Cum şi când puteţi cere Primăriei să vă renoveze blocul. La dispoziţia României sunt sume uriaşe de la UE
0Proiectele pot fi depuse de către asociaţiile de proprietari la primării, în baza POR/2020, începând cu data de 16 martie, cererile de finanţare având ca termen limită de depunere data de 16 iulie 2020.
Uniunea Europeană pune la dispoziţia administraţiei publice locale din România încă o linie de finanţare nerambursabilă, de data aceasta de aproape un miliard de euro, pentru reabilitarea termică şi renovarea blocurilor, în parteneriat cu asociaţiile de proprietari, ca efect al aplicării POR/2020/3/3.1/A/3/NE,SE,SM,C, Axa prioritară 3, Prioritatea de investiţii 3.1, Operaţiunea A - Clădiri rezidenţiale.
Apelul de proiecte a fost deja lansat, iar termenul de depunere a acestora de către asociaţiile de proprietari interesate este 16 martie 2020, ora 10,00.
Asociaţiile de proprietari au posibilitatea să intre în parteneriat cu primăriile implicate (ţine de decizia fiecărei administraţii locale; până acum au anunţat participarea majoritatea municipiilor mari, printre care Bucureşti, Galaţi, Iaşi sau Constanţa) şi să beneficieze de programul de creştere a eficienţei energetice a blocurilor de locuinţe.
Cererile de finanţare vor putea fi transmise serviciilor specializate din primării (de unde se pot obţine şi sfaturi competente legate de procedură şi de documentele necesare) până la data de 16 iulie 2020, ora 10.00.
După cum ne-a lămurit Primăria din Galaţi, pentru ca administraţia locală să poată accesa fonduri europene în vederea reabilitării blocurilor este nevoie însă de iniţiativa asociaţiilor, fiind vorba despre proprietăţi private.
Astfel, pentru întocmirea documentaţiei tehnice este nevoie de hotărârea adunării generale a asociaţiei, prin care aceasta îşi dă acordul pentru reabilitarea blocului, precum şi tabelul cu semnăturile a cel puţin 2/3 dintre proprietari, documente care trebuie depuse şi înregistrate la primărie. Ulterior, primăria va comanda la licitaţie proiectarea şi în urma acesteia se va putea întocmi cererea de finanţare.
În cadrul proiectelor, 60% din totalul cheltuielilor provine din Fondul European de Dezvoltare Regională şi de la bugetul de stat, în timp ce 25% revine asociaţiilor de proprietari, iar 15% se poate asigura de la bugetul local.
Primăria municipiului Galaţi a venit în sprijinul asociaţiilor, astfel încât prin hotărârea Consiliului Local, familiilor cu un venit sub salariul mediu net pe economie le-au revenit 3,5% din cheltuieli ce pot fi achitate timp de zece ani.
Municipalitatea din Galaţi are deja proiecte pentru reabilitarea a 24 de blocuri, în implementare fiind un proiect care vizează blocul D din Cartierul Micro 13B şi blocul PR3A din Cartierul Micro 21, în timp ce pentru alte două blocuri, G1 şi G8, din cartierul Micro 18, proiectele au fost finalizate. În total, valoarea proiectelor cu fonduri europene care vizează reabilitarea blocurilor din Galaţi este de peste 7 milioane de euro.