaugurarea sa, principala cale de acces spre cetățile dacice ar trebui, spun autoritățile, să atragă un număr mult mai ridicat de vizitatori la cetățile dacice Sarmizegetusa Regia, Costești și Fețele Albe.
Stadiul lucrărilor este de aproximativ 85 la sută, arată reprezentanții Consiliului Județean Hunedoara. În 2024, peste 50.000 de turiști au vizitat Sarmizegetusa Regia.
Tot în șantier se află și principala cale de acces, cu mașina, în Parcul Național Retezat. Tronsonul rutier de 25 de kilometri al DJ 685, care leagă localitatea Râu de Mori de barajul Gura Apelor din Munții Retezat (video) este considerat unul dintre cele mai riscante drumuri din România, pe ultimii săi kilometri, din cauza alunecărilor de teren și căderilor de pietre frecvente.
În anumite zone, stânci uriașe s-au desprins și au ajuns pe carosabil, ceea ce a determinat autoritățile să prevadă în proiectul de modernizare montarea unor plase de protecție. Lucrările au început în toamna anului 2024 și vor trebui finalizate în 2026, stadiul lor fiind de circa 15 la sută.
Drum rapid spre Castelul Corvinilor
Cel mai așteptat drum din Hunedoara este șoseaua TransRegio Hunedoara – Sântuhalm (Deva) – Autostrada A1, care va facilita turismul la Castelul Corvinilor (video). Investița, pentru care este realizat studiul de fezabilitate, va fi finanțată prin Programul Operațional Transporturi 2021-2027.
„Proiectul vizează modernizarea a 9,35 kilometri din actualul DJ 687 și construirea unui nou sector de drum (4,5 kilometri) cu patru benzi, care va include poduri rutiere peste calea ferată și râul Mureș și un nod rutier modern de conectare la A1, realizat de CNAIR. Proiectul vizează conectarea municipiilor Deva și Hunedoara la noul nod rutier care va fi realizat în comuna Hărău”, a informat Consiliul Județean Hunedoara. Aproape 400.000 de turiști au ajuns în 2024 la Castelul Corvinilor din Hunedoara și alți peste 80.000 la Cetatea Devei.
Potrivit administratorului public al județului Hunedoara, Costel Avram, după sărbătorile de Paște va intra în șantier și drumul Hunedoara - Hațeg, ruta pelerinilor spre Mănăstirea Prislop, iar o altă șosea turistică, Hunedoara - Lacul Cinciș, așteaptă desemnarea câștigătorului licitației pentru modernizare.