Întrebări fără răspuns în cazul elicopterului prăbuşit la Siutghiol. Şeful Aerodromului Tuzla: „Este puţin probabil să fi avut o problemă tehnică“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Prăbuşirea elicopterului SMURD în lacul Siutghiol luni după amiază a dat naştere la mai multe întrebări fără răspuns: de ce zbura deasupra apei, de ce membrii echipajului nu s-au putut salva deşi fuseseră instruiţi.

Aparatul de zbor era garat pe timpul nopţii la o unitate militară din Tuzla, aproape de aerodrom. Spre ea se îndrepta, conform primelor ipoteze, şi echipajul în ziua fatidică de 15 decembrie. Dar de ce au ales ruta pe deasupra lacului după ce au plecat de la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa unde au adus o pacientă din Tulcea? 
 

Adrian Vasilache, directorul Aerodromului Tuzla, a precizat faptul că după ce elicopterul SMURD a fost înmatriculat militar, întreţinerea şi pregătirea personalului s-a făcut la standarde militare, secrete. 

Dr. Rodica Tudoran, medicul coordonator SMURD Constanţa, a declarat pentru Adevărul că instruirea cadrelor medicale s-a făcut de către Inspectoratul General de Aviaţie, după ce elicopterul SMURD a fost preluat de MAI. 

Ar fi putut să zboare pe ţărmul mării
 

„Nu există o rută prestabilită, există o clasă de spaţiu G necontrolat. Se zboară la vedere. Nu era clar dacă venea sau se ducea spre Mihail Kogălniceanu să alimenteze cu carburant. Dar ar fi putut s-o ia pe ţărmul mării şi să evite apa lacului“, spune Adrian Vasilache.  
 

El spune că, de regulă, un elicopter care survolează o întindere de apă trebuie să zboare la o înălţime de 200 – 300 de metri, de siguranţă, astfel încât atunci când apar probleme tehnice să nu aterizeze pe apă, ci pilotul să poată prinde malul. „Cum acest elicopter avea două motoare, restricţiile nu se aplică atât de strict. În cazul în care un motor nu funcţiona, rămânea unul de rezervă“, spune reprezentantul aerodromului.
 

image

De aceea nu-şi explică cum de elicopterul s-a prăbuşit. „Este puţin probabil să fie la mijloc o problemă tehnică“, crede el.
 

Ar fi ajutat flotoarele, care ajută aparatul să plutească pe apă? Dacă avea, de ce au fost scoase? Cine răspunde pentru asta? Adrian Vasilache (foto dreapta) spune că acestea cântăreau cu aproximaţie 60 - 70 de kilograme, cam cât greutatea unei persoane. „În general, cauţi să foloseşti sarcina utilă la dispoziţie“, spune el. 


De cealaltă parte, Nicuşor Constantinescu, preşedintele CJ Constanţa, a declarat marţi, la o zi de la producerea tragediei: „Elicopterul avea flotoare, comandate de mine, avea troliu, adică ham pentru scos victimele din apă, două motoare, zbor pe timp de zi şi de noapte şi câte şi mai câte. Am refuzat să schimb destinaţia elicopterului, era cumpărat din fonduri europene pentru judeţul Constanţa şi judeţul Dobrici, pentru supraveghere, intervenţie, salvare şi interconectare. Elicopterul CJC este la standarde mai ridicate decât SMURD, că este luat pentru două ţări, România şi Bulgaria. Să răspundă cine a tăiat flotoarele! Hai să vedem, le găseşte în lacul Siutghiol??“
 

Învăţaţi să supravieţuiască unei prăbuşiri
 

Nu ştie cum se face pregătirea membrilor echipajului unui elicopter care deserveşte sistemul SMURD, însă spune că la Aerodromul de la Tuzla există un simulator, unde cursanţii învaţă cum să supravieţuiască în cazul în care se prăbuşesc cu elicopterul în apă. Astfel, cabina este scufundată la o adâncime de patru metri, răsturnată la 180 de grade, iar ei trebuie să iasă în timp record din simulator. Cine nu trece testul nu poate urca niciodată la bordul unui elicopter care va survola şi deasupra unei ape. 
 

Cei care merg la diferite misiuni la bordul unui elicopter sunt echipaţi cu costume care să-i ajute să supravieţuiască în apa rece până la venirea salvatorilor. 

După producerea tragediei, conducerea Aerodromului a decis să ofere gratis cursuri de supravieţuire membrilor echipajului SMURD din Constanţa. 
 

Povestea elicopterului
 

Elicopterul SMURD prăbuşit luni în lacul Siutghiol a fost achiziţionat de Consiliul Judeţean Constanţa în primăvara lui 2013 în cadrul unui proiect transfrontalier finanţat cu bani europeni. Aparatul care a costat cinci milioane de euro a fost predat firmei Regional Air Services din Tuzla.

Pe perioada cât l-a deţinut, Consiliul Judeţean Constanţa afirma că elicopterul a făcut zboruri de supraveghere, exerciţii şi zboruri tehnice.
 

Cristian Darie, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, a efectuat în ianuarie 2014, un zbor cu elicopterul pentru a vedea care este starea drumurilor din judeţ.

Pe aceeaşi temă:

FOTO Epava elicopterului SMURD prăbuşit în lacul Siutghiol a fost adusă la mal. Şeful ISU Constanţa, demis

Bătrâna pentru care şi-au dat viaţa cei patru membri ai SMURD din elicopterul prăbuşit la Constanţa. Femeia a fost la câteva minute să moară alături de eroi

Martor al tragediei de pe lacul Siutghiol: „Mi-a atras atenţia zborul în picaj al elicopterului“

Baronul Nicuşor contra părintele SMURD: „Elicopterul avea flotoare. Hai să vedem, le mai găseşte în Siutghiol??“

FOTO Blestemul lacului Siutghiol, cimitirul de epave. Pe fundul apei zac mormane de fiare ale aparatelor de luptă nemţeşti, dar şi ambarcaţiuni noi

Tragedia de pe lacul Siutghiol. Bâlbele din misiunea de salvare a echipajului SMURD, după prăbuşirea elicopterului

Raed Arafat, pe contul său de Facebook, la 8 decembrie: „În scurt timp, operaţiunile de salvare din sud-estul ţării se vor desfăşura mai eficient“

UPDATE Elicopter SMURD prăbuşit. Toţi cei patru membri ai echipajului au murit

Mărturia lui Gheorghiţă Zice, omul care a ajuns la elicopterul prăbuşit înaintea autorităţilor

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite