Răfuiala IPS Teodosie cu mai-marii BOR continuă. Vasile Bănescu, luat la rost. „De ce vă substituiți soborului Bisericii?“

0
Publicat:

Arhiepiscopia Tomisului a emis un comunicat de presă, după ce purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, a reacționat la decizia IPS Teodosie de a institui trei zile de post și rugăciune, în perioada 26-28 februarie 2024. În 29 februarie Teodosie va fi judecat de Sfântul Sinod.

Teodosie continuă războiul cu BOR, atacându-l pe Vasile Bănescu FOTo: arhiva
Teodosie continuă războiul cu BOR, atacându-l pe Vasile Bănescu FOTo: arhiva

Reprezentanții Arhiepiscopiei Tomisului au contracarat cu un set de întrebări pentru purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu. Acesta reacționase pe contul său de Facebook la ordinul prin care arhiepiscopul Teodosie a decis trei zile de post și rugăciune în perioada 26-28 februarie 2024, invocând „râvna și solicitarea insistentă a credincioșilor (...) de a se institui o perioadă de rugăciune și de post pentru împlinirea dorinței popului de pace, rânduială și descoperire a adevărului”.

Ordinul arhiepisopului Tomisului vine cu doar câteva zile înainte de ședința Sfântului Sinod care ia în discuție derapajele lui Teodosie. 

Vasile Bănescu, pe Facebook: „Acest neam de demoni nu iese (din unii) decât cu rugăciune şi post”

Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, a postat sâmbătă, 24 februarie 2024, un mesaj în care vorbește despre „încălcarea ordinii statutare a Bisericii și tulburarea păcii din viața acesteia și a societății, prin acte de răzvrătire, indisciplină și presiune publică”.

„<Acest neam de demoni nu iese (din unii) decât cu rugăciune şi post>. Evanghelia după Matei, cap. 17 Post și rugăciune. Dar nu doar trei zile și nu în prima săptămână a perioadei Triodului. Demonul trufiei, al iubirii de stăpânire și al grăirii mincinoase în deșert este cumplit. El se poate manifesta inclusiv prin încălcarea ordinii statutare a Bisericii și tulburarea păcii din viața acesteia și a societății, prin acte de răzvrătire, indisciplină și presiune publică. Postul și rugăciunea sunt arme redutabile și foarte eficace împotriva demonilor care ne chinuie. Cu minima condiție de a le folosi exclusiv în registrul corect al armelor și munițiilor pocăinței, nu în cel greșit al asaltului asupra rațiunii, adevărului și bunului-simț”, a scris Bănescu.

Replica Arhiepiscopiei Tomisului

Arhiepiscopia Tomisului nu s-a lăsat mai prejos și a contracarat cu un comunicat intitulat „Întrebări pentru domnul Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al Patriarhiei Române”. În comunicat se face referire, printre altele, la „permanenta atacare a persoanei ierarhului de la Tomis”.

Redăm în continuare, integral, comunicatul transmis:

„ÎNTREBĂRI PENTRU DOMNUL VASILE BĂNESCU, PURTĂTOR DE CUVÂNT AL PATRIARHIEI ROMÂNE

În legătură cu afirmațiile/meditațiile/exegezele domnului Vasile Bănescu, exprimate  public și preluate cu nesaț de către un anumit curent din mass-media, Biroul de comunicare al  Arhiepiscopiei Tomisului, prin purtătorul de cuvânt, Pr. Mircea Cristian Pricop, îi adresează public  domnului teolog, scriitor și purtător de cuvânt al Patriarhiei Române, în interesul credincioșilor ortodocși din cuprinsul Arhiepiscopiei Tomisului, următoarele întrebări:

1. Luând ca referință doar două versiuni în limba română contemporană ale Sfintei Scripturi (Biblia sau Sfânta Scriptură tipărită cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, cu aprobarea Sfântului Sinod, Ed.IBMBOR, București, 2015, p. 1119: „Dar acest neam de demoni nu iese decât numai cu rugăciune și cu post”; Biblia sau Sfânta Scriptură, versiune diortosită după Septuaginta, redactată, adnotată și tipărită de Bartolomeu Valeriu Anania, arhiepiscop al Vadului, Feleacului și Clujului, Mitropolit al Clujului, Albei, Crișanei și Maramureșului, tipărită cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Ed.IBMBOR, București, 2014, p. 1481: „Căci soiul acesta de demoni nu iese decât numai prin rugăciune și prin post”) din ce ediție a Bibliei, aprobată sau nu de Sfântul Sinod, a utilizat domnia sa citatul: „Acest neam de demoni nu iese (din unii) decât cu rugăciune și post” (Matei 17, 21)?

2. Având în vedere că, în repetate rânduri (dacă e nevoie, prezentăm dovezile), domnul Vasile Bănescu ne-a asigurat că luările de poziție ale domniei sale sunt exclusiv în interesul Patriarhiei Române și cu știința și binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh, îl rugăm să prezinte public binecuvântarea Preafericirii Sale sau aprobarea Sfântului Sinod în formă scrisă, pentru introducerea într-un text biblic de importanță covârșitoare pentru Ortodoxie, cu valoare de normă supremă, a parantezei „(din unii)” și a excluderii expresiei „numai cu”. Mai crede domnul purtător de cuvânt că „Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu” (II Timotei 3, 16) sau consideră că și acest text ar trebui și el modificat sau completat?

3. Din ce motiv purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române a simțit nevoia de a modifica sau de a completa cuvântul lipsit de echivoc al Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Cea de-a doua Persoană a Sfintei Treimi, Care, cel puțin pentru noi, ortodocșii de rând („bigoții” nefericiți ai unei ere a „rațiunii, bunului simț și a luminilor”), a fost, este și va fi Dumnezeu Adevărat din Dumnezeu Adevărat (Filipeni 2, 6)?

4. Întrucât nu ne putem da seama ce fel de autoritate sau libertate a exercitat sau măcar ce a gândit domnul Vasile Bănescu când a procedat la completarea și modificarea unui text biblic, îi adresăm și întrebarea: Considerați că relativizarea, din condei, a unui principiu biblic fundamental aduce un beneficiu învățăturii ortodoxe, al cărei unică păstrătoare și exegetă este Biserica una, apostolească și sobornicească? Dacă da, care este acest beneficiu? Dacă nu, de ce vă substituiți soborului Bisericii?

5.Dincolo de permanenta atacare a persoanei ierarhului de la Tomis, chiar și de hârjoana neologismelor și a termenilor bombastici prin intermediul căreia domnul Bănescu încearcă, după propriile puteri, să ne transmită ceva iar noi încercăm, mereu la punctul 5 al comunicatelor noastre, să îl determinăm „să coboare printre muritorii de rând”, îl întrebăm pe domnul purtător de cuvânt al Patriarhiei: Apreciați că un purtător de cuvânt al unei instituții (bisericești sau nu) trebuie să aibă Curriculum vitae publicat pe un site instituțional sau academic de largă acoperire?

Aveți un Curriculum vitae disponibil? Aveți bunăvoința să îl oferiți publicului prin intermediul unui astfel de mijloc de transparență?

Biroul de comunicare al Arhiepiscopiei Tomisului”.

Amintim că Arhiepiscopia Tomisului a emis un ordin transmis către toate protoieriile și sectorul exarhat, prin care a instituit o perioadă de post, începând de luni, 26 februarie 2024, și până miercuri, 28 februarie 2024. În această periooadă, „clericii și credincioșii vor oficia în biserici și mânăstiri, zilnic, Acatistul Bunei Vestiri și Acatistul Sfântului Apostol Andrei”, se menționează în ordin.

Joi, 29 februarie 2024, Sfântul Sinod ia în discuție derapajele arhiepiscopului Teodosie, ședința fiind anunțată cu aproape două săptămâni în urmă.

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite