Video Calea ferată a momârlanilor ajunge la fier vechi. Hoții grăbesc sfârșitul liniei de 150 de ani VIDEO
0Hoții grăbesc sfârșitul unei căi ferate istorice din Valea Jiului. Calea ferată Lonea-Petrila (video) din Hunedoara nu mai este folosită, din cauza unei surpări, însă a stârnit interesul infractorilor, care i-au furat șinele.
Mai multe șine ale căii ferate miniere Lonea – Petrila din Hunedoara au fost furate în ultimele zile. Veche de un secol și jumătate, linia ferată îngustă din Valea Jiului nu a mai fost folosită la transportul cărbunelui din primăvara anului 2023, după ce o surpare a afectat o porțiune din terasamentul acesteia.
Calea ferată minieră, administrată de Complexul Energetic Hunedoara (acum Complexul Energetic Valea Jiului), nu a mai fost reparată și nici supravegheată în ultimele luni.
Hoții au apărut pe calea ferată a momârlanilor
Unii localnici au propus revitalizarea ei, în scop turistic, în schimb alții i-au produs distrugeri. În lipsa îngrijirii, a fost de așteptat să apară și primele furturi pe calea ferată minieră din Valea Jiului.
„Luni, 30 octombrie 2023, Poliția Orașului Petrila a fost sesizată cu privire la faptul că la fosta mină Petrila, din zona de încărcare ce aparține de Minei Lonea, a fost sustrasă șină de cale ferată cu ecartament îngust de către persoane necunoscute. Polițiștii ajunși la fața locului au constatat că, din zona încărcare (silozul) a fost sustrasă șina pe o lungime de 30 metri și două bucăți de limbă de macaz. Polițiștii au întocmit un dosar de cercetare penală sub aspectul săvârșirii infracțiunii de furt calificat”, a informat Inspectoratul de Poliție Județean Hunedoara.
Mina de cărbune Lonea din Valea Jiului a fost deschisă în anul 1873, iar odată cu ea a fost înființată și calea ferată Lonea Petrila, în lungime de circa cinci kilometri, folosită pentru transportul cărbunelui și al călătorilor spre centrul Văii Jiului.
Calea ferată a momârlanilor, construită în ținutul de la poalele munților Parâng și Șureanu, a fost folosită aproape fără întrerupere timp de un secol și jumătate. Localnicii s-au atașat de ea, chiar dacă în ultimii ani, vagoanele de cărbune au circulat tot mai rar pe linia îngustă.
Calea ferată a momârlanilor pornea din mina de cărbune Lonea pe valea Jiului de Est, traversând localitățile miniere Lonea și Petrila, până la fosta mină Petrila, închisă în 2015.
De aici, cărbunele era încărcat în vagoane de ecartament standard, care îl transportau la Termocentrala Paroșeni și, în trecut, la preparațiile miniere ori la Termocentrala Mintia.
Din 2019, minele Lupeni și Lonea din Hunedoara se află în programul de închidere definitivă stabilit de Guvernul României şi Comisia Europeană și își vor înceta activitatea până la sfârșitul anului 2024. Lucrările de închidere şi ecologizare a celor două mine de cărbune vor trebui finalizate cel târziu în anul 2026, iar acest lucru înseamnă că vor dispărea cele mai multe dintre clădirile și instalațiile celor două exploatări.
Unii localnici au vrut să o salveze
Cel mai probabil, odată cu închiderea minei Lonea va dispărea și calea ferată Lonea-Petrila cu o istorie de un secol și jumătate.
Începutul sfârșitului pentru traseul feroviar a avut loc brutal, în primăvara acestui an, când o surpare de teren, care a avut loc în apropiere de mina Lonea, a dus la oprirea circulației trenurilor cu cărbune între Lonea și Petrila.
De atunci, conducerea Complexului Energetic Hunedoara (actualul Complex Energetic Valea Jiului, care administrează minele de cărbune) nu a mai luat nicio măsură pentru stabilizarea terenului și pentru reabilitarea terasamentului și căii ferate înguste, afectate atunci pe un segment de circa zece metri.
Potrivit reprezentanților societății de stat, surparea ar fi fost produsă la scurt timp după ce constructorii unui bloc de locuințe sociale, aflat în apropiere de calea ferată, în Petrila, au îndepărtat pilonii de beton ai unui zid de sprijin, de la poalele dealului. Cu timpul, alunecarea de teren s-a accentuat, afectând și câteva case de pe marginea căii ferate.
„Nu știu ce se va întâmpla cu calea ferată Lonea-Petrila”, afirma Cristian Roșu, director la Complexul Energetic Valea Jiului.
Unii localnici au propus clasificarea ca monument istoric și promovarea ca atracție turistică a tronsonului feroviar de circa șase kilometri, în trecut de 11 kilometri, dintre cele două localități miniere.