„Elicopterul IAR-330 PUMA este vechi în exploatare, dar poate crea încă probleme“. Un pilot cu experienţă explică incidentul aviatic de la Argeş

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elicopterul IAR 330-PUMA. FOTO:aripi-argintii.ro
Elicopterul IAR 330-PUMA. FOTO:aripi-argintii.ro

Ministerul Apărării Naţionale a oprit la sol toate elicopterele IAR-330 PUMA. Un astfel de aparat de zbor a fost la un pas să se prăbuşească joi în Argeş după ce una dintre palele elicii s-a fisurat.

Un pilot cu experienţă, Adrian Vasilache a explicat pentru Adevărul ce poate duce la un astfel de incident şi care sunt paşii de urmat. 

"Vibraţiile la elicoptere apare de la probleme legate de anticuplu. Asta se întâmplă de la lovirea, în aer, a unui obiect sau a unei păsări. Este o masă în mişcare şi un astfel de impact poate să aibă efecte grave chiar dacă se ciobeşte puţin o pală. Ele sunt atent cântărite şi echilibrate. O mică diferenţă poate să ducă la vibraţii", spune Adrian Vasilache. 

Directorul Aeroportului Tuzla susţine că MApN are o regulă clară în astfel de incidente. Toate elicopterele de acelaşi fel sunt oprite la sol. De obicei, decizia le aparţine celor care operează aeronavele. 

Adrian Vasilache ia în calcul şi ideea unui viciu de fabricaţie şi tocmai această ipoteză trebuie verificată acum de anchetatori. Totul depinde de gradul de întreţinere şi de autorizare. Reprezentanţii MApN trebuie acum să trimită elicopterul cu probleme înapoi la fabrică sau, dacă problema nu-şi găseşte rezolvare, se poate lua decizia expedierii lui la Eurocopter, în Franţa. 

image

Adrian Vasilache, directorul Aeroportului Tuzla şi un pilot cu vechime. FOTO Adevărul

"IAR-330 PUMA este un elicopter vechi în exploatare. S-au fabricat multe bucăţi şi are o anvelopă operaţională mare. Chiar şi aşa, el este la capăt de resursă din punct de vedere al evoluţiei tehnice şi vedem că poate crea încă probleme", a precizat Adrian Vasilache pentru Adevărul. 

Potrivit unui comunicat emis de Ministerul Apărării, marţi, în timpul unui zbor de antrenament, echipajul unui elicopter IAR-330 PUMA al Bazei 90 Transport Aerian a sesizat vibraţii peste limita normală şi a acţionat conform procedurilor în vigoare.

Astfel, în urma verificărilor făcute după aterizare, s-a constatat fisurarea unei pale a elicei anticuplu. „În urma acestui incident niciun membru al echipajului nu a fost rănit”, potrivit oficialilor MApN.

O comisie a Statului Major al Forţelor Aeriene anchetează circumstanţele producerii evenimentului, iar în acest moment, elicopterele IAR-330 sunt oprite de la zbor până când vor fi stabilite cauzele incidentului.

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite