Rămășițele unei stații de despăduchere pe linia ferată, din perioada Primului Război Mondial, la Galați

0
0

Stația de despăduchere din Gara Larga a fost înființată în perioada Primului Război Mondial. Călătorii veniţi din Rusia, dar şi vagoanele erau supuse dezinfectării cu celebrul DDT.

Mesaj comunist, încă prezent la intrarea în Gara Larga FOTO: C.Mazilu
Mesaj comunist, încă prezent la intrarea în Gara Larga FOTO: C.Mazilu

În Gara Larga, unde vagoanele sunt transferate de pe boghiurile cu ecartament mare, specific zonei Rusiei, pe cele normale, europene, a fost construită o linie cu ecartament mai mare. Astfel, gara şi-a căpătat denumirea de „Larga”.

În acest loc, în perioada Primului Război Mondial, s-a înfiinţat o staţie de despăduchere.  Călătorii veniţi din Rusia şi vagoanele era supuse dezinfectării cu celebrul DDT. Despăducherea trenurilor şi călătorilor era impusă de măsurile de carantină cerute de autorităţile sanitare. Asta deoarece păduchii erau vectorul de transmitere a numeroase boli, precum tifosul.

Fosta stație de despăduchere din Gara Larga FOTO: Arhivă Adevărul
Fosta stație de despăduchere din Gara Larga FOTO: Arhivă Adevărul

Diclor-Difenil-Tricloretanul (denumirea prescurtată DDT)  este un insecticid, care datorită acțiunii eficiente în combaterea insectelor și a costului redus de producție, a fost folosit pe scară largă timp îndelungat.

În decursul timpului s-a constat, însă, că unele substanțe chimice rezultate prin descompunerea lui provoacă tulburări endocrine. Mai grav, s-a presupus că ar avea și un efect cancerigen.

„Toate aceste efecte secundare nedorite au dus în anii 1970 la interzicerea utilizării DDT-ului în țările industrializate, iar din anul 2004 prin „Convenția de la Stockholm” s-a interzis folosirea lui pe tot globul pentru agricultură, dar este în continuare folosit pentru combaterea insectelor care sunt vectori ai unor boli transmisibile, ca de exemplu malaria sau tifosul exantematic”, potrivit Wikipedia.

După anul 1948, stația de despăduchere a fost rebotezată în staţie de dezinsecţie. După Revoluție, în anul 1990, ea a fost abandonată. Folosită în scop industrial, calea ferată a fost împodobită de comunişti cu mesaje mobilizatoare. 

Mesaj comunist la intrarea în orașul Galați 

La peste trei decenii de la Revoluţie, la Galaţi încă mai există un mesaj din perioada comunistă. Peste o cale ferată aflată în apropierea punctului de vamă Giurgiuleşti (România –Republica Moldova) dăinuie un mesaj de mari dimensiuni din epoca Ceauşescu: „Trăiască și înflorească scumpa nostră patrie Republica Socialista Română”.

Mesajul este amplasat într-o fostă gară prin care, în perioada comunistă, se aduceau mărfuri din fostul spaţiu sovietic, în special pentru combinatul siderurgic din Galaţi.

Istoria fostei gări este foarte veche. Potrivit istoricilor, Gara numită „Larga” a apărut în secolul XIX, în perioada de maximă înflorire a oraşului Galaţi. Gara Larga a avut un rol important după 1960, pentru Combinatul Siderurgic. Prin intermediul ei se transportau din Rusia minereu şi produse laminate.

Mesaj comunist la intrarea în Gara Larga FOTO: C.Mazilu
Mesaj comunist la intrarea în Gara Larga FOTO: C.Mazilu

Linia ferată fusese dată în exploatare, iar de la principala gară a oraşului fuseseră montate noi linii spre portul atât de căutat de comercianţii versaţi ai lumii. Era o perioadă când România, încă tributară Imperiului Otoman, deţinea între graniţele sale trei judeţe din Basarabia: Cahul, Ismail şi Bolgrad.

În 1877, se construieşte linia ferată Galaţi-Reni şi de aici, aceasta pleca până la Bender (Tighina). Aflată pe malul sudic al lacului Brate, calea ar fi fost construită cu ajutorul Rusiei, pentru a facilita transportul soldaţilor spre teatrul de operaţiuni al Războiului Ruso-Turc din 1877-1878, la care a participat şi România, în urma căruia şi-a câştigat independenţa.

Galaţi


Ultimele știri
Cele mai citite