De ce a dinamitat Armata Română cel mai frumos pod din ţară, construit de marele inginer Anghel Saligny

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Podul de la Cosmeşti a fost dinamitat în Primul Război Mondial FOTO: Arhivele Naţionale-Filiala Vrancea
Podul de la Cosmeşti a fost dinamitat în Primul Război Mondial FOTO: Arhivele Naţionale-Filiala Vrancea

Podul de la Cosmeşti, construit de inginerul Anghel Saligny, a fost dinamitat de către Armata Română, în timpul Primului Război Mondial, pentru a împiedica trecerea peste Siret a trupelor germane.

Potrivit istoricilor, în anul 1882, marele inginer român Anghel Saligny, născut la Şerbăneşti, judeţul Galaţi, a realizat proiectul podului de la Cosmeşti. Construcţia podului a durat trei ani, mai exact din 1885 şi până în 1888. 

Podul era conceput etajat: cu cale ferată deasupra şi rutieră jos. Datorită elementelor metalice ornamentale, la vremea aceea era considerat ca fiind cel mai frumos pod din ţară. Materialul din care a fost făcut podul a fost realizat la Viena, fiind adus pe Dunăre până la Galaţi şi Brăila.

Pentru prima dată, la construcţia acestui pod s-a folosit aerul comprimat sub clopot, metodă utilizată la podul Rochester din Abnglis de Fleur Saint Dennis în anul 1851”, se precizează în Arhiva Primăriei Cosmeşti. 

Podul construit de inginerul Anghel Saligny a fost folosit aproape 30 de de ani, până în 2 august 1917. Atunci a fost dinamitat de către Armata Română, în timpul Primului Război Mondial, pentru a împiedica trecerea peste Siret a trupelor germane. 

„Pe lângă acest pod, Generalul Eremia Grigorescu a condus în zilele de 29 iulie - 6 august 1917 o memorabilă rezistenţă de înfrângere a trupelor germane vrăjmaşe care ajunseseră până la pod. Urmele celui de-al doilea pod se cunosc şi astăzi, sub podul actual, când apele scad”, se arată pe site-ul Primăriei Cosmeşti. 

pod cosmesti

sursa: Arhivă 

După terminarea războiului, pe picioarele primului pod de la Cosmeşti, s-a construit ce-l de-al treilea pod, provizoriu, cu un singur nivel pentru calea ferată şi rutieră, care a funcţionat până în anul 1924.

Între anii 1921-1924 s-a construit cel de-al patrulea pod, care există şi astăzi. 

Un nou pod peste Siret, la Cosmeşti 

Recent, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat că CNAIR a desemnat câştigătorul contractului pentru proiectarea şi execuţia Podului de la Cosmeşti, pe DN24. Contractul are o valoare de 146,49 milioane de lei fără TVA, fonduri europene.  Constructorul are la dispoziţie cinci luni pentru proiectare şi 19 luni pentru construcţia efectivă, 

În cadrul proiectului trebuie executate următoarele lucrări: construcţia noului pod rutier peste râul Siret, construcţia unui sector nou de drum (în lungime de aproximativ 6 km), precum şi amenajarea unui pasaj rutier peste calea ferată Mărăşeşti – Tecuci

După finalizarea lucrărilor noul traseu va asigura ocolirea comunei Cosmeşti tranzitată acum de DN24 pe relaţia Tişiţa - Tecuci - Bârlad - Vaslui - Crasna – Iaşi.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Podul suspendat de la Brăila: În ce stadiu sunt lucrările la cel mai mare pod din România VIDEO

Podul suspendat peste Dunăre, la răsărit. Imagini superbe realizate de un fotograf profesionist FOTO

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite